Jedinečnost v učení a hodnocení výsledků, to je stálé téma. Každý, kdo se přestane učit, je starý
Do školních lavic se po dlouhé době postupně vrací všichni školáci. Co starší děti, jak dospívání a puberta dokáží zamíchat s povahou, ochotou přizpůsobit se autoritám a opětovné nutnosti dodržování školního režimu? Hodně adolescentů mělo při distanční výuce pocit, že na ně učitelé nemůžou.
Mgr. Petra Dočkalová
Terénní učitelka pro 21. století. Již 25 let se pohybuje dnes a denně ve světě učení a vzdělávání. Učení, s ohledem na fungování mozku, učení spojené s myšlením, učení, jako oboustranně obohacující se proces, učení aktivní a vědomé. Spolupracuje s dětmi, dospělými, rodinami, školami, komunitními centry i se sociální oblastí.
Terénní pedagožka Petra Dočkalová hovoří v naší radioporadně na téma: Jak usnadnit dětem návrat k běžné výuce? Doučování dětí. Nadání - co přesně si pod tím představit?
Čtěte také
Petra Dočkalová z Náchoda pomáhá dětem, dospělým i seniorům s učením. Je takzvanou terénní učitelkou a lektorkou Národního pedagogického institutu. Věří, že každý, kdo se přestane učit, je starý. Ať je mu 20 nebo 80 let.
"Možností vzdělávání máme neskutečně mnoho. Je potřeba jen vnímat, co každý potřebuje ke svému učení a ke svému životu," vysvětluje Petra Dočkalová. A doplňuje: "Učení propojuji se životem, protože prostě učení od života neoddělíte. Podněty jsou kdekoliv, od rána do večera se můžete učit."
Čtěte také
"Musí fungovat zejména důvěra a úcta jednoho k druhému, je to oboustranné. Takže já když důvěřuji dětem, tak především musím začít důvěřovat sama sobě. Pochybnosti jsou na místě vždy, ale důvěřuji sama v sebe. A když potom vysílám důvěru k dítěti, tak se mi to vrací. Takhle to funguje."
"Když se řekne slovo učení, tak si ho hned spojím s něčím příjemným. Protože když se učíte a je to příjemné, tak si to chcete zopakovat. Pokud s učením zažíváte nepříjemné situace, pak se mu chcete vyhnout. A potom se neučíte, máte různé bloky," říká terénní učitelka Petra Dočkalová.
Otázky, na které se ptají studenti, děti, rodiče i učitelé:
1. Co je nového ve světě učení a vzdělávání?
2. Jaké konkrétní změny přinesla a přináší tato doba ve vzdělávání?
3. Proč je potřeba v procesu učení vnímat atmosféru?
4. Učíme se, pokud cítíme přílišný strach? Jaké podmínky a podněty k učení potřebujeme?
5. Jak řeší otázku strachu ze škol některé rodiny? Stále se učí doma? Jaké máme možnosti?
6. Proč je důležité, abychom se učili celý život?
7. Hodně se nyní ve vzdělávání říká věta: Nůžky se otevírají, děti se potřebují doučovat. Co to znamená?
8. Jak je to s potenciálem každého z nás, s nadáním? Mají ho pouze někteří lidé nebo všichni?
9. Jak můžeme talent objevit, odhalit a rozvíjet?
Celou radioporadnu s Petrou Dočkalovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:
Související
-
Pavla Koritenská: Žáci a učitelé jsou pořád stejní, jen rostou jejich možnosti přístupu k informacím
Budeme si povídat o škole a historii školství na Královéhradecku, kdy neexistovaly moderní technologie a učilo se pomocí školních obrazů. Naším hostem je Pavla Koritenská.
-
Práce terénní učitelky není doučování, jde o to pochopit, jak se učí a myslí, říká Petra Dočkalová
Pracuji s konkrétními potřebami svých klientů. Právě tak ve zkratce popisuje svou práci terénní učitelka Petra Dočkalová. Její služby využívají zejména lidé z Náchodska.
-
Pedagog Jan Hábl: „Učitel má vést děti zahradou. Ať si přivoní ke všem květům a zjistí, co je baví“
Jak se s dětmi doma učit? Co po nich chtít? Jsou požadavky učitelů online v pořádku nebo ne? Odpovědi na tyhle otázky asi v posledních dnech hledal každý rodič.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://hradec.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://hradec.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/1cbf078c2113e4a20ba2b4185c2821e2.jpg?itok=FkhfJLo4)
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.