S online výukou se potýkají nejen žáci škol. Na dálku se děti musí učit hrát i na hudební nástroje
Distanční výuku v základních uměleckých školách zvládají učitelé i žáci obtížně. Osobní kontakt je při hodinách velmi důležitý, učitelé často musí názorně dětem ukázat, jaké mají mít při hře na nástroj držení těla a jakých zlozvyků se vyvarovat. Jenže právě zásadní chyby nejsou přes obrazovku počítače nebo dokonce mobilu dobře vidět.
Čtěte také
Na jednu takovou hodinu vás teď pozveme do Základní umělecké školy Bedřicha Smetany v Novém Městě nad Metují.
„Fajn, stačí. Teď si k tomu přidej i levou ruku. Takže takovým způsobem si to doma vyzkoušej," říká učitelka hry na klavír Jaroslava Staňková, která má právě distanční výuku.
Žákyně Lucie hraje na klavír, ale na jednu ruku jí vlastně ani není pořádně vidět. I zvuk je přes počítač poněkud zkreslený. Co tedy hlídá učitel při výuce na dálku?
„To je právě úskalí distanční výuky na základní umělecké škole. Protože je to limitované technikou. Samozřejmě, když Lucka hraje, tak mohu pohlídat prstoklad, noty, jestli hraje správně a tak dále. Ale už se mi velmi těžko reaguje na barvu tónu nebo interpretaci. Protože to jsou věci, které ten elektronický přenos zkreslí nebo vůbec neukáže."
Čtěte také
„Jsem si vědoma toho, že to prostě není plnohodnotná výuka. Ale zkrátka děláme, co se dá. Protože je to jediné možné, co nám současná opatření dovolují."
„Při klasické výuce je držení rukou při hře to hlavní, co učitel řeší. Ovšem když to správné držení ruky popisuji některým nováčkům, kteří s hrou na klavír začínají, tak při distanční výuce vznikají mnohdy humorné situace. Protože někdy člověk automaticky řekne: Tak, zahraj mi druhý takt na druhém řádku. A to dítě neví samozřejmě, co je takt. To mu tedy vysvětlím, ale už taková banalita, co je druhý řádek, to nefunguje."
Čtěte také
„Takže opravdu někdy vznikají takové až bezvýchodné situace a je to beznaděj," říká s úsměvem Jaroslava Staňková.
Jedním z prvňáčků, který se také učí hrát na klavír, je sedmiletý Adam. Jaké to je, učit se s učitelkou přes počítač?
„Špatný. Protože když něco hraju a paní učitelka mi chce něco říct, tak ji špatně slyším. Už se těším, až za ní zase budu moct chodit."
Podle současného protiepidemického systému by se základní umělecké školy mohly otevřít pro individuální výuku opět ve stupni číslo 4.
Související
-
Práce, učení i zábava se při pandemii koronaviru přesunuly do online prostředí na internet
Práce z domu byla dřív vítaným benefitem, v době pandemie koronaviru se pro mnohé stala samozřejmostí. Ruku v ruce s tím souvisí i využívání domácího připojení na internet.
-
Chodovická malotřídka neměla s online vzděláváním zkušenosti. Učitelky to ale zvládly na jedničku
Děti ze ZŠ v Chodovicích na Hořicku se už 14 dní při domácí výuce vzdělávají online. Ředitelka školy Lucie Nimsová se nebála rozhodnout už ve chvíli, kdy stát zavřel školy.
-
Online výuka udržuje i sociální vazby. Mladí jsou už zvyklí na komunikaci ve virtuálním prostředí
Digitální pohotovost je projekt, která pomáhá školám se zavedením jednoduchých digitálních vzdělávacích a komunikačních nástrojů, aby se dalo bezpečně vyučovat online.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pět poslanců ANO chce být zároveň hejtmany. Na více židlích ale sedí i Skopeček nebo dvě europoslankyně
-
Politolog Mesežnikov: Slovensko pod vedením Ficovy koalice degraduje. Opozice čelí strašlivé agresivitě
-
Nástupní plat na státním zastupitelství je pod minimální mzdou, říká ke stávce Hurychová
-
Asi 1,6 milionu Čechů má závažný problém s bydlením. Situace se sama nezlepší, tvrdí Bírová