Od 12. prosince pojede veřejná doprava v kraji podle nových jízdních řádů. A mírně se zdraží jízdné

11. prosinec 2021

V neděli 12. prosince 2021 začnou platit nové jízdní řády pro železniční a autobusovou veřejnou dopravu. Cestující se mohou těšit například na více přímých vlakových spojů z Broumovska a Náchodska do Hradce Králové nebo prodloužení trasy spěšných vlaků z krajské metropole přes Trutnov až do Svobody nad Úpou. 

V autobusové dopravě čeká cestující a turisty například posílení spojů v Orlických horách, které ulehčí parkovacím kapacitám na Šerlichu.

Veřejná autobusová doprava

„Orlické hory během zimní sezony dlouhodobě trápí problémy s parkováním na Šerlichu. Proto jsem v minulých měsících intenzivně jednal se starosty, policií a dalšími dotčenými orgány, abychom zkusili toto úskalí vyřešit. Jsem velmi rád, že ve spolupráci s obcí Deštné v Orlických horách posilujeme víkendovou dopravu mezi Deštným v Orlických horách, Šerlichem a Orlickým Záhořím. Věřím, že výrazné posílení veřejné linkové dopravy o víkendech v této lokalitě během zimní sezony odlehčí přeplněnému parkovišti na Šerlichu. Návštěvníci hor mohou odstavit své auto i na parkovišti v Orlickém Záhoří či v Deštném v Orlických horách u sjezdovky a dále pokračovat veřejnou linkovou dopravou, čímž mohou také předejít přetížení parkoviště na Šerlichu. Během víkendů až do 5. března 2022 autobusy pojedou z Deštného v Orlických horách na Šerlich téměř jako kyvadlová doprava zhruba po půl hodině až do podvečerních hodin,“ uvedl hejtman Martin Červíček.

Čtěte také

Na lince 201 dojde ke opoždění spoje, který z Rokytnice v Orlických horách odjíždí v 10:10. Nově pojede v 11:10, a zajistí tak v Rokytnici v Orlických horách přípoj z Orlického Záhoří, Neratova a Bartošovic v Orlických horách a také ze Žamberka a Kunvaldu. Místo málo využitého spoje s odjezdem z Rokytnice v Orlických horách v 18:45 nově pojede tento spoj už v 17:05, a zajistí tak chybějící spojení na 18. hodinu do Rychnova nad Kněžnou.

Na Náchodsku dojde k zavedení spoje linky 305 s odjezdem během pracovních dnů ve 12:15 z Náchoda přes Nové Město nad Metují do Hradce Králové.

Na lince 351 dochází ke zrušení několika spojů z důvodu jejich nízké vytíženosti. V těchto případech však existuje alternativní spojení v časovém rozmezí 30 minut před rušeným spojem nebo po něm.

Na Jaroměřsku se na lince 306 ruší spoj s odjezdem v 15:30 z Hradce Králové přes Jaroměř do Náchoda. V úseku Jaroměř - Náchod lze v obdobném časovém pásmu využít spoj téže linky s odjezdem v 16:05 z Jaroměře. Rovněž dochází ke zrušení spoje s odjezdem v 8:40 z Náchoda do Hradce Králové.

Kompletní informace o změnách v jízdních řádech najdete na portálu www.dopravakhk.cz

Trutnovska se dotkne například zrušení posledních párů spojů z důvodu jejich dlouhodobé neobsazenosti na trase Hostinné - Mostek. V části jejich trasy existuje alternativní spojení na linkách 413 a 406.

Přijíždějící autobusy linek 101 až 105 do Hradce Králové budou nově zastavovat na zastávce Hradec Králové, hlavní nádraží. Tím dojde ke zlepšení přestupu na vlaky i na spoje městské hromadné dopravy, které nejezdí z blízkého terminálu.

Čtěte také

Změny na Jičínsku se týkají zejména večerního spoje linky 503. Ten dosud jezdil z Jičína ve 22:15, nově pojede až ve 22:27, díky čemuž dojde k zajištění přípoje od vlaku z Hradce Králové. Nově tento spoj pojede až do Kopidlna.

Mezi Jičínem a Novou Pakou dojde ke zrušení víkendového páru spojů na lince 406. Na této trase je možné využít spoje komerčních linek 169226 a 169227, které jsou integrovány do IDS IREDO.

Veřejnou dopravu po podpisu nových smluv od letošního března zajišťují společnosti CDS Náchod, P-transport, BusLine KHK a Konsorcium Transdev Morava, s. r. o. a AUDIS BUS, s. r. o. Smlouvy s nimi přinášejí významné změny pro zajištění pohodlného cestování po regionu. Autobusy v Královéhradeckém kraji ročně najedou téměř 19 milionů kilometrů. Během deseti let Královéhradecký kraj za autobusovou dopravu zaplatí 7,7 miliardy korun.

Veřejná železniční doprava

„Každá změna jízdních řádů vychází z požadavků zejména od obcí, škol či zaměstnavatelů, nicméně mnoho úprav jízdních řádů aplikujeme i díky podnětům od cestujících. S novými jízdními řády také dojde k zahájení plnění nové smlouvy s železničním dopravcem, díky které zásadním způsobem v následujících deseti letech zvýšíme komfort cestování na železnici,“ uvedl krajský radní pro dopravu Václav Řehoř.

Čtěte také

Spojení v ranní špičce z Jaroměře do Hradce Králové doplní v pracovní dny nový vlak v 6:27, který zastaví ve stanici Smiřice. V opačném směru z Hradce Králové pojede nový vlak v 15:14. Tyto vlaky mají za cíl kapacitně odlehčit vytíženým spěšným vlakům na této trase. O víkendech a svátcích bude cestujícím k dispozici také nový zastávkový vlak s odjezdem ve 20:25 z Hradce Králové do Jaroměře. Vlivem rozsáhlé výluky mezi Pardubicemi a Stéblovou, bude k dispozici náhradní autobusová doprava. Dokončení modernizace tohoto úseku se předpokládá na konci roku 2023.

Spěšné vlaky linky Hradec Králové - Trutnov se nově prodlouží až do stanice Svoboda nad Úpou, která je přestupním uzlem na autobusy do oblasti východních Krkonoš. V úseku Trutnov - Svoboda nad Úpou zůstávají v provozu i osobní vlaky jako přípoje od rychlíků z Prahy linky R10. Spěšný vlak s odjezdem po 21. hodině z Hradce Králové do Trutnova i nadále bude stavět ve Smiřicích a Černožicích. V opačném směru pak vlak s odjezdem v 19:42 z Trutnova, který dosud končil v Červeném Kostelci, pojede v pracovní dny až do Jaroměře, v pátek dokonce až do Hradce Králové.

Čtěte také

V úseku Hradec Králové - Jičín - Turnov budou základní vlaky nově odjíždět z krajské metropole čtyři minuty po liché celé hodině a v opačném směru přijíždět do Hradce Králové v 53. minutu před lichou celou hodinou. Dochází tak k významnému posunu časů jejich odjezdů o 60 minut. Tímto krokem bude zajištěna možnost využít přípoje v Ostroměři na spěšné linky Kolín - Trutnov. Zároveň dojde ke zkrácení délky cestování z Hradce Králové do Turnova o přibližně 10 minut.

Se změnou jízdních řádů dojde k zavedení přímých vlaků z Broumovska, Hronova či Náchoda do Hradce Králové. Soupravy pojedou v pracovní dny z Broumova v 5:03, 5:37, o víkendu a svátcích pak v 7:02, 9:02, 11:02, 13:02, 15:02 a 17:02. V opačném směru pak přímé vlaky z Hradce Králové pojedou v 9:04, 11:04, 13:04, 14:31 během pracovních dnů, o víkendu pak v 15:04, 17:04 a 19:04.

Letos v září Královéhradecký kraj podepsal s Českými drahami smlouvu na deset let, která zásadním způsobem mění kvalitu dopravy na železnici. Například od roku 2024 se na železnici objeví až 70 procent nových vlaků. Samozřejmostí je nízkopodlažnost a doplňkové systémy pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, vybavení akustickými a informačními systémy, wi-fi připojením a zásuvkami. Během deseti let vlaky v našem kraji najedou 58 milionů vlakokilometrů.

Od 12. prosince se ve východních Čechách zvýší ceny jízdného

Královéhradecký a Pardubický kraj od 12. prosince změní ceník jízdného ve veřejné regionální dopravě. Hlavním důvodem změny je snaha nepřistupovat k plošnému omezování autobusových a vlakových spojů v obou regionech. Kraje tím také reagují na zdražování vstupů v čele s vývojem cen pohonných hmot a dalších provozních nákladů.

„Úprava ceníku umožní částečné vyrovnání ekonomických ztrát, respektive výpadku příjmů v krajském rozpočtu nejen v důsledku snížení poptávky na cestování veřejnou dopravou v souvislosti s pandemickými opatřeními, ale také například kvůli prudkému nárůstu cen pohonných hmot a dalších provozních nákladů. Je třeba připomenout, že vyjma dílčí úpravy obyčejného jízdného v roce 2019 se v Královéhradeckém kraji jedná o první větší úpravu ceníku jízdného od roku 2013,“ uvedl radní Královéhradeckého kraje Václav Řehoř odpovědný za oblast dopravy.

Změna ceníku od 12. prosince bude pro běžného cestujícího znamenat zdražení v řádech korun.

„Pokud cestující nyní hradí jízdné v hotovosti, a nově si pořídí bezkontaktní čipovou kartu IREDO, tak se cena jízdného prakticky nezmění, což je určitá motivace pro cestující, aby si tuto naši kartu na pravidelné cestování pořídili. Chceme tak v rámci úprav cen jízdného zvýhodnit pravidelné cestující tak, aby na ně byly dopady co nejnižší,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Novinkou je rozšíření platnosti síťové jízdenky pro kolo i na vlaky Českých drah a zavedení roční síťové jízdenky za 14 652 korun, se kterou mohou lidé cestovat v obou krajích se všemi dopravci zapojenými do IDS IREDO.

autor: baj | zdroj: Krajský úřad Královéhradeckého kraje
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.