Rudolf Půlpán se celý život věnuje zabezpečovací technice na železnici. Je i správcem jejího muzea

8. září 2023

Vezmeme vás do unikátní Muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky Českých drah v Hradci Králové, kterou najdete v areálu firmy Signalmont. Možná, že jste si jí už někdy všimli při cestě vlakem z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí, protože z vlaku je její venkovní část krásně vidět. 

O tomto zajímavém železničním muzeu nám přišel více povědět správce expozice Rudolf Půlpán. Tak co všechno si u vás můžeme prohlédnout? A co to je vlastně ona sdělovací a zabezpečovací železniční technika?
Sdělovací a zabezpečovací technika sloužila ke zvýšení rychlosti a spolehlivosti vlaků. Protože vlaků jezdí čím dál více, tak aby byla zajištěna jejich bezpečnost a zvýšená rychlost, tak se musí jejich cesta zabezpečit tak, aby každý měl svoji vyhrazenou kolej. A sdělovací technika sloužila právě k přenosům informací. Kdy a kam vlak jede, všechny tyto záležitosti. A postupem vývoje dochází k elektronizaci těchto zařízení, takže se skupina nadšenců rozhodla, že je potřebné historii a některé unikátní řešení zachovat. Naše muzejní expozice slouží k tomu, aby ukázala, jak to funguje. A druhá věc, slouží i pro vědecké účely, protože je tam spousta archivů a dokumentace. A většinu exponátů se podařilo zprovoznit, takže si návštěvníci mohou vyzkoušet obsluhu.

V naší vnitřní expozici spatříte třeba také staré telefony, který si "zahrály" ve slavném filmu Ostře sledované vlaky.
Rudolf Půlpán, Muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky Českých drah v Hradci Králové

Jak se tedy v prvopočátcích komunikovalo na železnici? To byly asi nejrůznější plácačky a trumpetky.
Ano. První vlaky začaly jezdit okolo roku 1830 a tam chodil zaměstnanec před vlakem s praporkem. Samozřejmě se zvyšující se rychlostí byly různé akustické návěsti. Máme také jeden exponát, tzv. Číňana, kterým se dávaly po dráze signály. De facto je to plechový válec, ve kterém je zvon. A tím se dávaly návěsti, jestli vlak může jet, nebo musí stát. To bylo, řekněme, 19. století.

Čtěte také

A jak jezdí stále více vlaků a zvětšují se i vzdálenosti, tak se musely zabezpečovat výhybky. A protože byl nedostatek zaměstnanců, tak se udělalo zabezpečovací zařízení, že se ty výhybky přestavují dálkově, předtím to bylo pomoci drátovodů a mechanických přestavníků. Totéž návěstidla, také se přestavovala mechanicky pomocí drátových táhel. Za to se tahalo pákou a k tomu byla zřízena stavědla. To je domeček, kde je umístěný závislostní přístroj, na kterém jsou ony páky. Tedy pákami se přestavují výhybky a návěstidla.

Dnes už je to všechno digitální.
Tato stavědla se postupně zrušila a vytvořilo se jedno ústřední, kde se to vše řídí už elektronicky počítačem.

Čtěte také

Co vás, pane Půlpáne, přivedlo do muzea? Hrál jste si jako kluk s vláčky?
Já dělám profesně 46 roků zabezpečovací techniku. Takže tohle je prostě součástí mé práce. A v muzeu máme skutečně soustředěny ve venkovní expozici veškerá mechanická návěstidla nebo prvky, které se od nepaměti až do současnosti používají na železnici. Dále jsou tam světelná návěstidla, to je všechno určeno pro řízení vlaků. Potom samozřejmě dochází ke zkřížení se silnicemi, takže jsou tam zabezpečovací mechanické i světelné závory, je tam i náš výrobek, výstražné zařízení VUD, typy, které vymysleli naši inženýři.

A v čem to spočívá?
Bylo to v 70. letech minulého století a poprvé to využívalo tzv. součinnost vlaků. Automaticky bylo tohle první přejezdové zařízení ovládáno vlakem bez závislosti lidského činitele. Blížící se vlak spustil závory nebo výstražná světla, vlak odjel a přestalo to blikat, závory šly nahoru. A tento princip je využívaný dodnes, protože lidský činitel je chybující. Dále je tam vnitřní expozice, které spatříte třeba staré telefony, který si "zahrály" ve slavném filmu Ostře sledované vlaky.

Čtěte také

Razítka tam taky máte?
Razítka máme, je tam i historická výdejna jízdenek. Jsou tam i trezorové bedny, v kterých se přepravovaly cennosti ještě za Rakouska-Uherska. Dále to pokračuje jak šel vývoj k elektromechanickým zabezpečovacím zařízením. Uvidíte principy zdrojů elektrické energie, jak chemický, tak i elektromagnetický článek. Můžete si to vyzkoušet s cívkou, zatočit si klikou.

Většina exponátů je tedy funkčních a můžeme si s nimi třeba zatočit?
Ano, většina těchto exponátů je funkčních. Dále tam máme model dvoukolejného přejezdového zařízení, na kterém se byli vyučovat i pánové z Ministerstva dopravy, z Besipu. Tam teprve pochopili hlavní bezpečnostní princip. Slouží to k výuce jak dopravních zaměstnanců, kteří nově přijdou na dráhy, tak i jako ukázka pro školy. Otevřeno máme běžně od dubna do konce října, soboty, neděle od 9 do 17 hodin. Ale když si někdo zavolá, číslo je uvedeno na našich webových stránkách, tak můžeme i pro jednotlivce zajistit prohlídku. Chodí tam i studenti studovat do archivu odbornou dokumentaci. Sídlíme v Kydlinovské ulici, v areálu Signalmont.

Tak se přijde podívat na tuhle technickou železniční parádu. Všechny vás pozval Rudolf Půlpán, správce Muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky Českých drah v Hradci Králové.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související