Rallye Dakar jede s „kachnou“ jediná česká ženská posádka. Tvoří ji Bára Holická a Lucie Engová

5. leden 2024 08:31

V pátek 5. ledna 2024 startuje v Saúdské Arábii 46. ročník Rallye Dakar. S vozem Citroën 2CV s přezdívkou Kachna se závodu historických vozů zúčastní jediná česká ženská posádka, kterou tvoří navigátorka Lucie Engová a spolupracovnice dvorského safari parku, pilotka vozu Bára Holická.

Letošní Rallye Dakar se v Saúdské Arábii účastní první česká ženská posádka. Tvoří ji pilotka vozu Bára Holická a navigátorka Lucie Engová. V soutěži historických vozů se představí s upraveným francouzským Citroënem 2CV z roku 1979 s přezdívkou Kachna.

Čtěte také

Jeho kolébavý pohyb při jízdě přivedl Báru Holickou nejen za kachnami do Safari Parku Dvůr Králové, ale redaktorkce Daně Voňkové se svěřila i s tím, že by ráda vyzkoušela Rallye Dakar. A dnes můžeme potvrdit, že velký Bářin sen se stává skutečností.

Rally Dakar 2024 a jeho 46. ročník je nejtěžší vytrvalostní závod na světě. Startuje v Saúdské Arábii 5. ledna 2024 a dva týdny povede územím čtvrté největší pouště světa. Celkově čeká na závodníky šedesát procent nových tras. Slavný závod se už popáté jede v Saúdské Arábii, start bude v Úle na západě země, cíl jen o pár stovek kilometrů níže v Yanbu.

Čtěte také

Největší novinkou je letos takzvaná 48hodinová etapa, která nahrazuje tradiční maratonskou. Dvoudenní etapa je postavená tak, že se závodí jen do čtyř hodin odpoledne a na trase je osm maratonských bivaků. Zásadní změnou je také to, že auta a kamiony pojedou poněkud odlišnou trasu než motorky, takže nebudou moci jen následovat vyjeté stopy, ale budou se muset více soustředit na vlastní navigaci.

S ikonickým vozem Citroën 2CV, známým jako Kachna nebo Kačena, se do písečných dun saúdské pouště vydá na start Rallye Dakar Classic česká závodnice Barbora Holická. Do nadcházejícího ročníku soutěže Dakar Classic určené pro historická vozidla se chystá s vozem, který přesně před 75 lety změnil Francii. Na jeho technické úpravě se podílejí špičky mezi českými mechaniky, vůz má také originální design.

DUCKAR v poušti

Automobil charakteristický nakláněním ze strany na stranu během jízdy byl totiž se svým měkkým odpružením konstruován pro francouzské zemědělce. Původní požadavek na jeho výrobu byl „převézt čtyři venkovany v dřevácích , se slamáky na hlavě, s platem vajec a pytlem brambor přes zorané pole na trh rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce“.

Čtěte také

Auto vyrobené v roce 1979 muselo projít technickou úpravou. Jejím cílem nebylo auto celé přestavět, ale upravit tak, aby Dakar zvládlo a přitom si zachovalo svou tvář. Kachny na Dakaru už v minulosti startovaly, a to do roku 1986, ještě na původní africké trati.

Bára Holická vybojovala v silniční rallye řadu vítězství v domácích pohárech a v roce 2018 vyhrála v anketě Zlatý volant Cenu Elišky Junkové pro nejlepší ženu českého motorsportu. S Citroënem Saxo navíc v posledních letech úspěšně absolvovala i mnoho závodů do vrchu. Rallye Dakar Classic jede s navigátorkou Lucií Engovou.

My si přejeme, aby česká "holčičí" posádka dojela do cíle Rally Dakar ve zdraví!

autoři: Dana Voňková , baj
Spustit audio

Související