Legiovlak, pojízdné muzeum v historických železničních vagonech, znovu vyrazil na cestu po Česku

1. duben 2025 07:32

Na nádraží v Týništi nad Orlicí na Rychnovsku je až do neděle 6. dubna k vidění pojízdné muzeum Legiovlak. Unikátní souprava opravených vagonů je replikou legionářského vlaku z let 1918 až 1920. Týniště je jeho první zastávkou v nové sezóně. Přípravy na několikaměsíční putování nebyly vůbec jednoduché.

Čtěte také

„Tady na jednom místě na jednom vagóně nám na jednom místě trochu odprýskla barva, takže je třeba to obrousit a vyčistit. Následovat bude nátěr,“ popisuje na nádraží v Dolní Lipce na Orlickoústecku Jiří Müller poslední přípravy na legiovlaku na novou sezónu.

„Soupravu už připravujeme třetí týden, protože je nutné zkontrolovat, jak vlak po sezóně vypadá, co všechno je zapotřebí opravit a tak dále. Prostě těch příprav, které se musí udělat, je opravdu hodně. “

Je to práce jako na vojně

„Podlahy se musely vydrhnout a naolejovat. Utřít prach, vyprat záclony,“ říká Jiří Müller.

Čtěte také

Kromě samotného exteriéru Legiovlaku je potřeba zajistit také sbírkové předměty. Ty by se totiž při jízdě vlaku mohly poškodit. Vysvětluje vedoucí projektu Legie 100 Jiří Charfreitag. „Oni mají speciální protiskluzový podklad, nicméně i nám se stává, že v momentě, kdy najedeme na trať, která není v úplně nejlepším stavu, jsou to třeba staré tratě ještě s dřevěnými pražci, tak se nám exponáty mírně rozhází.“

Připravit se musí i zázemí pro posádku. „Vlak je od dubna až do prosince domovem hned několika lidí, kteří v něm doslova žijí.“

Poté posádka Jiřího Müllera ještě zkontroluje a vyzkouší vše potřebné a Legiovlak může odjet na nezbytnou technickou kontrolu. „Budeme muset připravit zásoby na cestu. To znamená doplnit zásoby pitné vody, abychom měli pro nás i pro kluky, kteří budou nastupovat v první stanici.“

Čtěte také

„Pak se musíme ještě podívat na zásoby vody v obytném voze. Tedy to jsou zásoby vody ve sprše a v kuchyni. To jsou všechno naše úkoly. Když vlak přijede na první stanici, tak aby s tím tam kolegové měli co nejméně práce. Ideálně, aby vše fungovalo tak, jak má. Stejně se pak většinou ještě objeví nějaký detail, který je nutné dodělat. Je ale lepší vše předem prověřit, než to pak řešit na místě a komplikovat někomu život.“

Přesto podle Jiřího Charfreitaga nebude do začátku souprava kompletní. „Tři vozy teď ještě procházejí takovou důkladnější kontrolou podvozku. Je to vůz zdravotní, štábní a kovářský. Předpokládáme ale, že i tyto vozy se do soupravy během několika následujících týdnů připojí tak, aby byla v plné šíři k vidění všem návštěvníkům.“

Minulou sezónu se přišlo na Legiovlak podívat téměř 100 tisíc zájemců. Podobnou návštěvnost očekávají legionáři i letos.

autoři: Jiří Hofman , baj
Spustit audio
    • 80 let s vámi
      Hradecké minuty

    Mohlo by vás zajímat