Na některých železničních tratích komplikuje provoz sychravé podzimní počasí a špatná adheze
Se zpožděním vlaků zaviněných špatnou adhezí, tedy přilnavostí kol ke kolejnicím, se mohou setkat cestující především v podzimním období. Spadané listí v kombinaci s deštěm totiž způsobuje prokluzování mezi koly lokomotiv a kolejnicemi. V Královéhradeckém kraji se s tím opakovaně setkávají například cestující na trati mezi Adršpachem a Trutnovem.
Čtěte také
Podrobnosti zjišťoval reportér Václav Plecháček.
Problémy jsou například u obce Janovice u Trutnova, důvodem je sklon kolejí a právě zmíněná špatná adheze, tedy tření mezi kolem a kolejnicí. K tomu obvykle dochází v důsledku kombinace padajícího listí a deště. Problémy mohou způsobit i mlhy a ranní rosa.
Cesta z Adršpachu na Hlavní nádraží v Trutnově trvá obvykle osobnímu vlaku zhruba 50 minut, prokluzování kol ale už letos na podzim železniční soupravu zpozdilo i o více než půl hodiny. Situaci je podle zástupců Českých drah možné přirovnat k jízdě automobilu po namrzlé nebo zledovatělé vozovce, kdy se vůz dostává do smyku nebo se kola protáčejí při rozjezdu.Čtěte také
Je možné podobným situacím na železnici nějak předejít?
Podle zástupců Českých drah to jde těžko, důležité je samozřejmě takzvané pískování, kterým jsou drážní vozidla vybavena. Ten zajišťuje sypání křemičitého písku na kluzké kolejnice a cílem je samozřejmě zvýšení odporu a omezení prokluzu kol.
Vlaky jsou také vybaveny protismykem, aby se prokluzování kol eliminovalo, nebo alespoň omezilo. Řešením by možná mohlo být i nasazování těžkých vlakových souprav na konkrétní tratě. Na té zmíněné mezi Adršpachem a Trutnovem jezdí motorové jednotky řady 814 Regionova, ty před 3 lety nahradily vozy řady 810.
Čtěte také
Novější jednotky mají vyšší výkon motoru i větší hmotnost hnacího vozu zhruba o 2 tuny, ale ani tak to na úplné problémy s případnou horší adhezí na trati nestačí.
Mluvili jsme zatím o potížích v Janovicích u Trutnova. Na kterých dalších tratích se cestující s podobnými problémy mohou setkat?
Cestující vlakem to zažili například na úsecích tratí Česká Lípa - Svor nebo Hrušovany nad Jevišovkou - Miroslav. Týká se to samozřejmě různých typů vlaků a v extrémních podmínkách jsou známé i případy, kdy vlaky na sklonově náročné trati za zhoršených klimatických podmínek dokonce uvíznou.
To se stává na horských tratích, například v Jeseníkách a obvykle hlavně v říjnu a listopadu.
Související
-
Nové vlaky! Bezbariérové a klimatizované „Lišky“ vyrazí na vybrané tratě v Královéhradeckém kraji
České dráhy modernizují v Královéhradeckém kraji vozový park. Místo motoráků z 60. a 70. let minulého století nasazují na vybrané trasy vlaky RegioFox, přezdívaným Lišky.
-
Historie našich lokálních tratí. Přivedly železnici, jako komfort doby, do zapomenutých míst vlasti
Budeme si povídat o železnici a o historii této dopravy v našem kraji. Máme tu dvě krásné knížky, které toto téma úžasně mapují. Jejich autorem je Pavel Blatník.
-
Modernizovaná nádraží opouští nepotřebný personál a tak se často stávají snadným terčem vandalů
Nedávno opravené malé železniční zastávky a nádraží v Královéhradeckém kraji začínají na některých místech znovu rychle chátrat. Objevili se vandalové.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Žádné červené tlačítko neexistuje. Putin využívá hrůzy z jaderných zbraní, míní Drábová
-
Scholz chtěl být jako Merkelová, místo toho Němci zažívají nestabilitu a stagnaci, hodnotí zpravodaj
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů
-
V srbském parlamentu vypukla rvačka. Opozice chtěla debatu o vládní odpovědnosti za tragédii na nádraží