Digitalizace českých archivů by mohla být jednodušší. Vědci na tom spolupracují s americkými experty

14. leden 2023

Vesmírný teleskop Jamese Webba objevil svou první exoplanetu, tedy planetu, která obíhá kolem jiné hvězdy než Slunce. Vzdálený svět má téměř stejnou velikost jako Země. Spolu s informacemi o této exoplanetě Evropská kosmická agentura (ESA) zveřejnila nový snímek hvězdokupy NGC 346, jedné z nejdynamičtějších oblastí zrodu hvězd v blízkých galaxiích.

Čeští vědci objevili nový druh parazita, jehož genetický kód se zásadně liší od převážné většiny organismů včetně člověka. Cizopasník je pro odborníky velmi cenný, jelikož díky němu mohou manipulovat s genetickým kódem a prohloubit tak další biologický výzkum, uvedla Akademie věd (AV). Na nálezu se podíleli molekulární biologové z Mikrobiologického ústavu AV a z Parazitologického ústavu Biologického centra AV.

V Pompejích se tento týden po 20 letech náročné obnovy návštěvníkům opět otevřel dům Vettiových. Podle ředitele archeologického parku Gabriela Zuchtriegela je dům kvůli svým nástěnným malbám významnou památkou. Luxusní rezidence patřila dvojici mužů, zřejmě bratrům, kteří zbohatli na obchodování s vínem.

Čeští vědci spolupracují s americkými experty z prestižního Massachusettského technologického institutu na zjednodušení digitalizace archívů. V kladenském archivu momentálně řeší, jak propojit klasickou historiografii s moderními technologiemi.

Po dvou letech příprav otevřelo Regionální muzeum v Žatci expozici s unikátním Žateckým pokladem. Návštěvníci si vůbec poprvé mohou prohlédnout celý soubor ze stříbra a zlata z počátku 11. století. Soubor stříbrných šperků, hřiven, více než tří set mincí, dvou zlatých prstenů a dalších předmětů váží téměř tři kilogramy. Dodnes jde o nejtěžší a co do škály předmětů nejbohatší depot uložený před rokem 1050 v Čechách.