Nové Město nad Metují respektuje referendum o obchvatu města. Na novou silnici ale nemá peníze

Náměstí v Novém Městě nad Metují
Náměstí v Novém Městě nad Metují

Nové Město nad Metují se dostalo do paradoxní situace. Obyvatelé si v nedávném referendu zvolili jižní trasu silničního obchvatu města. Problém ale je, že stát nadále počítá jen se severní přeložkou tranzitní dopravy a radnici na nové řešení nedá peníze.

Ostré výměny názorů, vzájemné osočování ze lží a manipulací. Právě tak vypadala v Novém Městě nad Metují situace před nedávným referendem. Radnice prosazovala přeložku v severní části města, příznivci referenda obchvat v té jižní. Zvítězila varianta obchvatu.

„Město bude vycházet z výsledků referenda. To znamená, že bude prosazovat nové řešení tranzitní dopravy přes Nově Město nad Metují," říká starosta Petr Hable zvolený za Volbu pro Nové Město.

Auta dál ničí historické centrum Nového Města nad Metují. Řešení situace je v nedohlednu

Dům Libuše Hallová má sklep umístěný přímo pod hlavní silnicí vedoucí na náměstí

Stav budov v historickém centru Nového Města nad Metují se stále zhoršuje. Podle památkářů je důvodem velký počet aut, která přes náměstí kvůli dočasné uzavírce nedaleké silnice projíždí. Výsledkem jsou popraskané stěny památkově chráněných domů a havarijní stav jednoho ze sklepů. 

Problém ale je, že na obchvat nejsou peníze. Stát totiž preferuje původní přeložku, která by navazovala na silnici první třídy. Při osobním jednání a následně i písemně to zástupcům města potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic.
„Pro ně obchvat není řešením tranzitní dopravy v Novém Městě nad Metují. Považují referendum za záležitost samosprávy. Je zajímá směr Rychnov nad Kněžnou - Nové Město nad Metují - Náchod. A pokud něco povede jiným směrem, tak to pro ně není nic, co by je vedlo k tomu, aby se tím zabývali."

Zjednodušeně řečeno, zatímco přeložku za zhruba 700 milionů korun byl stát ochotný financovat, dvojnásobně drahý obchvat města nikoliv.

Jedno je jisté. Na obchvat města si řidiči dlouhá léta počkají 

A i kdyby se situace s financováním změnila, je potřeba vyřešit řadu dalších problémů, například nesouhlas nedaleké obce Nahořany. Její zastupitelé už před čtyřmi lety odhlasovali, že si silnici, která by navazovala na obchvat, ve svém katastru nepřejí.

„Myslím si, že i když budeme vyvíjet maximální snahu, kterou v této chvíli projevujeme, tak je to prostě běh na dlouhou trať. Máme v této chvíli několik čar na mapě a to je všechno," dodává starosta Jan Hable.

Mapa s trasami obchvatu Nového Města nad Metují

Zastánci obchvatu jsou optimističtější. Potvrzuje to jeden z iniciátorů referenda a zmocněnec petičního výboru Václav Zilvar.
„Vůbec to není Pyrrhovo vítězství. Říká se, že je to neprůchodné. Já si myslím a jsem o tom skálopevně přesvědčen, že je to reálné. Ale musí se samozřejmě pracovat v územním plánování."

Současně připomíná, že ani městem původně preferovaná varianta nebyla bez problémů, chyběl souhlas majitelů pozemků s výkupy, stále platné je i nesouhlasné stanovisko Ministerstva zdravotnictví kvůli překročení hlukových limitů.
„Varianta té přeložky byla nerealizovatelná."

Alespoň na jednom se obě strany shodnou, na případný obchvat města si obyvatelé a především řidiči budou muset dlouhá léta počkat.

Spustit audio

Související