Vyhýbají se řidiči kamiónů mýtnému tím, že placené úseky objíždějí po silnicích nižších tříd?

20. leden 2020 09:27
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nákladní doprava v Lázních Bohdaneč

Pro kamióny začala od nového roku platit povinnost mýtného na silnicích prvních tříd a obce, ležící na menších komunikacích, se obávaly nárůstu nákladní dopravy. Začali se řidiči nákladních aut skutečně mýtu vyhýbat? Královéhradecký kraj se rozhodl situaci monitorovat a v případě potřeby hledat řešení. My jsme se vypravili pro první zkušenosti přímo do terénu. 

Na zvuky projíždějících nákladních aut si zvykají i v těch obcích, kde byl dosud kamión vzácným jevem. Královéhradecký kraj zatím sice nemá oficiální informace o tom, že by nákladní doprava na silnicích nižších tříd významně zhoustla, situaci ale hlídá.

Čtěte také

„Máme vytipovány obce kterých by se zvýšený provoz kamionů mohl týkat. Jedná se například o Lázně Bělohrad, Miletín, Velichovky, Nechanice a další místa," říká mluvčí kraje Sylvie Velčovská.

Kraji bude nejspíš sbírání dat chvíli trvat, ve zmíněných obcích mají zkušenosti takříkajíc z první ruky.

Třeba starosta Lázní Bělohrad Pavel Šubr ze Starostů a nezávislých už řešil několik stížností lidí z města i z okolních obcí - a tak se o situaci šel sám přesvědčit.
„Já jsem stál chvíli u silnice druhé třídy, která projíždí naším městem a která prochází vnitřním lázeňským územím. A opravdu jsem viděl spoustu zejména polských kamionů. Řekl bych, že opravdu nám provoz tady vzrostl. Stalo se, že třeba jela skupina čtyř kamionů za sebou. To jsem předtím nezaznamenával. Jel jeden kamion a za chvíli další. Nyní se tady objevují celé skupiny kamionů."

Silnice I. třídy, na kterých budou od ledna 2020 kamiony platit mýto. Nově zpoplatněné úseky jsou vyznačeny žlutě

Radnice už jednala s ředitelstvím Správy silnic a s odbory dopravy obcí s rozšířenou působností, na oficiální výsledek město čeká.

Jak to dopadne si starosta netroufá odhadovat, a to přesto, že má ve srovnání s některými dalšími městy o argument víc.
„Řekl bych, že v Lázních Bělohradě je ten problém o to větší, že kamiony projíždějí vnitřním lázeňským územím, prakticky přes areál lázní. Podle lázeňského zákona a prováděcí vyhlášky k němu, by tudy taková doprava vůbec neměla vést. Je to sice napsáno tak trošku neurčitě, ale ve spolupráci s Lázněmi to budeme muset nějakým způsobem řešit."

Čtěte také

Samotné Lázně se zatím k celé situaci nevyjádřily a podle starosty není ani jasné, jak by zmíněné řešení mělo a mohlo vypadat.

Starosta Nechanic, které jsou také tranzitním městem pro některé kamióny, Jiří Pechar z Volby pro budoucnost ale naznačil, že naděje na úspěch nebývá v takových případech vysoká.
„Dost dobře to není možné. Už jsme kdysi chtěli omezit průjezd Havlíčkovou ulicí nebo přes Suchou, kde je i na mostě označení jeho nosnosti a bylo překračováno. Takže tam bylo jednání s policií, s odborem dopravy, se správou silnic. A je to zkrátka silnice druhé třídy, sjezd z dálnice směrem na Hořice. Takže si nedovedu představit, že by tam došlo k nějaké uzavírce."

Do celé věci by mohl znovu vstoupit i kraj - hejtmanství sbírá data a podklady a pokud bude schopné nárůst podobné dopravy prokázat, chce s ministerstvem dopravy o situaci znovu jednat.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související