„Chtěl jsem řídit něco většího. Chlapi na velikost dají,“ směje se Michal Souček, pilot Boeingu 777

4. srpen 2020

Budeme si povídat o létání a také o tom, jakou změnou teď prochází letecká doprava obecně a jak moc se současná situace dotýká těch, kteří v letectví pracují, ať už to jsou piloti, stevardi nebo pozemní personál na letištích. A bude nás zajímat i budoucnost létání. Udělal si na nás čas pilot Michal Souček, který létá s obřím Boeingem 777.

Michale, dlouho jsme se neviděli, je to asi 5 let. Tenkrát jsi ještě létal pro jednu českou společnost s Boeingem 737. Teď už je všechno jinak, od té doby se hodně změnilo.
Změnilo se to, že jsem si po čtyřech letech říkal, že 737 je samozřejmě krásná mašina, ale bylo by lepší zkusit ještě něco většího. A jelikož jsem trošku kariérista, tak jsem si říkal, pojďme výš. Pojďme řídit ještě něco většího, na tu velikost my chlapi strašně dáme. Tak jsem se rozhodl, že zkusím své štěstí v zahraničí a přesunul jsem se do Middle East, na Blízký Východ. A tam jsem se naštěstí stal pilotem Boeingu 777, což je asi dvakrát až třikrát větší letadlo. Pro porovnání, vzletová hmotnost Boeingu 737 je kolem 79 tun. 777 má maximální vzletovou hmotnost kolem 350 tun.

777 je hodně stabilní letadlo, s tím už jen tak něco nepohne. Má maximální vzletovou hmotnost kolem 350 tun a vejde se do něj 400 osob.
Michal Souček, pilot Boeingu 777

Kolik se tam vejde lidí?
Do Boeingu 737 se vejde 189, do devítistovky ještě o trošku víc, to je taková další verze. A do Boeingu 777 kolem 400 lidí.

Michal Souček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Řídí se to stejně, nebo je tam rozdíl jako třeba mezi náklaďákem a osobním autem?
Ano, řídí se to de facto stejně. Řekl bych, že to větší a těžší letadlo je trošku stabilnější ve vzduchu. Když vzduch není úplně stabilní a trošku víc fouká, tak s tím Boeingem 737 si na přistání vítr trošku víc hraje. 777 je výrazně stabilnější letadlo, s tím už jen tak něco nepohne.

Čtěte také

Proč jsi se vůbec rozhodl jít létat do ciziny? Bylo to jen o velikosti letadel?
Kromě velikosti jsem chtěl zkusit štěstí. Zkusit, jestli na to vůbec mám, dostat se do nějaké větší společnosti. Byl jsem dokonce dvakrát na výběrovém řízení, poprvé se to bohužel nepodařilo, neudělal jsem jednu část. Naštěstí mi ta společnost řekla, že to mohu za 6 měsíců zkusit znovu. Tak jsem to zkusil a podařilo se to. Následoval výcvik, který trvá zhruba půl roku. Až potom jsem nastoupil jako běžný pilot do provozu na Boeingu 777.

Do jakých destinací létáš?
Teď se to rozšířilo kompletně do celého světa, protože Boeing 777 je letadlo, které je schopné se ve vzduchu udržet klidně 18 hodin. Je to dálková mašina, která opravdu doletí bez problémů z Japonska do Los Angeles. Letěl jsem několikrát na Nový Zéland, to je až 18 hodin. Nebo z Blízkého Východu do Los Angels přes Severní pól. To je let, který trvá kolem 16 až 17 hodin, záleží na tom, jak fouká vítr.

Létat s velkým dopravním letadlem je radost, ale také samozřejmě velká zodpovědnost

Kde se ti nejvíc líbí, když jsi proletěl vlastně už celý svět?
Nejkrásnější je to u nás v České republice. Opravdu je tady krásně.

To říkají všichni, kteří ve vrací ze světa.
Samozřejmě po světě jsou krásné destinace, ovšem když letíte 16 hodin v letadle, tak potom už spíš vidíte jen postel než samotnou destinaci. A jelikož tam máme většinou přestávku 24 hodin, tak si opravdu člověk chce pořádně odpočinout a letět zpátky.

Čtěte také

Ovšem ty dáváš hodně své fotografie na sociální sítě a člověk ti závidí pláže, krásné hotely a exotické jídlo.
Jídlo já mám strašně rád. Ale musím potom hodně cvičit. V Asii jsou nádherné destinace, v Hongkongu se dobře vaří, mám rád asijskou kuchyni. A potom z těch dalších míst, třeba Miami je velice hezké. Řekl bych, že Los Angeles a Miami jsou nejkrásnější místa v Americe.

Když létáš pro zahraniční aerolinky, jsi většinu roku pryč?
Dá se to rozdělit tak, že zhurba 10 dní měsíčně trávím na těch pobytech v rámci letů, 10 dní měsíčně trávím v Middle East, kde je základna této společnosti, a 10 dní strávím v Čechách.

Létat s velkým dopravním letadlem je radost, ale také samozřejmě velká zodpovědnost

Musíme říct, že ty jsi se asi před půl rokem vrátil do Česka.
Vrátil jsem se, ano. Zrovna jsem měl týden dovolené a bohužel stalo se, že přišel covid-19 a hranice se uzavřely a já se už nemohl vrátit. Což způsobilo, že už 5 měsíců sedím na zemi a neletěl jsem.

Ještě jsme neřekli, že ty jsi také rozhlasový a televizní moderátor.
To už je hodně let. Zhruba ve 32 letech jsem si říkal, že bych ještě mohl zkusit se od mikrofonu přesunout někam jinam a naštěstí se to podařilo.

Čtěte také

To je neuvěřitelné. A dnes létáš s obřím letadlem pro jednu z největších světových aerolinek.
Middle East je region, kde se nachází aerolinky tamních států, to znamená Abu Dhabi, Spojené arabské Emiráty, Katar, Kuvajt a případně ještě Saúdská Arábie.

Pojďme se vrátit k tomu, že jsi před půl rokem odjel na týdenní na dovolenou.
Odjel jsem na dovolenou a zavřely se hranice. Takže už 5 měsíců jsem na zemi, nemůžu létat, což je pro pilota velice nepříjemná záležitost. Protože máme nějaké restrikce, kolik přistání musíme udělat za 90 dnů, to je dané předpisem, jsou to 3 vzlety a přistání za 90 dnů. Pokud je neudělám, tak je moje licence okamžitě zmražená a nemůžu letět, dokud si ji neobnovím. Což znamená, že musím jít na simulátor a musím udělat refresh výcvik, než se do letadla vrátím. Není to tak jednoduché jako s řidičákem. Když nebudeš auto řídit 3 měsíce, tak do něj potom klidně skočíš a jedeš. V letadle to takhle možné není.

Létat s velkým dopravním letadlem je radost, ale také samozřejmě velká zodpovědnost

Takže jsi byl teď už na simulátoru?
Ještě jsem nebyl. Doufám, že teď, když se konečně hranice otevřely, že se budu moci vrátit zpátky. Čeká mě výcvik, to znamená, že se budu muset nějakým způsobem do toho zase dostat. Což jsou simulátory a také několik letů s instruktorem.

Letecká doprava je teď opravdu ve velkém útlumu. To si asi nikdo nedokázal představit, že se něco takového vůbec může stát.
Je velká krize a samozřejmě je problém, že spousta menších aerolinek končí, budou krachovat nebo už zkrachovaly. Takže se na trhu najednou objevilo velké množství pilotů. Což je pro nás samozřejmě nepříjemné. Je spousta propuštěných pilotů, kteří budou hledat práci pravděpodobně několik let, než se to vše vrátí zpátky do normálu. Doufejme, že se to vrátí.

Věřím, že se letecká doprava vrátí do normálu ve chvíli, když bude vakcína na nemoc covid-19. Potom lidé zase začnou víc létat.
Michal Souček, pilot Boeingu 777

Zajímá mne tvůj názor. Vrátí se to opravdu zpátky? Protože letecká doprava byla neuvěřitelně frekventovaná.
Rostla velice, ano. A teď je situace, že přežijí ty nejsilnější aerolinky, které mají velkou finanční základnu. Dále aerolinky, které mají nějakou podporu státu. Věřím, že se doprava vrátí do normálu až ve chvíli, kdy bude nějaká vakcína, nějaký opravdový lék. Přestane se o nemoci tolik mluvit a začne ustupovat. Potom lidé začnou zase víc létat.

Létat s velkým dopravním letadlem je radost, ale také samozřejmě velká zodpovědnost

Které letiště patří mezi tvé nejoblíbenější nebo naopak nejobávanější? Výzva je například letiště na Madeiře, je tam krátká dráha vybíhající do moře.
Není tam ani tak krátká dráha pro Boeing 737, ale je tam problém, že letiště se nachází hned vedle kopce a fouká tam vítr. To znamená, že pokud fouká silnější vítr, tak je to přistání docela nepříjemná věc. Náročné horské letiště je v rakouském Innsbrucku. Pokud je špatné počasí, tak je zapotřebí opravdu mít speciální výcvik a simulátor, aby tam vůbec mohl člověk letět s cestujícími.

A hezká a oblíbená letiště?
Všechna americká letiště jsou většinou velká, tam se létá velice dobře. Řídící věže umí perfektně řídit letový provoz. Hezké letiště je v Ekvádoru, leží v nadmořské výšce asi 2,5 kilometru. A okolní krajina je překrásná, hory, kaňony a najednou dráha, nádherná plocha na přistání.

Už jsi zažil i nějakou opravdu krizovou chvíli v letadle?
Musím zaklepat, krizovku jsem zatím naštěstí nezažil. Nicméně nás samozřejmě trápí občas počasí. Když se létá na východ, tak bouřková oblačnost se táhne do výšky 13 až 15 km. Musí se tedy často kličkovat, nemůžeme letět skrz bouřku, to nejde, to je životu nebezpečné. A potom bouřky v Hongkongu, tam jsem zažil několik takových přiblížení, kdy se ty bouřky všude okolo melou. Člověk musí hodně přemýšlet, kudy poletí. A je tam také hodně letadel, hodně provozu, hodně komunikace, do toho se musíme vyhýbat bouřkám, tudíž komunikovat s řídícími letu. A to je onen stres, než se dostaneme na zem a vyklidíme bezpečně po přistání dráhu.

Michal Souček a Jakub Schmidt ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Michal Souček byl dnes naším hostem. Přeji ti, ať se brzy vrátíš na domovské letiště a do svého letadla.
Děkuj. Díky za pozvání. Na shledanou.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související