Chraňte si počítač jako svůj dům. Necháváte dveře otevřené? Bezpečnost na internetu a kyberšikana

24. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy I ve světě internetu číhají nebezpečí a musí se dodržovat pravidla (ilustrační foto)

Přerušení prezenčního vzdělávání vedlo mnoho škol v České republice ke změně stylu komunikace a výuky. Školy začaly, dle svých možností, využívat dostupných digitálních technologií, které umožňují distanční vzdělávání v online či offline režimu. 

Mgr. Tomáš Hamberger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Mgr. Tomáš Hamberger

pedagog, lektor, zakladatel projektu Digitální pohotovost 4.0, člen Klubu aktivních ve vzdělávání. V současnosti působí jako poradce náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro oblast digitalizace a inovací a technického vzdělávání a jako poradce předsedy vlády ČR pro oblast školství.

Učitel a zakladatel projektu Digitální pohotovost Mgr. Tomáš Hamberger hovoří v naší radioporadně na téma bezpečnost dětí v síti sítí. 

Čtěte také

Nástup nových technologií do škol byl tak rychlý, že jenom minimum škol přijalo spolu s těmito technologiemi i dostatečná bezpečností opatření, která by zajistila ochranu uživatelů, což jsou ve velké míře právě žáci. 

V prvních dnech, kdy žáci a studenti zůstali doma, školy začaly testovat dostupné a jim známé technologie, které by jim umožnily komunikaci na dálku.

Nástrahy internetu.Víte, čím se baví na sociálních sítích vaše děti?

Testování bylo ve větší míře nesystematické a nejednotné, což znamenalo v důsledku, že jeden učitel komunikoval se svými žáky na jedné platformě, druhý učitel na druhé platformě a další učitel jiným způsobem. Rodiče dětem museli doma narychlo zakládat emailové účty, jelikož většina nástrojů distančního vzdělávání emailový účet vyžaduje.

Čtěte také

Začalo se tedy komunikovat tu na Messengeru, tu na Whats'appu, tu prostřednictvím Skypu, někdo začal využívat dostupné videokonferenční nástroje. Virtuální prostor se začal plnit nově vznikajícím digitálním obsahem, který tvořili a stále tvoří učitelé a žáci formou domácích úkolů, prezentací, audionahrávek a videonahrávek.

Mají školy nad těmito daty dostatečnou kontrolu a vědí o všech rizicích?

Blanka Malá a Mgr. Tomáš Hamberger ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s Mgr. Tomášem Hambergerem si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související