Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur radí, jak si vybrat dovolenou

20. březen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Kateřina Chaloupková ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové | Foto: Milan Baják, Český rozhlas

Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a její rady při plánování dovolené

S prvním jarním dnem je čas začít plánovat dovolenou. Určitě mnozí toužíte po odpočinku, chcete se těšit na letní dny volna, jak se ale zorientovat v záplavě nabídek a vybrat tu pravou dovolenou? Jak se vyhnout podvodníkům a kam se vydat, abyste se cítili bezpečně a užili si nezapomenutelné zážitky?

Pozvání do Českého rozhlasu Hradec Králové přijala Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Jak se v posledních letech mění přání klientů v souvislosti i s celosvětovým děním?
V době postcovidové nám čeští turisté v cestovních kancelářích více utrácejí, než tomu bylo dříve. Je zájem o kvalitnější, pětihvězdičkové hotely. To, co jsme dříve neprodávali v takové míře, je dnes v podstatě standardem. Rovněž letecké i autobusové zájezdy do lázní za wellnessem, do kvalitních hotelů, ideálně s polopenzí nebo s plnou penzí.

Problémem v případě přelidnění turistů v některých destinacích jsou krátkodobé pronájmy, které jsou neregistrované a neodvádějí daně.
Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

To znamená, že si Češi opravdu připlácejí za lepší služby, aby si zajistili, když už vyrazí na dovolenou, opravdový komfort.

Čtěte také

Politická situace se většinou příliš nepromítá do cestovního ruchu. My v tomto směru spíše vnímáme cestovní ruch jako apolitický, kdy cestujeme za přírodními krásami, za léčivými prameny, za kulturou a za historií, tolik neřešíme politiku. Takže zrovna USA patří opravdu mezi jedno z nejoblíbenějších destinací za poznávacími zájezdy.

Co říkáte cestovatelům, kteří směřují do těch nejoblíbenějších destinací, kde už může být také turisty přeplněno? A kde třeba i místní lidé turismem trpí.
Velmi se s tím potýkají některé destinace. Nemyslím si ale, že by na to měli vliv cestovní kanceláře, které vozí turisty do hromadných ubytovacích zařízení, do hotelů, které jsou registrované a s jejichž kapacitou se počítá v rámci infrastruktury dané destinace.

Zásadním problémem v případě přelidnění turistů v některých destinacích jsou krátkodobé pronájmy, které jsou často neregistrované v tom smyslu, že neodvádějí daně. Turisté v tomto ubytování vlastně zahlcují destinaci, neodvádějí zpravidla pobytovou taxu, a to je ten problém, který se už v mnoha evropských destinacích snaží regulovat. A v nejbližší době by to mělo být regulováno i v České republice.

Čtěte také

Jedná se většinou o celosvětově oblíbené destinace. Řecko a Španělsko jsou na špici letních pobytových destinací, rovněž Bali je pro Evropu letní destinace, zároveň také pro Austrálii a další země. Je tedy na nás samotných, abychom přemýšleli o tom, jestli nemůžeme cestovat do těch destinací třeba mimo hlavní turistickou sezónu.

V květnu, červnu, v září nebo říjnu si to tam užijeme bez davů turistů. Navíc je stále krásné a teplé počasí a zároveň je ta destinace výrazně levnější.

Vy jste zmiňovala, že i Česká republika bude regulovat turismus. Znamená to, že nám budou zahraniční turisté platit?
Zásadní změnou je, že každé krátkodobé ubytování bude podléhat povinné registraci. To znamená, že stát bude dohlížet nad tím, kolik je ubytovacích zařízení registrováno na krátkodobé pronájmy a ubytování a bude dohlížet i na to, aby byly správně odváděny daně. Aby tato činnost podléhala třeba živnostenskému oprávnění.

Bohužel i v souvislosti s nákupem dovolené se nám objevují nekalé subjekty, které svým podvodným jednáním vylákají z klientů peníze.
Kateřina Chaloupková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

S různými podvodníky se bohužel doslova roztrhl pytel. Na co všechno dát pozor při výběru dovolené, abychom nenaletěli?
Bohužel také v souvislosti s nákupem dovolené se nám objevují nekalé subjekty, které svým podvodným jednáním vylákají z klientů peníze. Kolikrát fungují několik měsíců či rok nebo dva, odbaví několik klientů, kteří jim dají spokojené recenze, ale pak to většinou padne a klienti zůstanou třeba i bezprizorní v zahraničí.

Čtěte také

Můžeme nějak poznat, že se jedná o podvodníky? Co by nás mohlo varovat?
Vzhledem k tomu, že zastupuji cestovní kanceláře a solidní agentury, registrované subjekty, které odvádí daně a podléhají poměrně přísné zákonné regulaci, tak bych rozhodně vůbec nedoporučila objednávat zájezd u prodejce, aniž bych měla před sebou subjekt, který má IČO, webové stránky, telefonní číslo, kam se dovoláme.

Podle IČA jsme schopni si ověřit na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj, že se jedná o licencovanou cestovní kancelář s pojištěním pro případ úpadku. A žádnému jinému subjektu bych nikdy nedoporučila svěřit své finance. Protože zákon pamatuje na ochranu zákazníka pro případ úpadku cestovní kanceláře.

Celou cestovatelskou radioporadnu s Kateřinou Chaloupkovou z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Související