Od Laurinky po superbike. V Hořicích vás ohromí vývoj závodních motorek od roku 1902 dodnes

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti
V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

Před několika dny se v Hořicích jely tradiční závody 300 zatáček Gustava Havla a při této příležitosti zahájilo svou druhou sezónu Hořické muzeum motocyklových závodů. Spoluautorem expozice je i místostarosta města Martin Pour, kterého vítáme ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové. 

Chtěla jsem dát kontrolní otázku, jak jste přijel do Hradce Králové, jestli to náhodou nebylo na motorce?
Přijel jsem automobilem. Je to ostuda, příště přijedu na motocyklu.

Jste tedy motorkář? Zkrátka zájem o motorky k vám Hořičákům patří?
Sbírám historické motocykly a dříve jsem i závodil na historických motorkách. Takže je to má záliba.

Martin Pour ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jak se vydařily závody v Hořicích, přijelo hodně diváků? Počasí přálo, závodní listina prý nabídla i nová jména, dokonce i ze zahraničí.
Ano, v letošním roce jsme měli novinku, jely se dva závody nejsilnějších kubatur 300, 600 a 1000 cm3. Přilákalo to zase další lidi a hlavně vyšlo počasí. Dorazilo několik tisíc diváků a myslím si, že byli velmi spokojeni. Závody proběhly bez vážnějších nehod ke spokojenosti pořadatelů i diváků.

Muzeum motocyklových závodů Czech Road Racing vydalo první knížku o Gustavu Havlovi k výročí 50 let od jeho úmrtí.
Martin Pour, spoluautor expozice Muzea Czech Road Racing v Hořicích

Máte nějaké oblíbené místo, odkud závody sledujete?
Chodím k takzvanému vodojemu, to je jedna z nejpomalejších zatáček, ale krásně přehledná. Člověk sedí jakoby nad jezdci, takže krásně vidí, jak zatáčku vykrouží.

Hořice chtějí být Mekkou motocyklového sportu. Vznikne muzeum závodů na přírodních okruzích?

Hořice jsou po celé Evropě proslavené závodem 300 zatáček Gustava Havla

Zastupitelé v Hořicích odsouhlasili vznik muzea Road Racingu neboli závodů motocyklů na přírodních okruzích. Město už pracuje na projektu, má jasnou představu o tom, jak bude muzeum vypadat, ale zatím ještě neví, kde na něj vezme peníze ani kdy ho otevře.

Muzeum motocyklových závodů Czech Road Racing najdeme na hořickém zámku. Prý získalo ještě víc místa.
Letos byla expozice rozšířena o první patro o takzvanou Síň legend, kam jsme zařadili prvních osm nejznámějších nebo nejvýraznějších osobností hořických závodů.

A také je tam nová výstava, kterou jste nazvali: Od Laurinky po superbike. Kolik strojů si návštěvníci mohou prohlédnout?
V letošním roce vystavujeme 32 závodních speciálů. A název je symbolický, protože přes Hořice vedl první motocyklový závod roku 1902 Poděbrady - Mladá Boleslav - Turnov - Hořice - Hradec Králové a Poděbrady, který vyhrál Narcis Podsedníček. On jel na motocyklu Laurin a Klement. A symbolicky výstava končí nejsilnější třídou superbiků. Takže na výstavě uvidíte průřez motocyklů od roku 1902 až po letopočet 2018.

Nejstarší je tedy Laurinka?
Nejstarší je Laurinka. Sice nikoliv z roku 1902, ale dvouválcový motocykl z roku 1905.

Firma Laurin a Klement začínala jízdními koly a motocykly. A údajně velká zakázka na 150 motocyklů do Londýna způsobila, že Václav Klement definitivně skončil s prací knihkupce. To byl rok 1900, váš exponát je tedy z roku 1905. V jakém je stavu?
Tento exponát je zapůjčen z Národního technického muzea v Praze a myslím si, že po drobných úpravách by byl funkční. Protože je kompletní, originální bez replik. Opravdu je to unikátní stroj.

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

Jaké další poklady se vám podařilo sehnat?
Sehnali jsme hlavně tovární speciály z 50. a 60. let, české značky Jawa a ČZ, což jsou ČZ 350 OHC nebo dvojitý OHC, jsou tady originální stroje, na kterých startoval Gustav Havel i František Šťastný, František Bareš, Malina. Tyto motocykly závodily jak na ostrově Man, tak jely i závody Mistrovství světa.

Některé stroje také zapůjčili soukromí majitelé. Rádi se pochlubí svými miláčky. Nemají o ně starost, aby se jim něco nestalo po cestě a potom při samotné výstavě?
Musím říct, že tito sběratelé a majitelé jsou velmi ochotní a slyší na to, že to je pro Hořice. Protože my se snažíme z muzea udělat takovou Mekku motocyklového sportu v Čechách. Je to pod záštitou města a automotoklubu Hořice, takže velmi ochotně stroje zapůjčili. Samozřejmě jsou řádně pojištěny, objekt je velmi složitě zabezpečen, to vše musí být nezbytně zajištěno. Ale co jsme poptávali, tak kromě dvou motocyklů, kde majitelé onemocněli, nám bude všechno ochotně zapůjčeno.

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

Když porovnáte starší a nejnovější modely, o kolik se liší například rychlost závodních strojů?
Liší se. Ovšem Hořice jsou unikátní tím, že se trať nezměnila od roku 1961. To je opravdu rarita v celé Evropě. Takže časy, kterých dosahoval Gustav Havel, František Šťastný, jsou téměř porovnatelné s těmi, co jely letos. Gustav Havel sám závodil na žulovkách, ale i tak dosahoval průměrnou rychlost 102 km/h. Současné stroje dosahují průměru 123 km/h.

Výstava nepředstavuje jen motorky, ale jsou to i desítky dalších předmětů, fotografie, trofeje a mnoho dalšího.
Tam je opravdu vždy motocykl provázaný s tím jezdcem. Takže se snažíme ukazovat i historii jednotlivých závodníků nebo jednotlivých epoch. Expozice je obohacená o dobové snímky a filmové záběry, máme video z roku 1936, video z roku 1961 a podobně. Jsou tam velké rarity, stříbrné repliky z ostrova Man Tourist Trophy od Gustava Havla a dalších.

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

Také motocyklové vybavení, například kombinézy. Co měli závodníci na sobě, jaké ochranné vybavení před více než 80 lety, kdy hořické zatáčky Gustava Havla začaly?
Máme krásné porovnání ustrojení a výzbroje, řekl bych, závodníka z roku 1905 a potom z roku 2017. Opravdu se to liší hodně, ale kožené kombinézy byly už v roce 1960 velmi podobné, ale materiály jdou dále. Máme na výstavě opravdu průřez 50 lety vývoje motocyklového oblečení.

Nějaké cenné trofeje a poháry se vám také podařilo získat?
Poháry tam jsou v desítkách a myslím si, že tam každý najde z každé epochy minimálně 10, 20 pohárů i od oblíbených závodníků.

Expozice je letos tedy rozšířená o Síň legend a připomíná slavné závodníky. Takže především Gustav Havel?
Ano, to je ústřední prostor, kde jsou tři závodní motocykly, na kterých prokazatelně Gustav Havel závodil, což je unikátní takto pohromadě. Ale v síni legend jsou i známé osobnosti československého motocyklového sportu nejen Hořic jako Zbyněk Havrda, Bohumil Staša a Michael Pearson, který byl známý a držitel traťového rekordu v Hořicích, Johannes Kerner, Jiří Šafránek a další.

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

Gustav Havel zemřel velmi mladý ve věku 37 let. Havaroval na motocyklu havaroval, ale nebylo to při závodech.
Byla tam shoda náhod a nešťastných okolností. Když šel ráno do práce, jak se traduje, tak mu opravdu ve 30kilometrové rychlosti vběhla nepozorná chodkyně do cesty a on takto zahynul. V minulém roce to bylo smutné výročí 50 let. Muzeum se tedy rozhodlo i k tomuto výročí vydat první knížku o Gustavu Havlovi, která byla slavnostně pokřtěna před třemi dny.

V Hořicích spatříte vývoj závodních motorek od roku 1902 do současnosti

U vás v muzeu je údajně i retro dílna s reálným pohledem na dílenské vybavení?
Jsou to 20. léta a snažili jsme se to opravdu udělat tak, jak si závodníci, ale i motocykloví fanoušci motorky připravovali. Je zde k vidění transmise, jak poháněly soustruh a veškeré vybavení dobové, které v té době sloužilo. Je to nadneseně taková jednoduchá kůlnička, zhruba třikrát čtyři metry, ovšem s veškerým vybavením.

Čtěte takéMuseum Czech Road Racing v Hořicích

Myslíte, že by si s tím poradil současný mechanik? Vystačil by si s tím?
Já si myslím, že český praktik by si s tím určitě poradil. Mladší generace by možná měla trošku problém, ale každý si tam najde něco ze svého dětství nebo něco, co viděl u dědečka.

Muzeum motocyklových závodů v Hořicích tedy vstoupilo do druhé výstavní sezony. Jak máte otevřeno, kdy se k vám můžeme přijet podívat?
Otevřeno máme pátek, sobota a neděle od 9 do 17 hodin. O prázdninách bude ještě provoz rozšířen o čtvrtek.

Jana Kudyvejsová a Martin Pour ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

A v Hořicích budou ještě jedny závody v srpnu. Kdo by to chtěl spojit s návštěvou výstavy, může. Co to bude za závody?
Bude to česká Tourist Trophy, což je evropský šampionát IRC, kde se sjedou nejlepší závodníci z celé Evropy.

Martin Pour nás pozval do Hořic na motocyklové závody i na unikátní výstavu. Moc za to děkujeme a přejeme hodně štěstí.
Děkuji za pozvání. Na shledanou.

Spustit audio

Související