Nové vlaky! Bezbariérové a klimatizované „Lišky“ vyrazí na vybrané tratě v Královéhradeckém kraji
České dráhy modernizují v Královéhradeckém kraji vozový park. Místo motoráků z 60. a 70. let minulého století nasazují na vybrané trasy vlaky RegioFox, kterým se říká Lišky. Ty jsou bezbariérové a klimatizované, s kapacitou 115 míst na sezení.
Nové moderní soupravy zatím České dráhy nasadily mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších, v příštích měsících se objeví i na dalších tratích. Státní dopravce jich plánuje během dvou let v kraji zprovoznit 33, polskému výrobci PESA za to zaplatí zhruba 3,3 miliardy korun.
Čtěte také
Strojvedoucí Jiří Staněk je zvyklý na původní motoráky ze 60. a 70. let minulého století, řízení nového vlaku si pochvaluje. „Určitě je to lepší v tom, že strojvedoucí má své stanoviště s moderní obsluhou, s jednoduchým zadáváním jízdní pákou. To znamená, že neobsluhuje přímo ovládání otáček spalovacího motoru ani řazení převodovky. Ale dává pouze povel řídícímu počítači.“
Díky jednoduššímu ovládání jsou Lišky, jak se novým typům vlaku říká, bezpečnější, vysvětluje Miroslav Kupec, jednatel společnosti PESA, která v Česku zastupuje polského výrobce. „Na jednu stranu je ta obsluha možná náročnější, na druhou stranu je to jednodušší z pohledu toho ovládání. A je to samozřejmě mnohem bezpečnější z pohledu nějakých možných chyb, které by lidský faktor, tedy obsluha, mohl způsobit. To eliminují moderní systémy.“
Nové vozy mají kapacitu 115 míst k sezení, převezou mimo jiné i 8 jízdních kol, 3 kočárky a 2 invalidní vozíky. Jsou bezbariérové a plně klimatizované.
Nejen toho si cestující hned po nástupu všimnou, myslí si generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Potom cestující může využívat odkládací stolek, může si pohodlně dobít svůj laptop nebo mobilní telefon. To je pro cestující asi to nejzásadnější, co se mění. A pak je to samozřejmě nový design sedaček, ergonomické sezení, velkoprostorové WC, kompletně bezbariérové přístupy do jednotky, také bezbariérové pomůcky pro osoby s omezenější způsobilostí pohybu nebo orientace.“
Čtěte také
Nové vlaky také umožňují sčítání cestujících a jejich součástí jsou i bezpečnostní kamery. „Data o sčítání cestujících jsou klíčová jak pro dopravce, tak i pro objednatele. Abychom dokázali správně vyhodnotit potřeby na konkrétní lince. A kamerový systém slouží primárně ke zvýšení bezpečnosti,“ vysvětluje Michal Krapinec.
Strojvedoucí má tak neustále přehled o tom, co se děje nejen v soupravě, ale i v jejím okolí.
Nasazení RegioFoxů je v nejbližších měsících v Královéhradeckém kraji plánováno na tratích Chlumec nad Cidlinou -Trutnov, a z Hradce Králové ve směrech na Letohrad, Broumov a Svobodu nad Úpou.
Související
-
První vlak na vodíkový pohon má dojezd téměř tisíc kilometrů na jedno natankování a je velmi tichý
Částí Královéhradeckého kraje projel první vlak na vodíkový pohon nasazený do běžného provozu v České republice. Jeho pohon představuje alternativu vůči dieselovým motorům.
-
Osobní železniční dopravu v Královéhradeckém kraji zajistí v příštích deseti letech České dráhy
Osobní železniční doprava v Královéhradeckém kraji se v dalších letech změní. Vyplývá to z uzavřené smlouvy hejtmanství a národního dopravce. Co to přinese cestujícím?
-
Historie našich lokálních tratí. Přivedly železnici, jako komfort doby, do zapomenutých míst vlasti
Budeme si povídat o železnici a o historii této dopravy v našem kraji. Máme tu dvě krásné knížky, které toto téma úžasně mapují. Jejich autorem je Pavel Blatník.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ruská ekonomika se přehřívá, inflace roste. Válka Putinovi v jednu chvíli srazí vaz, věří analytik
-
Vláda se neshodla na potřebě jmenovat národního koordinátora pro euro, uvedl ministr Rakušan
-
Ve Švýcarsku jsem vařil pro 18 hostů, teď jich mám 300, říká zakladatel dobročinné vývařovny v Bejrútu
-
ŽIVĚ: Hokejisté Liberce se pokusí odrazit ze dna tabulky, na svém ledě přivítají Olomouc