Pedagogická fakulta UHK už 60 let vysílá do českých škol učitele, kteří žáky inspirují a motivují
Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové už 60 let vychovává a vzdělává budoucí učitele. Je stále největší fakultou a stála také u zrodu samotné hradecké univerzity, když se z hradeckého peďáku později zrodila Univerzita Hradec Králové. V čele Pedagogické fakulty stojí od literární historička Ph.D. PhDr. Nella Mlsová, Ph.D.
Koho jste nám dnes přivedla?
Nella Mlsová: Přivedla jsem vám dva studenty Pedagogické fakulty, kteří se velmi intenzivně zapojují do jejího dění. Je to Petr Gonda, student pátého ročníku učitelství prvního stupně základní školy a zároveň je předsedou Studentské komory Akademického senátu Pedagogické fakulty. A po mé pravici sedí Natálka, s tou mám takový intenzivnější kontakt v tuto chvíli, protože je to studentka učitelství českého jazyka a literatury a společenských věd, nyní ve třetím ročníku bakalářského studijního programu, na který potom navazuje magisterský. A je to studentka, která u mě píše bakalářskou práci na italské téma.
Zveme na sobotu 30. listopadu do kampusu Univerzity Hradec Králové do budovy A, kde se mohou setkat budoucí studenti s těmi současnými.
Nella Mlsová, děkanka PdF UHK
Co vás přivedlo, Natálie, ke studiu na Pedagogické fakultě v Hradci Králové?
Natálie Cinková: Učitelství mne vždy lákalo, jen jsem se rozhodovala, zda to bude zaměřeno na první stupeň, nebo dokonce i na školku, ale při studiu na gymnáziu mě zaujala čeština a společenské vědy, tak jsem se rozhodla pro tento obor. A jsem za to šťastná, protože mě to baví. A věřím, že mě to bude bavit i v budoucnu.
Čtěte také
Petře, co vás přivedlo na Pedagogickou fakultu do Hradce?
Petr Gonda: Mohu říct, že mám úplně stejné motivy jako kolegyně. Prostě mě vždy bavilo předávat informace a znalosti. A jelikož jsem nebyl vyhraněný na druhý stupeň, kdy pak učíte dva obory, třeba matematika - fyzika, tak logickou volbou bylo učitelství pro první stupeň. Tam jste, já říkám, renesančním člověkem, musíte umět od všeho něco a dětem předat všechny své znalosti a především je motivovat.
Jaký by měl být podle vás, paní děkanko, ten správný a dobrý učitel? Měl by v žácích probouzet zvídavost?
Nella Mlsová: Určitě. Já bych chtěla doplnit Petra, že právě učitelství prvního stupně je jeden z nejdůležitějších mezníků při přípravě žáků a později studentů, protože velmi intenzivně formuje dítě ve zranitelném věku. Všichni víme, že učitel prvního stupně může intenzivně na dítě zapůsobit, ať už v pozitivním, nebo negativním smyslu. Mělo by to být samozřejmě v tom pozitivním smyslu, ale dějí se i takové věci, že někdy učitel zraní. Proto se my na univerzitě snažíme připravovat učitele, kteří budou žáky inspirovat.
Paní děkanko, jak vy jste se dostala k učitelství?
Nella Mlsová: Já to mám asi trošku v genech. Někdy přemýšlím o tom, jestli to nebylo dáno už tím, že jsem vyrůstala v učitelské rodině. Můj děda byl učitel, sice jiných oborů, než jsem vystudovala já, moje maminka byla celý život učitelka, tatínek začínal jako učitel, než se stal redaktorem, ale končil také jako vysokoškolský učitel. Takže ta profese mne vždy velmi lákala a zajímala. A protože jsem jedináček, tak jsem byla v intenzivním kontaktu se svými rodiči, prožívala jsem s maminkou třeba všechny přípravy a opravy, protože byla češtinář jako já. Tedy měla jsem to nějak nalinkováno a dáno. A lákalo mne to.
Při studiu na gymnáziu mě zaujala čeština a společenské vědy, tak jsem se rozhodla pro tento obor. A jsem za to šťastná, protože mě baví.
Natálie Cinková, studentka PdF UHK
Letos je tedy Pedagogické fakultě 60 let?
Nella Mlsová: Ano, letos máme 60 let. A pokud budeme brát v potaz i předchozí pedagogický institut, tak jsme ještě starší. 65 let.
Jaká je atmosféra na univerzitě?
Natálie Cinková: Myslím si, že u nás je skvělá atmosféra. Určitě to je i kvůli učitelům, kteří jsou skvělí, a také prostředí je úžasné. A vzhledem k tomu, že to není úplně nejnovější budova a probíhají tam různé změny, tak věřím, že to postupně bude ještě čím dál příjemnější.
Čtěte také
Nella Mlsová: V současné době je budova fakulty vyklizena, protože prodělává rekonstrukci. Věříme, že se studenti vrátí zpátky do této původní budovy od příštího akademického roku, to znamená, že stěhování proběhne během letních měsíců roku 2025. Chodím tam pravidelně na kontrolní dny, to je jednak má povinnost, ale i srdeční záležitost. Vypadá to už velmi dobře, už jsou náznaky, jak bude budova vypadat po rekonstrukci. Interiér prodělal zásadní změny.
Vy jste o té budově také napsala knížku, je to tak?
Nella Mlsová: S kolegy z katedry jsme se věnovali právě této budově a napsali jsme o ní knížku, ano.
Tak se pojďme podívat do budoucnosti. Co se všechno dá u vás na Pedagogické fakultě studovat?
Nella Mlsová: Pedagogická fakulta v tuhle chvíli poskytuje základ všem učitelským oborům, ať už se realizuje u nás na Pedagogické fakultě, nebo na Přírodovědecké fakultě, nebo na Filozofické fakultě. Protože tam také probíhá příprava vzdělávání učitelů. A pak to jsou vybrané obory, protože z Pedagogické fakulty se zrodila univerzita, tudíž některé obory, které se studovaly dříve na Pedagogické fakultě, přešly na sousední fakulty.
Logickou volbou pro mne bylo učitelství pro první stupeň. Tam jste, já říkám, renesančním člověkem, musíte umět od všeho něco.
Petr Gonda, student PdF UHK
Našimi takovými vlajkovými loděmi jsou všechny obory, ale je to zejména učitelství prvního stupně pro základní školy, připravujeme také učitele mateřských škol a připravujeme učitele pro jazykové obory, pro tělesnou výchovu, pro techniku. Máme i řadu neučitelských oborů, které realizuje především Ústav sociálních studií, jako je například sociální patologie a prevence, nebo sociální pedagogika. To je potom katedra kulturních a náboženských studií.
Čtěte také
Petře, proč jste si vybral studium právě na Pedagogické fakultě v Hradci Králové?
Petr Gonda: Navážu na Natálku, která říkala, že to je zejména o učitelích. V Hradci je menší, regionální univerzita, liší se od velkých univerzit v Praze nebo v Brně tím, že tady v Hradci panuje taková rodinná atmosféra. Student není brán jako číslo, často vás učitelé znají i jménem. To je podle mne příjemnější, menší semináře jsou kvalitní, student má možnost se ke všemu vyjádřit. Student je tu opravdu na prvním místě.
Pojďme pozvat na Den otevřených dveří, který bude teď v sobotu na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové.
Nella Mlsová: Ano, je to novinka, protože dříve jsme byli zvyklí připravovat dny otevřených dveří až v lednu. Ale letos jsme přistoupili k tomu, že zveme už na sobotu 30. listopadu do kampusu Univerzity Hradec Králové do budovy A, kde se mohou setkat budoucí studenti Pedagogické fakulty především zase se studujícími. Budou moci spolu probrat věci zásadní i méně zásadní, které se týkají třeba atmosféry fakulty, a další záležitosti, které nepochybně se studiem souvisejí.
Ať se to povede. Děkuji našim hostům, kterými byli děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové Nella Mlsová a studenti Natálie Cinková a Petr Gonda. Ať se daří nejen fakultě, ale také vám osobně.
Související
-
Dámský trojlístek. Děkanky tří fakult Univerzity Hradec Králové se představily v rozhlasové kavárně
Jana Kudyvejsová přivítala v rozhlasové kavárně dámský trojlístek. Tři děkanky Univerzity Hradec Králové byly jejími hosty.
-
Dobrý učitel hledá harmonii mezi přírodou a vnitřním světem. Komenský tomu říkal pedagogické umění
Začal nový školní rok a tak si Český rozhlas Hradec Králové dnes připomeneme muže, který položil základy moderní pedagogiky a vysloužil si za to i přízvisko Učitel národů.
-
Na Náměstí svobody v Hradci Králové pokračuje kompletní oprava historické budovy Pedagogické fakulty
Rekonstrukce památkově chráněné budovy Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové pokračuje podle plánu. Začala loni v létě a dosavadní práce stály 50 milionů korun.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.