Retro futuristika! Petr Chroustovský se s AI kapelou probojoval na filmový festival do Barcelony

15. srpen 2025

Představíme vám Hradečáka, inovativního umělce Petra Petra Chroustovského, jehož skladba Parallax z hudebně vizuálního projektu Secrets of Kandahar získala významnou nominaci na mezinárodní filmový festival do Barcelony, kde bude na začátku října bojovat o ceny. Videoklip i skladba samotná byly z velké části vytvořeny s pomocí nejmodernějších technologií, včetně umělé inteligence.

Blahopřejeme k nominaci na prestižní festival v Barceloně. Co pro vás znamená?
Děkuji mnohokrát. Nominace pro mne znamená, že věci, které dělám s umělou inteligencí, mají smysl a že to především lidi baví. Jde o filmový festival Lásky a naděje v Barceloně, který se koná od 1. do 4. října. Jde o 4. ročník a celá akce se snaží rozrůst na opravdu velký a dobrý festival. Já tam budu soutěžit s celkem známými jmény. Jsou to lidé, co skládají například videoklipy pro zpěvačku Dua Lipa, skupinu Coldplay a podobně. Velké hvězdy a velká konkurence.

Petr Chroustovský ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Vy jste tedy zaujal porotce, kteří vás na festival nominovali?
Zaujal jsem je, dělám hudbu, mám svoji AI kapelu Secrets of Kandahar. K muzice dělám i videoklipy a jeden z nich je Parallax. Ten je zajímavý tím, že je udělán bez střihu na jednu klapku. Takže divák v tom klipu prolétává od začátku teleportace až na cizí planetu, což je velké sci-fi. A v mých klipech účinkuje také má AI modelka, která se jmenuje Lena Baier.

Muzikant nejsem. Ale AI mi samozřejmě umožnila jako nástroj dělat věci, které bych nikdy neudělal. Teď s ní tvořím jako ďábel.
Petr Chroustovský, inovativní umělec - AI evangelista

Prý jste kvůli ní také ztratil kamaráda?
Ano, to je poměrně smutný příběh. Když jsem se AI učil, tak jsem nevěděl, co mám přesně dělat a jedna z možností bylo udělat virtuální ženu. Tak se stalo, že jsme si vystřelili z našeho kamaráda, který nám to ale asi do smrti neodpustí. On se do ní prostě zamiloval a myslel si, že je skutečná.

Čtěte také

Mluvíte o tom, že máte svoji AI kapelu. To znamená, že ta kapela neexistuje nebo je to kapela umělé inteligence?
Kapela existuje jen v mé hlavě. V podstatě se chovám jako dirigent, který, aspoň doufám, má slušný audiovizuální vkus a snaží se to produkovat tak, jako kdyby ta kapela existovala.

Takže vy nejste muzikant?
Jediné, na co hraji, je kytara. Ale hraji bídně, muzikant nejsem. Ale AI mi samozřejmě umožnila jako nástroj dělat věci, které bych nikdy neudělal. Teď s ní tvořím jako ďábel.

Skladba Parallax z hudebně vizuálního projektu Secrets of Kandahar mi připomíná osmdesátky minulého století.
Je to retro futuristika. Tomuto hudebnímu směru se říká Synthwave. Je to projekt vycházející z osmdesátkové či devadesátkové retro estetiky. Hudebně to vyrostlo na lidech, jako je John Carpenter and Vangelis's, Depeche Mode, to jsou takoví předchůdci. Ale to ještě není Synthwave.

Můžete mi říct, jak tedy vůbec vaše muzika vzniká? Hudební skladatel sedí většinou ve studiu u klavíru nebo u kytary a zadrnká melodii, která se pak nahraja a nazpívá. Vy místo toho sedíte u počítačové klávesnice?
Přesně tak, ale samozřejmě jak jste vznik muziky klasicky popsal, může vznikat také. Vezmete si nějaký sampl, který se snažíte remixovat a rozvinout. Ale můžete fungovat i metodou textů music, kdy řeknete, co má mít hudba za náladu a styl. Definujete syntetizátory a BPM a pak čekáte, jestli se to povede nebo ne. Většinou se nestává, že by to vyšlo na první dobrou. Tak si vezmete tu část, která se vám líbí a různě ji dál remixujete, posouváte dál. Například u mé poslední písničky Dreams jsem měl problém, že mi to udělalo úplně skvělou věc, ale text byl nesrozumitelný a v nějaké hindštině. Tak jsem to zkoušel převést do nějakého srozumitelného a zvukomalebného textu, který by byl podobný a nezabil onu skladbu. Byl to tedy očistec, ale nakonec z toho vznikla pěkná písnička.

Generace muziky sama o sobě netrvá dlouho, ale pokud má člověk představu, čeho chce dosáhnout, tak je to proces na jeden až dva dny.
Petr Chroustovský, inovativní umělec - AI evangelista

Je to tedy dlouhodobý proces? Představuji si, že něco zadáte do počítače a ono vám to vyplivne výsledek, ne?
Ona generace muziky sama o sobě netrvá dlouho, ale samozřejmě pokud má člověk nějaký vkus a představu, čeho chce dosáhnout, tak je to někdy proces na jeden až dva dny. Samozřejmě i s tím původním zvukem se dá jít do světa, dostat jej na platformy jako Spotify atd.

Vy ovšem netvoříte jen hudbu, ale také obrazy.
Jsem grafik, vystudoval jsem aplikovanou kybernetiku v Hradci, takže grafika je má doména. Pro grafiku jsem se rozhodl, protože to mi bylo nejbližší, i když touha být muzikant tam byla také. To si dnes s AI plním. Mám své vlastní grafické studio d3arts.cz a samozřejmě i filmová tvorba mi není cizí. Už jsem udělal pár filmů.

A také pohádky pro dceru.
S dcerou děláme krásné pohádky. Zrovna se to povedlo k výročí Večerníčku, který slaví 60. narozeniny. Takže s dcerou a chat GPT jsme spolu vymysleli zadání pro pohádky. Bubola a vesmírná cesta se to jmenuje. Je silně inspirovaná Malým princem od Exupériho a je to opravdu hezoučké dílo. Dětským jazykem vysvětluje, stejně jako v Malém princi, hlubokou poetiku života. Mám z toho velkou radost a rád to dělám, když si chci třeba odpočinout od Kandaháru. Skočím si dělat Bubolu. Večerníčky jsou samozřejmě ke zhlédnutí na mém Facebooku a na YouTube.

Musíme také říci, že se s vámi můžeme potkat i v Jiráskových sadech v Hradci králové ve dřevěném kostelíku svatého Mikuláše.
Ano, tam máme výstavu Migrující kostel inspirace Andyho Warhola, kterou jsme dělali společně s Petrem Vyšohlídem a Jindřichem Maxem Pavlíčkem. Je to audiovizuální výstava za pomocí projekce. Já jsem se tam podílel jako technický realizátor, který to měl vše zprovoznit tak, aby to fungovalo na jeden čudlík. Plus jsem dělal ještě generativní AI videa, tedy oživování historických fotografií. A máme ještě výstavu v Galerii Na Parkánech, která se hodně týká umělé inteligence. Jmenuje se Mezi lidským a nelidským a potrvá do konce srpna. Doporučuji navštívit.

Nejen inovativní, ale také všestranný umělec Petr Chroustovský i se svojí umělou inteligencí byl naším hostem.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.