Vlakem do Prahy z Hradce za 40 minut? Železniční tratě v Královéhradeckém kraji čeká zásadní proměna

22. září 2024 08:03

Správa železnic chystá rozsáhlou modernizaci tratí v Královéhradeckém kraji. Počítá s ní do roku 2032, změnit se má výrazně pět úseků. Podrobnosti nabízí přímo z hradeckého hlavního vlakového nádraží reportér Jiří Hofman. 

O jak velké změny na trati půjde?
Mělo by se jednat o velké změny. Jako první by v příštím roce měla začít kompletní rekonstrukce železničního uzlu Hradec Králové. Cestování po železnici se potom výrazně zrychlí. Do Prahy se bude z Hradce Králové cestovat 37 minut, do polské Wrocławi 85 minut. Správa železnic toho chce docílit mimo jiné zdvoukolejněním tratí v úseku Hradec Králové - Jaroměř - Česká Skalice a také elektrizací vytěžovaných tratí.

Čtěte také

Vysokovská spojka, která je také v plánu výstavby, zkrátí cestu mezi Hradcem Králové a Broumovem. Nové železniční stanice se dočkají cestující v České Metuji. Po modernizaci bude možné všechny tyto úseky používat jako vysokorychlostní tratě. V našem regionu se úseky napojí na Vysokorychlostní trať Východní Čechy.

Po připojení Hradce Králové na Vysokorychlostní trať Východní Čechy tady budou pravidelně stavět mezinárodní expresní vlaky Praha - Hradec Králové - Wrocław. Modernizací projde také trať mezi Týništěm nad Orlicí a Solnicí, kde se zvýší kapacita. V Solnici navíc přibyde nákladové nádraží.

Nově by ještě měla vzniknout trať Velký Osek - Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové - Týniště nad Orlicí - Choceň. Samozřejmostí je zavedení zabezpečovacího zařízení ETCS.

Čtěte také

Změní se také něco pro cestující na hradeckém hlavním nádraží?
Ano, proměnou projde i Hlavní nádraží v Hradci Králové. Stanice se po modernizaci rozšíří o nové nástupiště. Cesta k vlaku bude plně bezbariérová a cestující nebudou muset po schodech. Dělníci pro ně vybudují výtahy a eskalátory. Všechna nástupiště navíc budou vyšší, to znamená pohodlnější pro nastupování cestujících.

V blízkosti dopravního terminálu má podle plánů vzniknout také parkoviště P+R, což je vlastně záchytné parkoviště pro cestující, kteří dál pokračují hromadnou dopravou. A měly by zde vyrůst i dvě cyklověže.

Kdy se cestující dočkají těchto změn?
Správa železnic chce začít se všemi projekty v tomto desetiletí. Konkrétně se jejich realizace předpokládá v letech 2029 až 2032. Železniční stanice v České Metuji má být hotova v roce 2027.

Je možné někde plán modernizace shlédnout?
Ano, je. Na Hlavním nádraží v Hradci Králové je až do 27. září přístupná malá výstava, která přibližuje plány na modernizaci tratí. K vidění jsou zhruba dvě desítky bannerů na kterých jsou jednotlivé změny popsány. O výstavu je mezi veřejností zájem, na zahájení se mnou byla zhruba padesátka lidí. Výstavka je otevřena denně od 14 do 18 hodin a vstup na ni je zdarma.

autoři: Jiří Hofman , baj
Spustit audio

Související