Úsek dálnice D11 od Trutnova k polským hranicím získal pravomocné územní rozhodnutí

27. leden 2020 14:53
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nový úsek dálnice D3 u Ševětína na Českobudějovicku

Začátek výstavby části dálnice D11 z Trutnova směrem k polským hranicím je o jeden administrativní krok blíž. Jedenadvacetikilometrový úsek má pravomocné územní rozhodnutí a začít pracovat na samotné stavbě by Ředitelství silnic a dálnic mohlo v roce 2024. Klíčový dokument umožňuje Ředitelství silnic a dálnic například začít s výkupem pozemků.

Reportér Tomáš Lörincz už zná názory Královéhradeckého kraje a také města Trutnova. Proč vydání územního rozhodnutí trvalo tak dlouho?

Čtěte také

Podle trutnovského starosty Ivana Adamce z ODS trvalo přesně 502 dní jen to, než se podařilo dát dohromady potřebné podklady. Problém byl mimo jiné v tom, že se proti územnímu rozhodnutí původně odvolaly dvě fyzické osoby a také jedna firma, všechna odvolání ale byla nakonec vzata zpět.

A druhým důvodem jsou také obecně dlouhé lhůty na zpracování podkladů, které navíc dost často ještě úředníci nestihnou dodržet, řekl Ivan Adamec. Každopádně toto územní rozhodnutí je prý klíčové z pohledu celé dálnice D11, protože je potřeba co nejdřív odvést dopravu z polských hranic, kde bude dálnice už v roce 2023 aspoň na silnice 1. tříd.

Podle účastníků nedávné konference o dopravě v polské Lubawce totiž po dokončení polského úseku bude přes Trutnovsko jezdit až třikrát víc aut než dosud - a odpovídající silnice v regionu prostě nejsou.

Co bude následovat teď?

Čtěte také

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého začne výkup pozemků ještě letos. Pokračovat se bude s dalšími přípravami tak, aby samotnou stavbu mohlo zahájit v roce 2024. Hotovo by pak mohlo být v roce 2028. To za předpokladu, že se třeba výkupy pozemků "nezadrhnou", vypořádat je potřeba víc než 150 listů vlastnictví.

Trutnovská radnice chce v tomhle směru pomoci, naznačil starosta Ivan Adamec.
„Já si dokonce myslím, že bychom měli zvážit, zda nenabídneme Ředitelství silnic a dálnic v Hradci Králové i nějakou přechodnou kancelář v Trutnově. Kde by například jednou či dvakrát týdně měl být úředník, který bude mít na starosti výkupy pozemků a vůbec realizaci všech dalších kroků ohledně výstavby dálnice D11. Byl by v Trutnově, aby lidé nemuseli jezdit do Hradce Králové a mohli vše vyřídit nejlépe u nás na úřadě."

Náměstek krajského hejtmana pro dopravu Martin Červíček z ODS věří, že další územní rozhodnutí na úsek Jaroměř-Trutnov bude následovat co nejdřív.
„Předpokládám tak, jak jsme byli informováni, že kromě majetkového vyrovnání bude Ředitelství silnic a dálnic intenzivně pracovat na všech materiálech, které potřebuje na získání stavebního povolení. Že co nejdříve požádají o vydání stavebního povolení a že se například úsek Trutnov - státní hranice začne stavět v roce 2024, popřípadě, pokud to dobře půjde, tak i dříve."

Jak to vypadá s dalšími úseky dálnice D11?

Zatím můžeme dojet po dálnici z Prahy do Hradce Králové, na hranice to je však ještě přes 60 plánovaných kilometrů.

Vizualizace dálnice D55

Úsek od Hradce Králové do Jaroměře je momentálně ve výstavbě, tam jsou hotové například přeložky inženýrských sítí a před dokončením jsou nosné konstrukce mostů. V provozu by tento úsek mohl být za dva roky.

Pak bude zbývat ještě 41 dalších kilometrů ve dvou úsecích, Jaroměř-Trutnov a právě Trutnov-Královec. Na úseku z Trutnova do Královce začnou práce nejpozději v roce 2024 a celá dálnice, která se mimochodem z Prahy staví už od roku 1978, bude dokončená v roce 2028.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související