Bramborový nákyp nikdy nezklame aneb i v kuchyni platí, že v jednoduchosti se skrývá síla a krása

Bramborová medaile sice značí čtvrté místo, v kuchyni se ale brambory nedostižně drží na prvních příčkách. Zemáky, erteple či například kremple neboli brambory jsou pokrmem mnoha názvů i tváří. Zajímavostí je, že existuje přibližně 1500 různých odrůd brambor.

V kuchyni můžete brambory použít jako přílohu, hlavní jídlo, jako součást salátů a polévek či jako součást sladkých pokrmů. Jejich gastronomické využití je opravdu rozsáhlé.

Ingredience
  • 1 kilogram brambor
  • 125 mililitrů mléka
  • 125 mililitrů sladké smetany
  • 100 gramů nastrouhaného sýra (parmazán, či tvrdý ementálský sýr)
  • sůl
  • koření dle chuti

Brambory jsou z přibližně 80 procent složeny z vody a ze zbylých 20 procent ze sušiny, která je bohatým zdrojem minerálů, vitamínů skupiny B a sacharidů, přičemž některé sacharidy jsou v bramborách obsaženy ve formě škrobu.

Do Evropy se brambory dostaly v druhé polovině 16. století po objevení Ameriky. Po dovezení se však netěšily velké oblibě. Obilniny, luštěniny a zelenina zůstaly hlavním zdrojem potravy. Brambory se využívaly maximálně jako krmivo pro zvířata.

Postup:
Dobře vymaštěnou formu na nákyp vyložíme syrovými, oloupanými a na plátky nakrájenými bramborami. Posypeme kořením a bylinkami (například majoránka, petržel, kopr, tymián nebo saturejka).
Přidáváme další vrstvy bramborových plátků s kořením. Na závěr posypeme nastrouhaným sýrem a zalijeme směsí z mléka a sladké smetany.
Formu vložíme do středně vyhřáté trouby. Nákyp je hotov, když je na povrchu zlatohnědý a křupavý.
Podáváme se salátem.

Dobrou chuť!

autor: KAB

Související

Nejnovější recepty

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.