V Horní Kalné vyrostla na zelené louce slévárna tvořící bronzové sochy pro celý svět, i na Aljašku
Vezmeme vás do Horní Kalné na Trutnovsku, kde v roce 1991 bratři Pavel a Petr Horákovi společně se švagrem Vladimírem Vajsem založili uměleckou slévárnu. Určitě se jim tenkrát ani nesnilo, jakého věhlasu se jejich práci o několik let později dostane a že sochy odlité v malé vesničce v podhůří Krkonoš budou stát doslova po celém světě.
Naším hostem je dcera jednoho ze zakladatelů umělecké slévárny v Horní Kalné Vladana Vajsová, která společně s bratranci už jako druhá generace na dílo svých otců navazuje a v tom krásném díle pokračuje.
Jak to tenkrát v roce 1991 vlastně začalo? Vyprávěl vám o tom váš tatínek?
To víte, že ano. Byla jsem ještě dítě, nicméně rozum už jsem měla. Myslím si, že podobně to vnímali i bratranci. Byla to doba spojená s převratem, začátek 90. let, kdy se leccos měnilo, lidé měnili svoji práci, takže naši otcové tehdy rozhodli, že trochu změní své profese, kterým se věnovali. A pustí se do něčeho nového. Byla to taková náhoda, nikdo z nich nebyl předtím slévač, každý se věnoval jinému povolání, nicméně život jim přinesl možnost se tomuto řemeslu přiučit. A rozhodli se, že to zkusí. Začátky byly samozřejmě jedno velké dobrodružství.
Areál byl postaven v místě, kde dříve stál starý rozbořený statek, roubenka, chlévy a stodola, opuštěný a zanedbaný prostor. To se koupilo.
Vladana Vajsová, umělecká slévárna Horní Kalná
Jak na tu dobu vzpomínáte?
Často se nás na slévárně lidé ptají: a co tady bylo předtím? Jistě to byl nějaký průmyslový objekt. Ale on nebyl. Areál byl postaven v místě, kde dříve stál starý rozbořený statek, byla tam roubenka s nějakým zázemím, chlévy a stodola, opuštěný prostor. To se koupilo a začaly postupné rekonstrukční práce. Já si dobře pamatuji, jak to tam tenkrát vypadalo. Bylo to hodně zarostlé různými náletovými dřevinami, prostě zanedbané. Pamatuji si, když jsme přišli poprvé do té 50 let opuštěné roubenky. Byla tam stará kamna a v nich hnízdo čmeláků. Vím, že jsme tam odtud jako děti utekly. Vůbec jsme si nedokázaly představit, jak to bude postupovat. Ale rodiče a strýcové měli svoji vizi a představu. Ale bylo to samozřejmě náročné, protože stavěli, do toho odlévali sochy a museli se starat o ten rozjíždějící se byznys.
Čtěte také
Takže tátu jste si asi moc v té době neužila.
Přesně tak. Ale můj otec pracoval předtím na montážích, takže on byl vlastně paradoxně doma víc. Viděli jsme ho alespoň po večerech.
Chodila jste se do slévárny dívat? A chtěla dělat v životě něco jiného, nebo jste už věděla, že budete pokračovat v rodinné tradici?
Chodili jsme se samozřejmě dívat do slévárny, věděli jsme, jak to funguje. Ale je pravda, že jsem měla ještě trošku své jiné plány. Netajím se tím, že jsem nedostudovaný právník, což je možná dobře, protože chvíli jsem se věnovala právní administrativě v Praze a mohu říci, že mi to dalo spoustu zkušeností i pro další práci. Nejsem slévač, ve slévárně zastávám především onu řídící a administrativní práci. A té je tedy opravdu hodně.
Spolu s bratranci pokračujete a jste druhá generace ve slévárně. Ta se jmenuje HVH. A vy jste to V uprostřed.
Ano. Přesně tak. Horák - Vajs - Horák.
Je to piplačka. Každá věc projde rukama několika lidí. Práce s bronzem je hlučná, prašná, náročná. Každá fáze výroby vyžaduje konkrétní um.
Vladana Vajsová, umělecká slévárna Horní Kalná
Jak vůbec vypadá samotný proces odlévání soch? Musí to být dřina.
Ano, to víte, musím celý výrobní proces velmi dobře znát. To bych asi neuspěla u sochařů a dalších lidí, kteří naše služby využívají. A ten výrobní proces je opravdu poměrně náročný. Sestává z celé řady fází a podílí se na něm mnoho našich zaměstnanců, kterým tímto moc děkuji za jejich skvělou práci. Zaměstnanců máme zhruba dvacet.
Čtěte také
Sochař tedy něco vymodeluje a pak to svěří vám?
Ano, jsme taková služba sochařům v tom slova smyslu, že umělec něco vysochá a potom potřebuje převést své dílo do podoby bronzu. Naším úkolem je z jeho předlohy sejmout otisk, zhotovit tzv. negativní formu. Pak následují další fáze, které nebudu úplně rozebírat, protože je to poměrně detailní a většinou si to lidé ani nedokáží představit. Podstatou toho procesu je, že nejdříve dostaneme předlohu, což je pozitiv. Uděláme negativ, potom uděláme zase pozitiv z vosku, následně negativní otisk do licí formy a pak teprve vznikne pozitiv, kdy do licí formy nalijeme bronz.
Pochopil jsem, že je to piplačka, složitý s náročný proces.
Je to piplačka. Každá věc projde opravdu rukama několika lidí. Pak samozřejmě samotná práce s bronzem je těžká, hlučná, prašná, náročná. Každá fáze výroby vyžaduje um konkrétního člověka.
Máte volnou ruku? Můžete do sochařova díla nějak zasahovat?
To v žádném případě. My se musíme opravdu striktně držet předlohy, neexistuje, abychom nějakým způsobem ty sochy upravovali. Pokud se ale ptáte, jestli to je možné, tak to samozřejmě ano. Dalo by se upravovat, ale to nemůžeme.
Čtěte také
Kde všude po světě jsou vaše sochy k vidění?
Opravdu všude možně po celém světě. Nejdále, to bych si ale musela změřit, bude asi Nový Zéland a Austrálie. A určitě Aleutské ostrovy. Tam jsme vloni transportovali tři velké sochy rybářů. To je na Aljašce, tedy opravdu druhý konec světa.
A která je nejblíže budovy Českého rozhlasu v Hradci Králové?
To bude pomník legionářům před Gayerovými kasárnami. Ten jsme obnovovali v roce 2018 v souvislosti s výročím 100 let založení republiky. Tehdy vznikala spoustu věcí směrem do historie. A další objekt máme před Klicperovým divadlem v Hradci Králové, nádhernou sochu ženy od Olbrama Zoubka.
Na jaké dílo jste vy osobně nejpyšnější?
My vždy žijeme aktuální situací, takže to máme nejvíce v paměti. Možná bych zmínila ještě letos a loni odhalené monumenty a památníky, které vznikly u příležitosti výročí let 1968 a 1969. Autorem těch pomníků je Jiří Sozanský a opravdu stojí za připomenutí. Události z té doby stojí za připomenutí a příliš to zatím připomínáno nebylo. Jsme moc rádi, že jsme mohli být u toho a že tyto monumenty mohly vzniknout.
Na čem pracujete teď aktuálně v Horní Kalné?
Aktuálně máme tři veliké zakázky a všechny půjdou do zahraničí. Dvě do Anglie a jedna do Spojených států amerických. Velký reliéf bude putovat na Floridu. A zakázky do Anglie, zmíním jednu z nich. Máme klienta, vynikajícího sochaře, který často modeluje fotbalisty. Takže v současné době odléváme sousoší dvou fotbalových manažerů fotbalového klubu Coventry v nadživotní velikosti. Práce je pořád dost.
Naším hostem byla Vladana Vajsová ze slavné rodinné umělecké slévárny HVS v Horní Kalné. Odkud putují sochy do celého světa. Moc děkuji za rozhovor.
Související
-
Bronzová socha legendárního fotbalisty Jamese Williama Dickinsona putuje z Horní Kalné do Anglie
Slévači v Horní Kalné dokončili bronzovou sochu legendárního anglického fotbalisty Jamese Williama Dickinsona. Ta najde své místo v Portsmouthu ve Velké Británii.
-
Bronzové sochy pravěkých ještěrů, krytolebců, vznikají ve slévárně v Horní Kalné na Trutnovsku
Pracovníci slévárny v Horní Kalné na Trutnovsku začali tvořit bronzové sochy pravěkých ještěrů. Krytolebci najdou své místo na autobusovém nádraží v Nové Pace.
-
Slévárna v Horní Kalné vytvořila bronzové sousoší Američana Freda Rogerse a posílá ho na Floridu
Horní Kalná, malá vesnička v Podhůří Krkonoš, bude mít svůj podpis na Floridě. Pracovníci tamní slévárny totiž vytvořili bronzové sousoší pro Ameriku. Tam najde své místo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.