S online výukou se potýkají nejen žáci škol. Na dálku se děti musí učit hrát i na hudební nástroje

22. leden 2021 09:08
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Online výuka hry na klavír na ZUŠ Bedřicha Smetany v Novém Městě nad Metují

Distanční výuku v základních uměleckých školách zvládají učitelé i žáci obtížně. Osobní kontakt je při hodinách velmi důležitý, učitelé často musí názorně dětem ukázat, jaké mají mít při hře na nástroj držení těla a jakých zlozvyků se vyvarovat. Jenže právě zásadní chyby nejsou přes obrazovku počítače nebo dokonce mobilu dobře vidět. 

Čtěte také

Na jednu takovou hodinu vás teď pozveme do Základní umělecké školy Bedřicha Smetany v Novém Městě nad Metují.

„Fajn, stačí. Teď si k tomu přidej i levou ruku. Takže takovým způsobem si to doma vyzkoušej," říká učitelka hry na klavír Jaroslava Staňková, která má právě distanční výuku.

Žákyně Lucie hraje na klavír, ale na jednu ruku jí vlastně ani není pořádně vidět. I zvuk je přes počítač poněkud zkreslený. Co tedy hlídá učitel při výuce na dálku?

Online výuka hry na klavír na ZUŠ Bedřicha Smetany v Novém Městě nad Metují

„To je právě úskalí distanční výuky na základní umělecké škole. Protože je to limitované technikou. Samozřejmě, když Lucka hraje, tak mohu pohlídat prstoklad, noty, jestli hraje správně a tak dále. Ale už se mi velmi těžko reaguje na barvu tónu nebo interpretaci. Protože to jsou věci, které ten elektronický přenos zkreslí nebo vůbec neukáže."

Čtěte také

„Jsem si vědoma toho, že to prostě není plnohodnotná výuka. Ale zkrátka děláme, co se dá. Protože je to jediné možné, co nám současná opatření dovolují."

„Při klasické výuce je držení rukou při hře to hlavní, co učitel řeší. Ovšem když to správné držení ruky popisuji některým nováčkům, kteří s hrou na klavír začínají, tak při distanční výuce vznikají mnohdy humorné situace. Protože někdy člověk automaticky řekne: Tak, zahraj mi druhý takt na druhém řádku. A to dítě neví samozřejmě, co je takt. To mu tedy vysvětlím, ale už taková banalita, co je druhý řádek, to nefunguje."

Čtěte také

„Takže opravdu někdy vznikají takové až bezvýchodné situace a je to beznaděj," říká s úsměvem Jaroslava Staňková.

Jedním z prvňáčků, který se také učí hrát na klavír, je sedmiletý Adam. Jaké to je, učit se s učitelkou přes počítač?
„Špatný. Protože když něco hraju a paní učitelka mi chce něco říct, tak ji špatně slyším. Už se těším, až za ní zase budu moct chodit."

Podle současného protiepidemického systému by se základní umělecké školy mohly otevřít pro individuální výuku opět ve stupni číslo 4.

autoři: Jana Házová , baj
Spustit audio

Související