Ani dva a půl měsíce po spuštění nefunguje digitalizovaný systém stavebního řízení bez problémů

27. září 2024 07:33

Ani dva a půl měsíce po spuštění nového portálu pro stavební řízení nedokázalo Ministerstvo pro místní rozvoj odstranit chyby, které znemožňují úředníkům stavebních úřadů efektivní práci. Pokroky vidět jsou, ale podle úředníků to jde pomalu a nové systémy jim práci spíše komplikují. Někdy jde o základní věci, jindy o drobnosti. 

I na první pohled banální věc ale dokáže práci v systému úplně zablokovat.

„Když si mám já sám sobě přiřazovat sebe jako zpracovatele, další úkol je vzápětí přiřadit opět sám sebe jako toho, kdo bude podepisovat to rozhodnutí. A pak si sám sobě ještě to rozhodnutí zkontrolovat, protože si ho musím ještě poslat na schválení,“ vedoucí Odbor výstavby a životního prostředí Městského úřadu v Nechanicích na Královéhradecku Vlastimil Halbich ukazuje jeden z řady detailů, které úředníkům komplikují práci.

Čtěte také

Pár kliknutí navíc by asi nevadilo, ale ono to tím nekončí. „Špatné je, že prostě ten systém někdy nefunguje. Zkrátka to zamrzne a musíme počkat do druhého dne, jestli se systém nerozeběhne. Protože jsem si říkal už několikrát, aha, tak to se mi si nepovedlo, založil jsem nový dokument, a příští den jsem zjistil, že tam mám dva. Ten minulý se objevil společně s tím novým.

Ani po dvou a půl měsících po zavedení nového portálu pro stavební řízení tyto drobné chyby nevymizely. I když podle úředníků stavebních úřadů je vidět, že se týden po týdnu situace posouvá po drobných krůčcích k lepšímu.

Nefungují ale ani základní věci, jako třeba geoportál, důležitý pro územní plánování. „Ten je asi na nule. Tam to pravděpodobně nefunguje vůbec. Ale co se týče samotného stavebního řízení a podávání žádostí, tak podle mne to třeba z nějakých 60 procent funguje. Nějaký potenciál to má, říká Vlastimil Halbich.

Čtěte také

Jenže tohle tvrdí úředníci od začátku. Až to bude fungovat, bude to hodně velká pomoc. Zatím ale v portálu pracovat nejde. Takže úředníci nový systém spíše nevyužívají, než využívají.

„Vyřizujeme jen věci, které opravdu hoří. Takže jsme v tom systému udělali nějaké dvě kolaudace a dělení pozemků. Tím jsme se nějakým způsobem prokousali. Ale má to své mouchy, museli jsme si ta rozhodnutí vkládat sami, protože ty šablony nejsou.

„Teď naposledy jsem zaznamenal, že nějaké takové pseudošablony a odkazy na nějaké paragrafy se tam už objevily, ale stále je to takové hodně syrové, vysvětluje Vlastimil Halbich.

Čtěte také

Smyslem digitalizovaného portálu rozhodně není výroba dokumentů v textovém editoru, jeho tisk, následný scan a vložení obrázku do systému. Jenže někdy to je pro úředníky jediná cesta.

Řešením by podle Vlastimila Halbicha nebyl ani navrhovaný takzvaný bypass. Tedy, že by zůstal v platnosti nový stavební zákon, ale úředníci by dál mohli vyřizovat žádosti v papírové podobě. „Jsem opravdu zvědavý, jak to půjde dál. Jestli se bude někdo snažit tento koncept dokončit, nebo do toho hodí vidle a pojede se tím tzv. bypassem, což mne tedy upřímně děsí.

Na Stavebním úřadě v Nechanicích se už také, mimo jiné, snaží čtyři roky sehnat dalšího kvalifikovaného úředníka.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související