Petr Voldán: Super hyper kam se podíváš

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy rodinný nákup

Obchodníci asi vědí, jak na nás. Majitelé velkých řetězců odhalili naši slabinu - vášeň pro velká nákupní střediska. A tak jsme v tabulkách hustoty hyper a super marketů na počet obyvatel na špici nejen v Evropě. Což na druhé straně likviduje menší obchody. Téma pro glosu Petra Voldána.

Jsou obory, ve kterých je fajn být na špici. Nejen v Evropě, dokonce ve srovnání se světem. A pak jsou primáty, které nejsou jednoznačně potěšitelné.

Jak třeba vnímat, že nás zaplavují nákupní areály víc, než ostatní státy? Jako známku zvyšování úrovně? Ale čeho? Naší životní, že si dovolíme víc a víc utrácet? Proč tedy jsme na špici i v disciplíně, která této teorii moc nenahrává - v posedlosti slevami, často na úkor kvality. V náchylnosti podléhat reklamním trikům. Pravda, řetězce si s těmito taháky dovedou pohrávat a mohou si to dovolit.

Nebo snad neustálé přibývání velkoprodejen s magickými přívlastky hyper a super svědčí o mimořádně vstřícném prostředí pro, v drtivé většině nadnárodní, řetězce? Jak ze strany zákazníků, tak v podmínkách pro tyto investice, jejich nastavení státem, radnicemi a místními samosprávami?

Nevypadá to například, že bychom expanzi nákupních areálů chtěli využít i pro ochranu životního prostředí. Neklademe si podmínky jako jsou střechy pokrýté panely na výrobu ekologické energie, nepožadujeme zadržování tolik nedostatkové vody ze zabetonovaných ploch parkovišť i prodejních hal. Natož stromky nad jinak rozpálenými místy pro stovky aut. Tedy prvky, které tolik obdivujeme na fotografiích ze zahraničí, kde se prosazují víc a víc.
 
A další pohled - jak využívají super a hyper prodejny zahraničních řetězců naši domácí produkci? Nic moc. Sice se to lepší, ale stále jsme nuceni kupovat brambory, jablka, rajčata, česnek i mrkev a další potraviny z dovozu. Což není vždycky jen problém množství domácí produkce.

Seniorka v supermarketu

Negativní dopad situace, že máme velkoprodejní chrámy spotřeby kam se člověk podívá, na drobné prodejny a prodejce v malých místech, je další kapitolou. Úbytek je rychlý a trvalý. A paradoxně se nám sice přibližují super a hyper markety, ale v mnoha  místech se zároveň vzdalují možnosti nákupu bez nutnosti cestovat dál, než obvykle.

Že kopírujeme světový či evropský trend?

Asi ne docela, když v sousedním Polsku nebo i docela vyspělém Nizozemsku tolik nákupních center zdaleka nemají a ve statistikách jsou - narozdíl od nás - na chvostu.

Možná to všechno můžeme víc ovlivnit i my sami jako spotřebitelé. Ale teď už úspěšné pondělí i celý týden.

Spustit audio
autoři: Petr Voldán , baj

Odebírat podcast

Související