Řidičák je začátek, bohužel to tím často i končí. Chlapa za volantem změní, když se mu narodí děti
Jaké jsou vaše dovednosti za volantem? Dopravní polygon na královéhradeckém letišti pomáhá profesionálům, jako jsou hasiči nebo policisté, ale také všem ostatním řidičům, tedy začátečníkům i seniorům, zvyšovat svoji zručnost a připravenost. Pro ty jsou připraveny i startovací kurzy zdarma.
Čtěte také
Instruktor hradeckého dopravního polygonu Martin Trpkoš v naší radioporadně aneb Start driving - startovací kurzy pro začínající řidiče na polygonu zdarma.
„V dnešním komplikovaném a hustém silničním provozu se řidiči často dostávají do krizových situací a je velmi těžké nebourat a nebýt účastníkem i nezaviněné nehody. Ovšem je nehoda a nehoda. Je dobré znát různá řešení situací jako je například řízený náraz do překážky na silnici. A důležitá je také předvídavost."
Po ukončení autoškoly není řidič ještě úplně zdatný. Je tedy nutné takzvané následné vyježdění?
„V každé lidské činnosti, ať už jde o řízení vozidla, sport nebo zaměstnání, stoupáme zkušenostmi postupně výš. Řidičský průkaz je jen otevření dveří a startovní čára, to je začátek. Bohužel u nás to tím u mnoha řidičů tím také končí."
Nedostatek zkušeností a přehnané sebevědomí. To je prostě kámen úrazu u začínajících řidičů. Muži jezdí jinak než ženy.
Martin Trpkoš, instruktor hradeckého dopravního polygonu
„Řidiči potom získávají sami zkušenosti za provozu, což není úplně ideální. Vícestupňové vzdělávání účastníků silničního provozu nám schází a mělo by tu být."
Co je největší problém pro začínající řidiče?
„Nedostatek zkušeností a přehnané sebevědomí. To je prostě kámen úrazu. Chlap obecně se za volantem nejvíc změní ve chvíli, když se mu narodí děti. V mnoha případech se zklidní a zkrátka dostane rozum."
Řídí lépe muži nebo ženy?
„Nedovolím si zobecnit, kdo řídí lépe. Mám samozřejmě zkušenosti jak s muži, tak se ženami. Ale mohu potvrdit, že řídí jinak. Chlapi jsou ve své podstatě lovci, jsou agresivnější, testosteron prostě v krvi je. A ženy se starají o rodinu a na silnici je to znát. Jejich přístup je jiný."
Čtěte také
Projekt Start driving je startovacím kurzem pro začínající řidiče. Inspirací byl podobný projekt v Rakousku na vzdělávání řidičů.
Pro koho je konkrétně určen?
„Primárně je to určeno pro skupinu řidičů ve věkovém rozpětí 18 až 24 let. S tím, že zřejmě dojde k drobnému posunu a v příštím roce se bude projekt věnovat i mladším řidičům, kteří se teprve na řidičské zkoušky připravují. Tedy kurzů by mělo být víc. A to je dobře, protože každé další vzdělávání a získávání zkušeností je vynikající."
Celou radioporadnu s Martinem Trpkošem o vícestupňovém vzdělávání našich účastníků silničního provozu si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
VIDEO: Kvůli ujíždějícím řidičům si policie pořizuje auta s předními rámy a plánuje speciální kurzy
V Česku podle policejního prezídia přibývá řidičů, kteří nezastaví na výzvu policistů. S ujíždějícími auty se setkávají hlídky především ve větších městech.
-
Senioři jako chodci, cyklisté i řidiči. Specifika dříve narozených jako účastníků silničního provozu
Součástí silniční dopravy jsou lidé různého věku a každý věk má v silniční dopravě svá specifika. Děti jsou nebezpečné samy sobě i okolí pro svou nezkušenost a nepozornost,
-
Motorizovaní senioři jedou s dobou. Na polygonech testují svou zdatnost a postřeh za volantem
Pavel Jedlička v naší radioporadně. Téma: projekt „Jedu s dobou", který je určený aktivním seniorům. Specifika řízení motorových vozidel ve starším věku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.