Vědci našli v Grónsku nejstarší DNA, která odhaluje dva miliony let starý svět. V Arktidě bylo teplo

10. prosinec 2022

Vesmírná loď Orion v pondělí 5. prosince proletěla necelých 130 kilometrů nad povrchem odvrácené strany Měsíce, bylo to druhé přiblížení. Během svého posledního velkého manévru Orion zapnul na 3,5 minuty hlavní motor, využil gravitace zemské družice a zahájil návrat k Zemi.

Návratový modul vesmírné lodi se třemi čínskými kosmonauty v neděli přistál v poušti Gobi na severu Číny, informovala agentura AP. Posádka v červnu vyletěla na čínskou vesmírnou stanici Tchien-kung na oběžné dráze kolem Země lodí Šen-čou 14 a strávila na stanici půl roku.

Vědci našli v Grónsku zdaleka nejstarší DNA, které se podařilo sekvenovat. Dva miliony let staré genetické stopy rostlin a živočichů získané z půdy dávají představu, jaký byl tehdy na severním konci ostrova život. Nyní pustá arktická poušť byla v té době krajinou s bujnou vegetací, stromy a spoustou zvířat včetně už vyhynulých mastodontů.

Ještěrky jsou pravděpodobně o 35 milionů let starší, než vědci dosud předpokládali. Naznačuje to nový objev, o kterém informoval server BBC News. Odborníci z Bristolské univerzity pořídili pomocí počítačové tomografie snímky zkamenělých pozůstatků plaza, který ležel desítky let ve skříni Přírodovědného muzea v Londýně.

Slovenští archeologové objevili na dně Dunaje nedaleko Komárna opracované kameny a dřevěné kůly, domnívají se, že se jedná o zbytky římského mostu z počátku našeho letopočtu. Archeologové pracují u jihoslovenské obce Iža dlouhodobě, zkoumají zde římský vojenský tábor Celemantia, který je od loňského roku zapsaný na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Existenci mostu přes Dunaj, který nyní tvoří hranici Slovenska s Maďarskem, vědci předpokládali již delší dobu, nyní se jim ale podařilo najít důkazy v podobě opracovaných kamenů a zbytků dřeva.