Rychlost a nepozornost. Fenomén moderní doby a odraz společnosti na silnicích, říká dopravní expert
Dopravní autonehoda se může stát každému řidiči a často přichází nečekaně. V takových momentech je důležité zachovat klid a mít jasný plán co dělat. O tom se bavíme v dnešní radioporadně s dopravním expertem Vítem Jedličkou.
V průměru se každých pět minut na našich silnicích stane dopravní nehoda. Proč?
Těch příčin je velká spousta. Jsou různé statistiky, které hovoří o hlavních příčinách dopravních nehod. A když se budeme bavit o vážných dopravních nehodách, tak je stále v těchto statistikách na prvním místě samozřejmě rychlost. Ale bohužel posledních několik let je fenoménem, který předbíhá všechny ostatní příčiny, nepozornost.
To znamená, že se daleko méně soustředíme na jízdu, jsme vyrušováni nejen telefonem, ale v moderních automobilech je spoustu věcí, které musíme nastavit a tím pádem se nekoukáme dopředu, nevěnujeme se řízení. To je fenomén moderní doby na silnicích, odraz dnešní doby.
Na Slovensku už dokonce nepozornost podle statistik při vážných dopravních nehodách přeskočila rychlost. Tam už je na prvním místě.
Vít Jedlička, dopravní expert
A například Slovensku už dokonce ona nepozornost podle statistik při vážných dopravních nehodách přeskočila rychlost, tam už je na prvním místě v příčinách. Jinak je to samozřejmě nedodržení bezpečné vzdálenosti, nedání přednosti v jízdě, ale to vše může souviset se spěchem. Za něčím se honíme a snažíme se zrychlit i na silnici.
Čtěte také
Kolikrát vy jste zažil dopravní nehodu?
V mládí jsem byl účastníkem dopravních nehod třikrát nebo čtyřikrát. Za poslední dobu to je jen nějaký drobný ťukanec, který neznamenal vůbec nic.
Jaká dopravní nehoda je dnes nejběžnější? Jsou to ony ťukance nebo nějaká vážnější záležitost?
Já bych řekl, že více na očích jsou ty vážné nehody. Jsou samozřejmě hodně v médiích a vnímáme je jako vážné, je tam poranění i smrt. I média tímto chtějí jistě upozornit, aby si lidé dávali pozor na silnicích a byli obezřetní. Nicméně více bude samozřejmě těch menších dopravních nehod.
Co musíme udělat jako první při dopravní nehodě? Jaký je základní postup?
Jednoznačně zastavit, postarat se o bezpečnost lidí, účastníků dopravní nehody. Tedy postarat se i o bezpečnost vlastní, případně bezpečnost vozidla. Lide říci, ať jdou ven z auta, počkají někde bokem, vezmou si výstražnou vestu. Zajistit okolí nehody, dát tam výstražný trojúhelník.
Lidé zpanikaří a od nehody odjedou. Pak se vrátí, protože morální hodnoty jim nedovolí nechat toho druhého na holičkách, a omluví se.
Vít Jedlička, dopravní expert
Pokud tam je těch lidí víc, tak zabezpečit, aby nebyl vážně narušen provoz na komunikaci, pokud to jde. Pokud to je složité, tak se samozřejmě okamžitě volá Policie České republiky. A potom se začnete domlouvat, jak se bude nehoda řešit. Pokud je to malá dopravní nehoda, tak se to dá opravdu řešit europrotokolem, protokolem o dopravní nehodě, který účastníci vyplní a prokáží svou totožnost.
Čtěte také
Vše se sepíše a dá se to vyřešit tímto způsobem. Udělají se nějaké fotografie dopravní nehody pro pojišťovnu a podobně. A ve své podstatě, pokud tohle proběhne a vozidla jsou pojízdná, tak se mohou účastníci nehody zase vzdálit a rozjet se tam, kam potřebují.
Mnoho motoristů podle statistik od nehody ujede. Čím si to vysvětlujete?
To je takový zvláštní fenomén. Myslím si, že hodně řidičů se bojí postihu nebo si myslí, že jim to nějak projde, když je nikdo neviděl. Samozřejmě velký průšvih nastává, pokud se u dopravní nehody stane něco z pohledu zdraví.
Nicméně když někdo ťukne auto někde na parkovišti a ujede, tak to vnímám jako nechuť to řešit a zříkání se zodpovědnosti. Ta neochota lidí souvisí také s naší povahou i s tím, jak samotná společnost funguje. Jsou ale i lidé, kteří zpanikaří, ovšem pak se za chvíli vrátí, protože morální hodnoty jim nedovolí nechat toho druhého na holičkách, a omluví se. To se stát může a je to normálně věc běžná.
Celou radioporadnu ohledně dopravních nehod na našich silnicích s dopravním expertem Vítem Jedličkou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Agresivitu za volantem spouští pomalá jízda. Řízení je jako komunikace bez dostatku informací
Pokud musíte vyjet na vozovku pokrytou sněhem, buďte opatrní. Téměř neviditelnou hrozbou je potom námraza. Agresivita řidičů je závažnou příčinou dopravních nehod.
-
Dopravní expert Vít Jedlička: bodový systém na našich...
Radioporadna - Vít Jedlička, dopravní expert. Bodový systém na našich silnicích a jeho pravidla - Zajímavá osobnost je Hostem Radioporadny Českého rozhlasu Hradec K...
-
Autoškoly připravují řidiče na rozšířenou sadu otázek u závěrečné zkoušky. Jaké znalosti testují?
Lidé skládající zkoušku v autoškole se musí vypořádat s rozšířenou sadou testových otázek. Námi oslovené autoškoly v kraji potvrdily, že jsou na nové testování připravené.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.