Kamiony se po otevření nového úseku dálnice na Jaroměř zase vrátily na souběžnou silnici první třídy

7. únor 2022 09:17

Lidé v obcích, ležících na silnici první třídy mezi Hradcem Králové a Jaroměří, si od nákladních automobilů oddechli jen na pár týdnů. Po zprovoznění dálnice se podstatná část přesunula právě na nový úsek „D11“, teď se ale řidiči těžké dopravy začínají znovu vracet na bývalý hlavní tah. 

Stát totiž na silnici první třídy mezi Hradcem Králové a Jaroměří přestal vybírat mýto. A obyvatelům v obcích podél cesty už zase řinčí skleničky v kredencích. Kdy by se situace mohla zlepšit nikdo neví.

Čtěte také

„Teď tam jezdí třetina kamionů, včetně polských. Ti tady jezdí na Hradec, nevím jestli zkratkou nebo se vyhýbají mýtnému,“ popisuje nezávislý starosta Holohlav Miloš Malinský situaci, o které už nepředpokládal, že bude znovu zažívat.

Jenže od 1. února se řidičům kamiónů nabídla možnost se jednoduše, legálně a poměrně pohodlně mýtu vyhnout, a tak to využívají.

A nejde jen o to, že doprava zhoustla a přejít silnici je zase o něco nebezpečnější, říká starosta. „Vozovka je opět zničená, jsou tam znovu příčné praskliny. Takže to zase pociťují občané žijící u silnice, kde se jim klepou skleničky v kredenci.

Čtěte také

Co se změnilo? Od 1. února platí vyhláška s podpisem bývalého ministra dopravy Karla Havlíčka za hnutí ANO, která vyňala podstatnou část silnice mezi Hradcem a Jaroměří ze seznamu silnic, na kterých je potřeba platit mýto.

Ministerstvo dopravy vynětí z mýtného systému potvrdilo s tím, že připravuje převod silnice na Královéhradecký kraj.

„Tento proces ale musí iniciovat Ředitelství silnic a dálnic jakožto jejich současný správce, vysvětlil mluvčí Královéhradeckého kraje Dan Lechmann s tím, že hejtmanství má o převod silnice zájem. Jenže to může být podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla i proces na několik let.

Čtěte také

I proto, že kraj chce mít jistotu, co vlastně přebírá. „Královéhradecký kraj požaduje po současném vlastníkovi komunikace vlastnictví silničního pozemku. Další podmínkou je prokázání dobrého stavebního stavu vozovek a mostních objektů, říká Dan Lechmann.

Ředitelství silnic a dálnic je připraveno osadit zákazovými značkami pro vjezd kamiónů tenhle úsek ještě před dokončením převodu pod správu kraje, dokumentaci už připravilo.

„Doufám, že to dotáhnou do konce podle toho nového zákona, který vyšel. A že tam bude omezení na 12 tun, dodává starosta Holohlav Miloš Malinský.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související