Vlakem do Prahy z Hradce za 40 minut? Železniční tratě v Královéhradeckém kraji čeká zásadní proměna
Správa železnic chystá rozsáhlou modernizaci tratí v Královéhradeckém kraji. Počítá s ní do roku 2032, změnit se má výrazně pět úseků. Podrobnosti nabízí přímo z hradeckého hlavního vlakového nádraží reportér Jiří Hofman.
O jak velké změny na trati půjde?
Mělo by se jednat o velké změny. Jako první by v příštím roce měla začít kompletní rekonstrukce železničního uzlu Hradec Králové. Cestování po železnici se potom výrazně zrychlí. Do Prahy se bude z Hradce Králové cestovat 37 minut, do polské Wrocławi 85 minut. Správa železnic toho chce docílit mimo jiné zdvoukolejněním tratí v úseku Hradec Králové - Jaroměř - Česká Skalice a také elektrizací vytěžovaných tratí.
Čtěte také
Vysokovská spojka, která je také v plánu výstavby, zkrátí cestu mezi Hradcem Králové a Broumovem. Nové železniční stanice se dočkají cestující v České Metuji. Po modernizaci bude možné všechny tyto úseky používat jako vysokorychlostní tratě. V našem regionu se úseky napojí na Vysokorychlostní trať Východní Čechy.
Po připojení Hradce Králové na Vysokorychlostní trať Východní Čechy tady budou pravidelně stavět mezinárodní expresní vlaky Praha - Hradec Králové - Wrocław. Modernizací projde také trať mezi Týništěm nad Orlicí a Solnicí, kde se zvýší kapacita. V Solnici navíc přibyde nákladové nádraží.
Nově by ještě měla vzniknout trať Velký Osek - Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové - Týniště nad Orlicí - Choceň. Samozřejmostí je zavedení zabezpečovacího zařízení ETCS.
Čtěte také
Změní se také něco pro cestující na hradeckém hlavním nádraží?
Ano, proměnou projde i Hlavní nádraží v Hradci Králové. Stanice se po modernizaci rozšíří o nové nástupiště. Cesta k vlaku bude plně bezbariérová a cestující nebudou muset po schodech. Dělníci pro ně vybudují výtahy a eskalátory. Všechna nástupiště navíc budou vyšší, to znamená pohodlnější pro nastupování cestujících.
V blízkosti dopravního terminálu má podle plánů vzniknout také parkoviště P+R, což je vlastně záchytné parkoviště pro cestující, kteří dál pokračují hromadnou dopravou. A měly by zde vyrůst i dvě cyklověže.
Kdy se cestující dočkají těchto změn?
Správa železnic chce začít se všemi projekty v tomto desetiletí. Konkrétně se jejich realizace předpokládá v letech 2029 až 2032. Železniční stanice v České Metuji má být hotova v roce 2027.
Je možné někde plán modernizace shlédnout?
Ano, je. Na Hlavním nádraží v Hradci Králové je až do 27. září přístupná malá výstava, která přibližuje plány na modernizaci tratí. K vidění jsou zhruba dvě desítky bannerů na kterých jsou jednotlivé změny popsány. O výstavu je mezi veřejností zájem, na zahájení se mnou byla zhruba padesátka lidí. Výstavka je otevřena denně od 14 do 18 hodin a vstup na ni je zdarma.
Související
-
Tohle Hradec Králové nepamatuje. Hlavní vlakové nádraží čeká největší přestavba od doby svého vzniku
Sotva skončí v příštím roce omezení na železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, budou se cestující muset smířit s dalšími komplikacemi.
-
Cestování vlakem z Prahy do Hradce Králové a dál na Moravu se zrychlí. Chystá se modernizace tratě
Správa železnic vybrala projekční kancelář, která připraví podklady pro významnou modernizaci trati mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Co všechno se změní a kdy?
-
Modernizace železniční tratě vyvolala v Třebechovicích pod Orebem velké emoce
Třebechovice pod Orebem chtějí, aby plánované zdvoukolejnění železniční tratě mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí mělo co nejmenší dopad na komfort obyvatel města.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Žádné červené tlačítko neexistuje. Putin využívá hrůzy z jaderných zbraní, míní Drábová
-
Haagský soud je k Izraeli nevyvážený, tvrdí Bartošek. ‚Ať se Netanjahu obhájí,‘ namítá Gregorová
-
Scholz chtěl být jako Merkelová, místo toho Němci zažívají nestabilitu a stagnaci, hodnotí zpravodaj
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů