Pilot Martin Šonka: Ve vzduchu je člověk sice jen na návštěvě, já se tam ale cítím doslova jako doma

4. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Šonka v akrobatickém speciálu Extra 300 SR při sobotním letu mezi pylony

Akrobatický pilot Martin Šonka, který letos zvítězil v internetovém hlasování rozhlasové ankety Šarmantní osobnost roku a v roce 2018 se stal vítězem série mezinárodních závodů Red Bull Air Race, je v pátek 4. prosince po 10 hodině hostem Lady Klokočníkové v rozhlasovém studiu.

Od kluzáků přes motorovou akrobacii až po nadzvukovou stíhačku. A v současnosti především krocení speciálu v letecké formuli jedna Red Bull Air Race. To je ve zkratce příběh Martina Šonky.

Čtěte také

Martin Šonka se narodil ve Dvoře Králové nad Labem. Ve dvou letech se ale s rodiči přestěhoval na jih Čech do Sezimova Ústí. Jako kluk se začal věnovat sportovní gymnastice a ve volných chvílích leteckému modelářství.

Po základní škole studoval Střední průmyslovou školu strojnickou v Táboře. Už před maturitou ho ale zajímalo vše, co létá, rád si prohlížel knihy o letectví, a velmi pozorně naslouchal nadšenému vyprávění tatínka o letadlech.

V 17 letech pak došlo na vysypání kasičky a za našetřených 500 Kč z toho byl první let v motorovém kluzáku Vivat nad Táborem. A tak to všechno začalo.

Baví mě krocení všeho co má motor. Na souši, na vodě, ale hlavně ve vzduchu.
Martin Šonka, pilot světové série Red Bull Air Race

„Hned co jsem vyskočil z letadla bylo jasno. Hurá do aeroklubu Tábor a rychle začít s výcvikem. Protože se mi ale teoretická příprava přes celou zimu zdála příliš dlouhá, odpíchnul jsem to alespoň se seskoky s padákem," směje se Martin Šonka.

Čtěte také

Po maturitě přišlo rozhodnutí plně se věnovat létání. Proto v roce 1997 nastoupil na Vojenskou akademii obor pilot bojového letounu do Brna, kde v roce 2001 složil bakalářskou zkoušku a byl zase o krůček blíž ke splnění svého snu o létání.

Léta 2001 až 2005 vyplnila studia na Univerzitě v Pardubicích obor Management, marketing a logistika v dopravě. V té době také přišlo první závodění.

V roce 2001 akrobacie na kluzácích a v roce 2003 začátek s akrobacií na motorových letounech. V roce 2004 se dostal do českého reprezentačního týmu v letecké akrobacii.

Pilot Martin Šonka (ilustrační foto)

V armádě měl Martin Šonka tu čest létat stroje L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 Alca a JAS-39 Gripen.

V roce 2010 pak přišla obrovská výzva. Stal se prvním českým pilotem v prestižní sérii Red Bull Air Race. A tu se mu v roce 2018 podařilo ovládnout.

Spustit audio

Související