Svačina trochu jinak. Jak se vyhnout označení „biomatka“ a přitom chystat jídlo z kvalitních surovin

2. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Příprava svačiny se Zdravou pětkou

Dnešním dětem a jejich rodičům chybí inspirace na zdravé a hlavně chutné svačiny i snídaně. Chceme jim ukázat jak na to, naučit je jednoduché recepty z potravin bez chemie tak, aby přípravu zvládly i samotné děti. Pusťte své dítě do kuchyně a připravujte jídlo s nimi! Uvidíte, že odbouráte řadu nelibostí a nechutí, společně připravované jídlo jim totiž chutná líp.

Petra Henychová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Na téma zdravé stravování dětí školou povinných hovoří v radioporadně certifikovaná výživová poradkyně Petra Henychová ze společnosti HERB and ME.

Čtěte také

Dětem znovu začala škola, pravidelný režim, kroužky a sporty. Přitom je nezbytné, aby dobře jedly a měly na vše dost energie. Je důležité, kolikrát denně bude školní dítě jíst?

Je důležité, jaký má dítě hlad a jak se cítí. A měli bychom respektovat jeho chutě. Vezměme si třeba holčičku z první třídy, která když má dobrou snídani a oběd, tak jí často stačí dát si mezi tím třeba jedno malé jablíčko. A máme kluka sedmáka, který, pokud by neměl velkou svačinu, tak by byl hladový.

Recept na cookies pro děti (25 kusů):

Suroviny:
120g změklého másla, 50g třtinového cukru, 1 vejce od domácích slepiček, 1/2 čajová lžička kypřícího prášku bez fosfátů (vinný kámen), 1/2 čajová lžička jedlé sody, špetka soli, 200 g špaldové mouky (pokud by byla celozrnná, přidejte více másla)

Postup:
Změklé máslo vymícháme s cukrem a vajíčkem do hladké pěny. Přidáme mouku, jedlou sodu a kypřící prášek se špetkou soli. Vše společně zpracujeme do kompaktní hmoty, ze které uděláme kuličky o velikosti vlašského oříšku. Kuličky dáme na pečící papír dál od sebe, jelikož se při pečení zploští a zaberou více místa. Pečeme v předem vyhřáté troubě na 180 stupňů asi 15 minut. Sušenky jsou na začátku velice křehké a lámavé, takže necháme na papíře vystydnout a až poté podáváme.

Protože děti, když mají hlad, tak jedí a když nemají hlad, tak nejedí. Tedy za podmínky, že jim nenabízíme sladkosti. Ty jedí kdykoliv.

O zdravou výživu a celkově zdravý život styl se zajímám odjakživa. Ale až když se mi narodila první dcera, cítila jsem tu velkou zodpovědnost, která na mě ležela.

Čtěte také

Jak se naše děti budou stravovat během svého života hodně ovlivní rodiče. Z toho důvodu jsem si udělala kurz výživového poradce a výživě se od té doby věnuji profesionálně. Považuji za velice důležité předat vědomosti ohledně zdravé výživy nejen dětem, ale každému, kdo bude poslouchat a o mé rady stát.

Prostřednictvím projektu Pestrá strava bez zbytečné chemie nabízíme nejen dětem a rodičům, ale i školám recepty a potraviny bez zbytečné chemie, které jsou pro školní děti vhodné svým složením. Pomáháme jídelnám i školním kantýnám vyznat se v široké nabídce potravin na našem trhu a soustředit se na regionální, kvalitní potraviny bez chemických přísad.

Snídaně je u dětí velmi důležitá

Dnes už víme, že dospělí lidé nepotřebují všichni snídat, ale u dětí se za dobrou snídani přimlouvám. Ony mají omezenou kapacitu žaludku a nesní naráz tolik jídla. Tedy přes noc vyhládnou. A než jdou do školy, potřebují získat energii, aby mohly zvládat svůj "pracovní", tedy školní den.

Petra Henychová
může být vaší "průvodkyní", která vám pomůže najít vlastní cestu k rovnováze ve svém těle, zdraví, pohybu, v kvalitních a výživných potravinách.

Chcete umět spojit zdravou stravu a spokojenou rodinu? Řešíte závislost dětí na brambůrkách a sladkých nápojích? Chcete vědět, jak předcházet zdravotním problémům díky stravě?

Blanka Malá a Petra Henychová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s Petrou Henychovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související