Mezi 10 nejlepšími učiteli Evropy je hradecký Zdeněk Pospíšil: Je to velká radost, ale i závazek
Hradecký učitel Zdeněk Pospíšil se dostal mezi TOP 10 pedagogů v Evropě
Hradecký učitel Zdeněk Pospíšil se umístil mezi TOP 10 pedagogy Evropy. Ocenění je věnováno učitelům, kteří jsou pro své studenty inspirací. Jak vidí současné české školství? Vzal si třeba pro svou učitelskou práci něco z odkazu našeho nejslavnějšího pedagoga Jana Amose Komenského?
Poprvé ve své stoleté historii vyhlásila prestižní organizace pro vzdělávání JA Europe cenu pro Učitele roku a vy jste se umístil mezi 10 nejvýše hodnocenými pedagogy z celého kontinentu. Moc blahopřejeme. Co to pro vás znamená?
Děkuji. Představuje to především závazek. Musím říct, že když jsem se to dozvěděl, tak jsem byl určitě rád, ale bral jsem to na lehkou váhu. Až jeden můj velmi vzácný kamarád mě upozornil, že jedna věc je být oceněn a druhá věc je nést potom tak prestižní cenu. Až zpětně jsem si uvědomil, že to není tak úplně jednoduchá věc. Svojí profesi dělám samozřejmě hrozně rád, učitelství mě baví, vždycky bavilo a doufám, že i bavit bude. Ale najednou si člověk uvědomí, že bude víc pod drobnohledem všech ostatních.
Dávám prostor k tomu, aby se studenti sami předvedli, takzvaně je do problému hodím. A pak už jen pozoruji a pomáhám.
Zdeněk Pospíšil, zástupce ředitele Obchodní akademie, SOŠ a jazykové školy v Hradci Králové
Hradecká obchodní akademie, kde působíte, má čtyři obory, obchodní akademii, ekonomické lyceum, veřejnosprávní činnost, sociální činnost. Co učíte vy?
Já konkrétně učím ekonomiku, a právě jednak studentské i fiktivní firmy.
Čtěte také
Pojďme poodhalit tajemství vašeho pedagogického umu. Učíte v duchu hesla škola hrou? Vzal jste si něco z Jana Amose?
Určitě se snažím do teoretické výuky zapojit hodně praktických věcí. Takže děláme různé projektové dny, kdy studenti skutečně vyrážejí i s pracovním listem do terénu. Mají za úkol zjistit různé informace a musí si je potom mezi sebou i předat. Tedy já jsem potom spíš jen pozorovatel. Líbí se mi, když student předává svoji zkušenost jinému studentovi. Je to možná někdy mnohem lepší, než když to předává sám učitel.
Co je pro vás zásadní ve výuce, v přístupu k žákům?
Má současná prezidentka studentské společnosti říká, že dávám velký prostor k tomu, aby se studenti sami předvedli, že je do toho takzvaně hodím. A pak už jen pozoruji a pomáhám.
Čtěte také
Občas zachraňujete?
Občas zachraňuji, přesně tak, i to se stává. Ale chci po nich hodně moc, ale současně chci, aby se učili sami. To znamená, aby přicházeli na některé věci sami tím, že si je vyzkouší a osahají.
Jak se vám to dařilo uplatňovat při distanční výuce, což je úplně nový svět pro pedagoga.
To je pravda. Částečně se mi to dařilo i tím, že jsem si i já musel osahat nové způsoby výuky. Nebylo to vůbec jednoduché. Už jen donutit studenty, aby ráno vstali, aby se připojili a zapnuli kameru, protože bez toho, abychom na sebe viděli, by nemotivovalo je ani mě. Takže i v tomhle to bylo náročné. V učebně se bavíme, vymýšlíme, hned reagujeme, kdežto v on-line prostředí to není tak jednoduché.
Čtěte také
Jste jeden z 10 nejlepších učitelů Evropy. Otázka zní, jak jste se do této mezinárodní soutěže prestižní organizace pro vzdělávání JA Europe dostal? Kdo vás tam nominoval nebo jak to bylo?
Nominovala mě organizace JA Czech, což je česká nezávislá organizace. Je to odnož celosvětové mezinárodní organizace. Každý stát pořádá národní soutěž Nejlepší studentská firma, které jsme se účastnili a tato organizace vybírá z učitelů vždy jednoho, který je nominován za příslušnou zemi.
Soutěž Nejlepší studentská firma, můžeme to trošku přiblížit?
JA Czech nabízí tento program nejen obchodním akademiím, ale i ostatním ekonomickým školám i gymnáziím a průmyslovkám. Jde o program, kde se studenti naučí základy podnikání, ale opravdu naživo. Oni skutečně musí vyrábět výrobky a prodávat je. Tedy opravdu si osahají podnikání a zjistí, jestli je to jejich budoucnost nebo pro ně bude lepší, když budou zaměstnanci.
Čtěte také
Vaše škola a vaši studenti v této soutěži dosahují opakovaně výborných výsledků.
To je pravda, letos byli naši studenti na druhém a třetím místě. Poměrně často jsme v superfinále, podařilo se nám už i zvítězit. Takže možná i tohle byl jeden z důvodů, proč jsem byl nominován za Českou republiku.
Jako jediný za Českou republiku. A jaká jsou pravidla, kolik učitelů celkem soutěžilo?
Soutěže se účastnilo 40 učitelů ze 40 zemí. Každý učitel musel poslat dopředu podklady, takové dobrozdání od studentů, od ředitele školy i od organizace JA Czech. Také se musel připravit dvouminutový videomedailonek o tom učiteli. Všechno bylo on-line, což bohužel současná doba jen takto umožňuje.
Jsou prázdniny, takže jste to se studenty ještě nemohl oslavit. Chystáte něco na září?
Určitě to spolu oslavíme.
Celý rozhovor s Mgr. Zdeňkem Pospíšilem, zástupce ředitele a učitelem na Obchodní akademii v Hradci Králové, čerstvě jedním z 10 nejlepších pedagogů Evropy, si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Veronika Macleod chce, aby její dítě umělo česky. Založila ve Skotsku školu, kam chodí už 100 žáků
Dnes si budeme ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové povídat s Veronikou Macleod, která pochází ze Dvora Králové nad Labem, ale už nějakou dobu žije ve Skotsku.
-
Škola, co baví učitele, žáky i rodiče. „Vítězství je fajn, ale přátelství je lepší,“ ví Jan Grulich
Mít třídu plnou dětí, které baví učení, jsou zvídavé a spokojené - to je sen učitelů. Spokojený učitel rovná se spokojené dítě a spokojené dítě rovná se spokojený rodič.
-
Rád si hraji. Zůstalo mi to ze skautu, směje se nejoblíbenější fyzikář, vítěz ankety Zlatý Ámos
Do studia Českého rozhlasu Hradec Králové přijeli tři hosté z gymnázia v Dobrušce. Jsou to studenti Veronika Jouklová a Vít Janeček, kteří s sebou přivezli i pana učitele.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.