Dopravní policisté se zaměří na kontroly kamionů, jestli nevezou spolu s nákladem i zmrzlé kusy ledu

15. leden 2020 08:18
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kamióny na dálnici (ilustrační foto)

Řidiči kamiónů musí v Královéhradeckém kraji počítat s častějšími policejními kontrolami toho, jestli si před jízdou důkladně očistili auto od ledu a námrazy. Hradecký magistrát upozornil na twitteru na to, že led, padající z aut, se objevuje i v centru města a může být nebezpečný pro chodce a cyklisty. 

Led uvolněný ze střechy automobilu může poškodit další auta nebo někoho zranit. Jestli ale policejní kontroly přinutí řidiče a spediční firmy k důkladnějším kontrolám stavu auta není vůbec jisté.

Čtěte také

Na hrozbu odlétajícího ledu upozornil na twitteru i hradecký magistrát., s touhle situací se můžou v krajském městě setkat i chodci a cyklisté. Nebezpečí číhá i jinde, a tak chtějí být policisté aktivnější, říká jejich krajská mluvčí Magdalena Vlčková.
„Monitoring budeme provádět v místech, kde je rozhled, například na mostech nebo nadjezdech. Tam budou stát kolegové s tím, že podají informace další hlídce, která takového přestupce zastaví."

Kolik situací, kdy uvolněný led způsobí škodu, v kraji za zimu je, se spočítat nedá. Policejní statistiky evidují nehody a přestupky v kolonce "nevyhovující stav vozidla" a do pojišťoven se událost většinou ani nedostane. Proč, vysvětluje mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.
„Každoročně řešíme jen několik takových případů, protože je velmi složité prokázat ze kterého vozidla daný kus ledu odlétl."

Povinnost očistit před jízdou vozidlo od sněhu a ledu se týká řidičů nákladních i osobních aut

Podle pojišťoven leží i v tomhle případě důkazní břemeno na straně poškozeného - pokud nemáte kamerový záznam a řidič vinu popře, nemáte šanci.

Riziko, že se něco stane, není zanedbatelné

Řidiči sice o povinnosti očistit auto vědí, každý ze sedmi oslovených přiznal, že už osobní zkušenost s uvolněným ledem má. Na rozdíl od možnosti možnost zkontrolovat před jízdou situaci, tu totiž řidiči většinou nemají.

Čtěte také

„V jiných státech bývají takové ohrady, dá se vylézt na ochoz a je k tomu případně lopata nebo nějaký nástroj k tomu, aby se mohl sníh a led ze střechy sundat. Kdežto u nás jsem to viděl snad maximálně na dvou místech," říká jeden z profesionálních řidičů kamiónů.

Je tu pak i další věc, která situaci komplikuje - když chybí rampa, řidič s ledem dost dobře nic udělat nemůže.
„Já tam lézt nesmím, protože nejsem poučen o práci ve výškách. Když spadnu, tak mi nikdo nic nedá. Tak bych vlastně úmyslně porušil bezpečnostní bředpisy, protože to je výš jak tři metry. A lézt tam, konstrukce návěsu je slaboučká, to vás ani neudrží. A když je tam led, tak to klouže a můžete snadno spadnout."

Desítky kamionů zkontrolovali v uplynulém týdnu dopravní policisté v Hradci Králové

Případný pád a následný úraz by nikoho nezajímal - řidiči nemají ve výškách co dělat, a tak raději riskují pokutu za špatně očištěné auto. Pokuta je maximálně dva tisíce, ve správním řízení dva a půl tisíce korun.

Majitelům spedičních firem pak nehrozí vůbec nic, protože za auto je v okamžiku kontroly zodpovědný vždy řidič, a tak firmy nic nenutí rampy za desítky tisíc stavět.

Řidiči občas přesto auto uklízejí a riskují u toho - třeba v jedné firmě na Náchodsku kolegové šoféra vyzvednou stojícího na paletě na vysokozdvižném vozíku. I to je ale v rozporu s bezpečností práce.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související