Na některých železničních tratích komplikuje provoz sychravé podzimní počasí a špatná adheze
Se zpožděním vlaků zaviněných špatnou adhezí, tedy přilnavostí kol ke kolejnicím, se mohou setkat cestující především v podzimním období. Spadané listí v kombinaci s deštěm totiž způsobuje prokluzování mezi koly lokomotiv a kolejnicemi. V Královéhradeckém kraji se s tím opakovaně setkávají například cestující na trati mezi Adršpachem a Trutnovem.
Čtěte také
Podrobnosti zjišťoval reportér Václav Plecháček.
Problémy jsou například u obce Janovice u Trutnova, důvodem je sklon kolejí a právě zmíněná špatná adheze, tedy tření mezi kolem a kolejnicí. K tomu obvykle dochází v důsledku kombinace padajícího listí a deště. Problémy mohou způsobit i mlhy a ranní rosa.
Cesta z Adršpachu na Hlavní nádraží v Trutnově trvá obvykle osobnímu vlaku zhruba 50 minut, prokluzování kol ale už letos na podzim železniční soupravu zpozdilo i o více než půl hodiny. Situaci je podle zástupců Českých drah možné přirovnat k jízdě automobilu po namrzlé nebo zledovatělé vozovce, kdy se vůz dostává do smyku nebo se kola protáčejí při rozjezdu.Čtěte také
Je možné podobným situacím na železnici nějak předejít?
Podle zástupců Českých drah to jde těžko, důležité je samozřejmě takzvané pískování, kterým jsou drážní vozidla vybavena. Ten zajišťuje sypání křemičitého písku na kluzké kolejnice a cílem je samozřejmě zvýšení odporu a omezení prokluzu kol.
Vlaky jsou také vybaveny protismykem, aby se prokluzování kol eliminovalo, nebo alespoň omezilo. Řešením by možná mohlo být i nasazování těžkých vlakových souprav na konkrétní tratě. Na té zmíněné mezi Adršpachem a Trutnovem jezdí motorové jednotky řady 814 Regionova, ty před 3 lety nahradily vozy řady 810.
Čtěte také
Novější jednotky mají vyšší výkon motoru i větší hmotnost hnacího vozu zhruba o 2 tuny, ale ani tak to na úplné problémy s případnou horší adhezí na trati nestačí.
Mluvili jsme zatím o potížích v Janovicích u Trutnova. Na kterých dalších tratích se cestující s podobnými problémy mohou setkat?
Cestující vlakem to zažili například na úsecích tratí Česká Lípa - Svor nebo Hrušovany nad Jevišovkou - Miroslav. Týká se to samozřejmě různých typů vlaků a v extrémních podmínkách jsou známé i případy, kdy vlaky na sklonově náročné trati za zhoršených klimatických podmínek dokonce uvíznou.
To se stává na horských tratích, například v Jeseníkách a obvykle hlavně v říjnu a listopadu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Památky jsou naše moře, veřejnoprávní média jsou grál.‘ Klempíř označil schůzku s Pavlem za noblesní
-
Dva měsíce sporů o Turka. Velký přehled výroků, kdo se za něj staví a kdo už ho z ANO a Motoristů odepsal
-
Šťastný s Pavlem řešil agendu nového ministra sportu. Prezidentovi přinesl dopis od hospitalizovaného Turka
-
Šéf unie sportu: Mohl by vzniknout fond sportovní infrastruktury, rozděloval by evropské peníze

