Proč jíst maso? Je zdrojem bílkovin! Dejte ale přednost kvalitnímu masu před levnými uzeninami

20. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kotleta je chuťově výborné, přitom relativně levné maso (ilustrační foto)

Důležitější než otázka, jestli jíst drůbež, ryby nebo červené maso, je zásadní kvalita zdroje a zpracování masa. Například i velmi zdravé mořské ryby mohou být chovány namačkané jedna na druhou, podobně jako zvířata ve velkochovu, vykrmované sójovými granulemi a léčené antibiotiky. Takové ryby potom víc škodí než prospívají.

Čtěte také

Výživová poradkyně Martina Jandová hovoří v naší radioporadně na téma bílkoviny v naší stravě.

Živočišná strava obsahuje například vitamin D, železo, omega-3 mastné kyseliny nebo zcela nezbytný vitamin B12. Ten je nepostradatelný pro krvetvorbu a správnou funkci nervového systému.

Dalším benefitem konzumace masa je obsah železa. Velkým zdrojem železa jsou také luštěniny, proto můžete během týdne tyto potraviny střídat a dosáhnout velice pestrého jídelníčku.

Čtěte také

Maso může mít mnoho podob a to i během redukční diety a zdravého stravování. Vyhněte se tučným částem masa, vybírejte libové maso a zkuste ho také uvařit na páře.

Jezte ryby. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko srdečních chorob a napomáhají vývoji mozku a očí.

Svalová hmota se s masem buduje mnohem snadněji, ačkoliv jsou mezi vrcholovými sportovci i vegetariáni a vegani.

Kolik masa jíst a jaké vybrat?

Maso může být každodenní součástí zdravého jídelníčku. Musí se však jednat výhradně o vysoce kvalitní maso, ideálně od známého zdroje.

Výživová poradkyně Bc. Martina Jandová hostem naší radioporadny

Martina Jandová


se výživou zabývá skoro celý život. Hlavním důvodem je fakt, že do svých 13 let byla obézní dítě. Ještě teď má v živé paměti, jak je pro takové dítě nelehké obstát neustálému tlaku okolí a posměšky si nebrat k srdci. Dalším impulzem bylo těhotenství a následný poporodní stav, kdy Martina přemýšlela, co se sebou udělá. Ponořila se do studia všech možných odborných publikací, knih, časopisů, internetu.

Většině z nás prospěje omezení nadměrné konzumace masa. Spousta lidí konzumuje maso nebo masné výrobky několikrát denně.

Maso není v jídelníčku mnoha z nás nezbytné. Perfektní zdraví je možné zajistit i při zcela bezmasé stravě.

Celou radioporadnu s Martinou Jandovou si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související