Distanční vzdělávání a kybernetická bezpečnost. Školy by si měly udělat „bezpečnostní audit“
Přerušení prezenčního vzdělávání vedlo mnoho škol v České republice ke změně stylu komunikace a výuky. Školy začaly, dle svých možností, využívat dostupných digitálních technologií, které umožňují distanční vzdělávání v online či offline režimu.
Čtěte také
Nástup těchto technologií do škol byl tak rychlý, že jenom minimum škol přijalo spolu s těmito technologiemi i dostatečná bezpečností opatření, která by zajistila ochranu uživatelů, což jsou ve velké míře právě žáci.
V prvních dnech, kdy žáci a studenti zůstali doma, školy začaly testovat dostupné a jim známé technologie, které by jim umožnily komunikaci na dálku.
Testování bylo ve větší míře nesystematické a nejednotné, což znamenalo v důsledku, že jeden učitel komunikoval se svými žáky na jedné platformě, druhý učitel na druhé platformě a další učitel jiným způsobem. Rodiče dětem museli doma narychlo zakládat emailové účty, jelikož většina nástrojů distančního vzdělávání emailový účet vyžaduje.
Začalo se tedy komunikovat tu na Messengeru, tu na Whats’appu, tu prostřednictvím Skypu, někdo začal využívat dostupné videokonferenční nástroje. Virtuální prostor se začal plnit nově vznikajícím digitálním obsahem, který tvořili učitelé a žáci formou domácích úkolů, prezentací v Powerpointu, audionahrávek a videonahrávek.
Nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR) šlo, zdá se, v mnoha případech stranou
V tomto ohledu Mgr. Tomáš Hamberger z projektu Digitální pohotovost školám doporučuje co nejvíce sjednotit jejich distanční vzdělávací a komunikační nástroje a jakmile to bude možné, bylo by vhodné provést tak zvaný bezpečnostní audit. Zkrátka ohlédnout se zpět, udělat seznam všech aplikací a nástrojů, které byly na dané škole během přerušení prezenční docházky využívány, jak učiteli, tak žáky.
Čtěte také
Nepotřebný digitální materiál důsledně odstranit, dohlédnout zejména na odstranění videí a fotografií s dětmi. Zrušit všechny osobní uživatelské účty dětí mladším 15 let, které byly vytvořeny v důsledku distančního vzdělávání.
Škola by posléze měla přistoupit k budování bezpečné digitální infrastruktury. To by se mělo začít odvíjet od zavádění profesionálních školních emailových účtů pro žáky i učitele. Dále od sjednocování ICT výukových a komunikačních nástrojů, konče zajištěním kvalitního a kontinuálního vzdělávání žáků i učitelů v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Důležité kontakty:
kontaktní osoby: Tomáš Hamberger, Michal Bureš
telefonní linky: 722 285 222, 702 099 458, 733 749 200
email: skolysobe@email.cz skolyonline@kr-kralovehradecky.cz
Aktuální informace jsou také na webových stránkách Kraje www.skolysobe.cz
Související
-
Několik kantorů stojí za založením Digitální pohotovosti. Ta pomáhá on-line spojovat žáky a učitele
Část učitelů v Královéhradeckém kraji se rozhodla vymyslet projekt, který má mimo jiné pomoci po dobu přerušené školní docházky udržet kontakt mezi studeny a pedagogy.
-
Střední škola - Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce buduje nové moderní učebny a svařovnu
Nové výukové prostory získá Střední škola - Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce. V nich žáci najdou moderní učebny nebo svařovnu. Stát budou přibližně 84 milionů Kč.
-
Z učitelů zahradnické školy v Kopidlně jsou zahradníci. Musí se místo žáků postarat o sazenice
Ve sklenících zahradnické školy v Kopidlně jsou tisíce sazenic zeleniny a letniček, které je potřeba přesadit, nahrnkovat a připravit. Jenže žáci stále zůstávají doma.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.