Obce, do kterých zajíždí autobusové linky hradecké MHD, si za tuhle službu pořádně připlatí

13. říjen 2021 08:37
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nové vozy městské hromadné dopravy v Hradci Králové

Cena, kterou účtuje město Hradec Králové za služby městské hromadné dopravy sousedním obcím, v nejbližších letech výrazně naroste. V roce 2023 už budou linkové autobusy například do Stěžer, Vysoké nad Labem nebo do Předměřic zajíždět za trojnásobek částky, za kterou jezdily ještě donedávna. Jak se s tím obecní rozpočty poperou a bude vůbec zájem o služby hradecké MHD?

Hradecká městská hromadná doprava bude i v roce 2022 zajíždět do sousedních obcí ve stejném rozsahu jako letos. Obce ale za plnění smlouvy s magistrátem krajského města zaplatí výrazně víc. Protože nárůst ceny je ve srovnání s dobou nedávno minulou trojnásobný, může v dalších letech dojít i k rušení spojů nebo konci MHD v některých obcích vůbec.

Čtěte také

„Připojené obce jezdily za velmi dotované ceny s tím, že město Hradec Králové v historii počítalo s tím, že dané obce se připojí k městu Hradec Králové. Postupem času se ukazovalo, že to tak není a už asi nebude," popisuje náměstek primátora Hradce Králové Pavel Marek z hnutí ANO počátky celé situace.

Právě Hradec Králové ceny MHD sousedním obcím dotoval, s touhle praxí ale musí skončit - peníze na rozdávání nemá ani on. A tak se obce musí připravit na zdražení z nedávných 17, loňských 20 a letošních 35 korun až na částku kolem 52 korun za každý kilometr.

V Divci, Bělči nad Orlicí, Lochenicích nebo Předměřicích měli jasno poměrně rychle, na nové ceny přistoupili a dohodu posvětili i zastupitelé ve Vysoké nad Labem.

Čtěte také

„Já tomu rozumím. Prostě náklady stoupají," říká nezávislý starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák.

Třeba Vysoká nad Labem platí za MHD přes dva milióny korun a i když část pokryje krajský rozpočet, pořád je to podle Jiřího Horáka hodně peněz.
„Platíme dejme tomu1,5 milionu korun z rozpočtu. Ale i to je pomalu 8 až 10 procent obecního rozpočtu. Do budoucna, kdyby to mělo být třeba 15 procent za tu nákladovou cenu, tak bychom si úplně odřízli investiční možnosti obce."

Vysoká nad Labem je zatím poslední obcí, ve které tento týden zastupitelé dohodu na příští kalendářní rok schválili. Otazník je už jen u Stěžer, tamní zastupitelé budou o dalším postupu jednat dnes.

Čtěte také

Podle nezávislé starostky Dagmar Smetiprachové se ale dá předpokládat, že se i Stěžery připojí, na hledání jiných variant totiž nezbývá čas.

Město Hradce Králové navíc bude částečně provoz MHD dotovat i příští rok, říká náměstek primátora Pavel Marek
„V příštím roce to opět nepůjde na ony nákladové ceny. Znovu to bude z nějaké části dotovat město Hradec Králové. Protože chápeme, že pro ty obce je to náročné, mají nějaký rozpočet a plány."

Smlouvy mezi Hradcem Králové a okolními obcemi budou platné pro rok 2022, za rok se mohou dohady opakovat. Přinejmenším některé obce, například právě Stěžery, chtějí tento rok času využít k diskuzím a hledáním možných jiných variant, které by nakonec mohly být úspornější jak pro obec, tak i pro hradecký dopravní podnik.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související