Martin Červíček: Když chceme mít silnice opravené, tak musíme peníze dopravní infrastruktuře dát

27. listopad 2019

Dnešním hostem Českého rozhlasu Hradec Králové není nikdo jiný než bývalý policejní prezident, dnes náměstek hejtmana Královehradeckého kraje a také senátor za obvod 47 Náchodsko Martin Červíček z ODS. 

Už je to rok co jste usedl v horní komoře Parlamentu ČR. Tak už jste si zvykl, že vám lidé říkají pane senátore.
Já myslím, že je úplně jedno, jak vás lidé oslovují. Ale máte pravdu, je to rok, který byl velmi hektický a plný zkušeností. Ale já se necítím jako senátor, já se cítím spíš jako regionální politik, který zastupuje tento region, ať už v horní komoře parlamentu nebo v pozici náměstka hejtmana, který má na starosti dopravu.

Martin Červíček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jaký byl tedy tento rok pro vás? Daří se v Senátu prosazovat to, co podle vás stojí za to?
Určitě máte obrovskou možnost prosazovat zájmy regionu z toho každodenního života, z těch starostí, které máte - oblasti sociální, dopravy a podobně. V momentě, kdy horní komora projednává jakýkoliv zákon, tak máte možnost podávat pozměňovací návrhy, diskutovat o tom, mít připomínky, přesvědčit své kolegy například z klubu nebo i z celého Senátu o tom, že ten zákon by měl doznat změn. A když už nic jiného, tak jste u schvalovacího procesu a možná tušíte, jakým způsobem zákonodárce vůbec onu právní normu zamýšlel a jak se na to v regionální politice nebo v běžném životě musíte přizpůsobit.

Každý mluví o tom, že je plno peněz, ale ono to tak vůbec není. Peníze například na investice do dopravní infrastruktury chybí.
Martin Červíček, senátor

Pojďme k tomu regionu. Jak se tedy daří konkrétně v Senátu prosazovat regionální zájmy Náchodska jako takového.
Tak já budu upřímný. Samozřejmě nejvíc ty věci prosadíte, v dobrém slova smyslu, když bojujete za zájmy příslušného daného regionu, ať už v oblasti získávání finančních prostředků nebo úprav souvislosti s nějakými právními normami. Já jsem člověk, který se hodně věnuje bezpečnosti v dopravě, častokrát jsem měl možnost díky svému působení v Senátu mluvit tzv. mezi čtyřma očima s ministry dopravy a probírat například potřebu rozvoje dopravní infrastruktury na železnici. Potřebnost týkající se nejen dostavby dálnic a silnic D11 a D35, ale odpovědnosti státu za to, aby dal dohromady silniční síť první třídy, aby se věnoval financování krajských silnic. Protože já vidím obrovský problém v přerozdělování financí. Každý mluví o tom, že je plno peněz, ale ono to tak vůbec není. Peníze například na investice do dopravní infrastruktury chybí. A jako senátor máte možnost ministrovi říct, že je to třeba změnit nebo zkusit přemýšlet o jiných pravidlech. To je podle mne důležité a můžete si to dovolit jako regionální politik z úrovně kraje, ale víc si můžete dovolit jako senátor.

Čtěte také

Vy jste náchodský rodák?
Narodil jsem se tam, žiji v Náchodě celý život a neměnil bych. Promiňte, já už dnes žiji přes 10 let na Vysokově, tak řeknu, že už jsem Vysokovák. Ale cítím se jako člověk, který se narodil a žije na Náchodsku.

Jak se tedy žije na Náchodsku?
Já to místo mám rád. Dlouhá léta jsem pracoval v Praze a vždy jsem se rád vracel domů. Prostě mám dojem, že člověk se někde cítí doma, vrací se tam a nabírá tam energii. Má tam své známé a příbuzné. Prožívám tam všechny starosti a věci, které nás doprovází desítky let. Takže já na Náchodsko nenechám nikdy dopustit. Ale ve své podstatě s oblibou říkám, že jsem vyrůstal a žiji ve východních Čechách. Pro mne jsou východní Čechy, tedy Královéhradecký a Pardubický kraj, jeden celek, vnímám je dohromady.

Martin Červíček

Vy jste náměstkem hejtmana pro oblast dopravy v našem kraji. Jsme připraveni na zimu? A kolik je to vůbec silnic? Kraj má na starosti silnice 2. a 3. tříd.
Těch silnic je v kraji zhruba 3,5 tisíce, protože v zimě ještě zajišťujeme údržbu na silnicích 1. třídy v rámci spolupráce s Ředitelstvím silnic a dálnic. A myslím, že jsme připraveni. Já už to mám na starosti společně s kolegy čtvrtou zimu. Vnímám, že jsme se například z 350 km, které jsme z celkové sítě neudržovali, dostali někam na 200 km, které v zimě neudržujeme. Ale ono to není jen o počtu kiůometrů. Jde spíš o to, jak máte na zimu vyškolené a schopné dispečery, jestli máte dostatek techniky a lidí, jestli jsou zvyklí a schopni včas rozhodnout o výjezdech, zajistit zimní údržbu. Připravili jsme mnoho novinek. Já velmi rád zmiňuji webovou stránku, kde upozorňujeme řidiče a veřejnost, kdy a na jakých silnicích jsme v kraji zajistili zimní údržbu. To znamená, aby si trochu mohli i naplánovat svoji cestu s ohledem na to, že tam prostě provádíme zimní údržbu. Těch věcí, které se podařilo dotáhnout je poměrně dost a vždy je to o lidech.

Řidiči se už dlouho těší na obchvat Nové Paky (ilustrační foto)

Jaký jste vy řidič, pane senátore?
Asi každý odpoví, že je výborný řidič. Nicméně jsem řidič jako každý jiný. Také jsem byl chycen policií, také jsem porušil rychlost, ale vyhýbají se mi dopravní nehody, ťukám na stůl.

A zanadáváte si někdy za volantem?
Ne, už nenadávám. Když jsem byl mladší, tak jsem byl takový impulzivnější, ale teď už ne. Je to samozřejmě dáno i mojí profesí, kterou jsem zastával. Jsem bývalý policejní prezident, tak o dopravě z hlediska bezpečnosti vím poměrně dost. A také vím, že řidič by se měl soustředit především na řízení a nepřemýšlet o věcech okolo. A nebýt hlavně emotivní, protože potom ona soustředěnost chybí.

Čtěte také

V jakém stavu jsou vůbec naše silnice? Potřebují hodně opravit?
Situace z hlediska technického stavu silnic mě samozřejmě velmi trápí. Když jsem před třemi lety přišel na kraj, tak z těch 3 500 km silnic byla polovina v havarijním stavu. Jen ilustrativně jde odhadem o dluh 15 miliard korun. A vy můžete buď brečet a přemýšlet, co s tím udělat, nebo s tím začnete něco dělat. A jedna z mála možností, jak začít dávat silnice dohromady, je opravovat a rekonstruovat v co největších finančních objemech. Proto jsem velmi rád, že poslední tři roky dává Královéhradecký kraj zhruba až trojnásobek toho, co se v průměru dávalo v posledních 10 letech do investic na opravy silnic. Je to skutečná jedna miliarda, která jde do oprav krajských silnic. To znamená silnic 2. a 3. třídy. A jsem přesvědčen, že tento trend zvýšených investic do dopravní infrastruktury musí vytrvat minimálně dalších 8, 10 let. Jen pro zajímavost, za onu jednu miliardu je upraveno zhruba 120 km a 10 mostů. Tak ať si každý spočítá, jak dlouho nám bude trvat, než silniční síť dáme dohromady.

Dívám se na problémy na silnicích přímo na místě a vím, že prostě musíme smysluplně plánovat rekonstrukce a opravy.
Martin Červíček, senátor

Silnice, to je prostě běh na dlouhou trať.
Já hodně jezdím z kanceláře mezi starosty a diskutuji s nimi. Dívám se na problémy na silnicích přímo na místě a jsem přesvědčen o tom, že vám nezbyde nic jiného, než prostě smysluplně plánovat rekonstrukce a opravy. Navázat to na opravy, které dělá stát, to znamená na silnice 1. třídy. Zvážit všechny důsledky, které budou díky výstavbě D11 a D35 bavit se o tom trochu systémově. Ale to všechno kromě rozhodování na úrovni kraje musíte doplnit i o smysluplnost počínání státu. A promiňte jen jednou větou, jestli se stále tváříme, že je dostatek peněz na dopravní cesty, tak tomu není. Protože 87 miliard je málo peněz na to, abychom dali vše na silnicích a na železnicích v ČR do pořádku. A kraje v rozpočtech, které mají, nejsou schopny sanovat vnitřní dluhy, které vznikly v minulosti. Je to o odpovědnosti politiků. A já jsem velmi rád, že i z pozice v horní komoře mohu do těchto diskuzí vstupovat a velmi razantně říkat například ministru dopravy, že, se stát nemůže tvářit, že se ho netýkají silnice 2. a 3. třídy, protože řidiči jezdíme po všech silnicích a nerozlišují, která komu patří. My prostě chceme mít silnice opravené a to zajistíme jen tak, že ze státních peněz a je jedno z jakých, peníze dopravní infrastruktuře dáme.

Jakub Schmidt a Martin Červíček ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Tak to je velký úkol před vámi. Přejeme hodně úspěchů. Naším hostem byl dnes senátor Martin Červíček. Ať se vám daří, na shledanou.
Také děkuji a přeji příjemný den všem.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související