Na prvních závodech jsem byl v zavinovačce, do motorsportu jsem se narodil, směje se Jiří Hladík
Nejúspěšnější hradecký rallyový závodník Jiří Hladík se od dětství pohyboval v prostředí motosportu díky svému tátovi. Jeho cesta k vlastnímu závodnímu autu ale nebyla úplně jednoduchá. Nakonec se to i přes finanční překážky přeci jen a Jiří se vypracoval mezi ty nejlepší. Teď už se připravuje na novou sezónu se zbrusu novým závodním speciálem.
Kdy vás začala auta bavit? Váš tatínek se u motoristických závodů hodně pohyboval.
Já jsem se vlastně do motorsportu vyloženě narodil, protože otec byl technický komisař. Jezdil jsem s ním od dětství po závodech a měl jsem to prostě v krvi. Téměř každý víkend jsem byli někde na závodech, bylo jich opravdu hodně. To se s dneškem nedá srovnat.
Respekt musíte mít pořád. Říkám, že strach je náš kamarád. Ale nějaké havárka k závodění patří. Nehoda přijde, člověk si tím musí projít.
Jiří Hladík, rallyový závodník
Hned vás bavila velká auta? Co třeba motorky nebo motokáry?
Určitě. Na prvních závodech jsem byl ještě v zavinovačce, takže jsem se do toho vyloženě narodil. Viděl jsem všechny jezdce jak na silničních, tak i motokrosových motorkách, další jezdce v buginách, prostě všechny možné disciplíny. To znamená, že jsem motorsport poznal skrz naskrz.
Čtěte také
Jak jste se pak dostal ke svému prvnímu autu a prvnímu opravdovému závodění?
Ta cesta byla strašně těžká, protože u tohoto sportu jsou prostě alfou a omegou finance a ty nebyly. Žadonil jsem na tátovi, abychom dali něco dohromady, on mě ale od toho odrazoval, protože věděl, že to je šíleně náročná záležitost. Nakonec se mu povedlo domluvit u Pepy Jírovce, se kterým se znal ze Svazarmu, aby nám pronajal wartburga, což byl v uvozovkách můj první závodní vůz. Možná si to někteří posluchači vybaví, byla to 311ka wartburg, takové kulaté tvary to mělo. Auto, které nic moc nejelo, ale o to to bylo zajímavější, když se s tím člověk dostal do zatáčky. Protože jízdní vlastnosti byly celkem dost tristní. Ale člověk si v tom připadal konečně jako závodník.
To jste tedy ještě asi tenkrát s wartburgem moc nevyhrával. Nebo ano?
Ale ano, byli jsme s ním mnohokrát na bedně. A musím říct, že otec měl obrovskou radost, dokonce mu ukápla i slzička, když jsme se vrátili z mistrovství Evropy, s tím autem jsem byli dvakrát třetí a to byl úspěch, který pro nás znamenal strašně moc. A od toho se to začalo odvíjet. Táta poznal, že bez závodění já být nemůžu, a začal mě v tom podporovat, jak jen mohl.
Čtěte také
A jaká je současnost, kolik vám je let? Můžu se zeptat? Není to impertinentní otázka?
Není, v pohodě. Já jsem stejně starý jako Sebastian Löeb. Je mi 50. I v tomto věku se dá pořád jezdit a před závodníkem je třeba velká budoucnost. Vezměte si například Jindru Štolfu nebo Jardu Hoška v autokrose, kterému bude 80 let a pořád jezdí. Jindrovi je přes 70 let a jezdí stále na špici, i když ve veteránech. Ale jezdí pořád na špici.
Wartburga jste měl tedy půjčeného, ale vaše vlastní první auto, to byla tisícovka embéčko?
Ano, byla to Škoda 1 000 MB, kterou jsme stavěli na závody do vrchu. Ta už jela podstatně lépe, akorát ne moc dlouho. Protože v jedné zatáčce jsem ji pak totálně rozbil, když vyhrála dva závody. Ale já jsem se chtěl zlepšit zhruba o necelou vteřinu, uklouzlo to na oleji a z auta zbyl jen šrot. Byla to má největší nehoda v životě měl. Budu moc rád, kdyby se to už nikdy neopakovalo.
Pro mě nebyla jiná cesta než se stát závodním jezdcem, to jistě chápe každý závodník. Jak řekl klasik, na co myslíš každý den, tím jsi.
Jiří Hladík, rallyový závodník
Zapůsobí takový karambol na závodníka, že si najednou říká: pozor?
Respekt musíte mít pořád. Já říkám, že strach je náš kamarád. Ale ne z toho důvodu, že rozbijete auto, ale z toho důvodu, abyste trať projel co nejrychleji a přitom bezpečně. Ovšem nějaké ta havárka k závodění patří. Nehoda přijde a člověk si tím musí projít. Musím říct, že když jsem z toho vylezl zdravý, tak mě to zásadně vůbec nijak neovlivnilo v dalším závodění.
Čtěte také
Vy jste měl také možnost b
ýt asi rok v Austrálii. Tam jste se také zajímal o auta?
Tam jsem jel za Tomášem Mezerou, který emigroval do Austrálie a povedlo se mu závodit v Anglii, v Japonsku, jel závod 24 hodin Le Mans, byl továrním jezdcem, úžasný člověk. Chtěl jsem ho následovat, ale situace byla taková, že on se dostal opět do továrního týmu Holden a já jsem se vrátil zhruba po roce do Čech.
Co považujete zatím za vaše největší závodní úspěchy?
Máme spoustu titulů z Mistrovství republiky, z Rallye sprint série, ze Sprint rallye. Asi nejvíc bylo, když jsme vyhráli pohár komplet se Suzuki Swift GTI, vyhráli jsme se Škodou Felicia Kit Car titul. Ty závody byly tenkrát ohromně náročné, protože nás bylo hodně ve třídě. Musím říci, že tedy titul z roku 2008 je asi to nejvíc. I když jich má člověk hodně, přestal jsem to počítat, když jich bylo asi dvanáct.
Čtěte také
A další úspěchy určitě mohou přibýt, protože máte nové auto a připravujete se na další sezónu. Jak je vůbec těžké připravit nové auto závody? Protože to ještě není úplně závodní speciál, když vyjede z továrny.
Ano, je to takové miminko, který musí člověk naučit chodit. I když pochopitelně něco už umí, ale vy to auto musíte naladit, musíte ho dodělat, musíte dodělat různé bezpečnostní prvky, které jsou předepsané FIA. Je to poměrně složitá věc a zabere to celkem dost času. Takže ještě na něm v tuto chvíli pracujeme. Auto je otestované, rozvážené, zajíždíme ho a zkoušíme. Protože z předchozího auta víme, jaké má jízdní vlastnosti, tak to nebude úplně složité, ale je na tom ještě poměrně dost práce.
Vaše nové auto by tedy mělo mít v příští závodní sezóně v Česku premiéru. To je vždy hodně sledovaná záležitost.
Ano, je to jediné auto v České republice. Chtěli jsme s ním vyjet už letos, ale nakonec jsme se rozhodli to neuspěchat. Díky tomu, že se nám to auto povedlo dostat do České republiky, tak jsme si řekli, že by bylo dobré ho pak představit před novou sezónou.
Co je na závodění a rychlých autech pro vás nejkrásnější? Proč závodíte?
Možná se to bude zdát někomu nepochopitelné, ale člověk to dělá pro ten pocit, že to dělat musí. Pro mě nebyla jiná cesta než se stát závodním jezdcem. Určitě to pochopí každý závodník, ale pokud pro vás neexistuje jiná cesta a myslíte na to každý den, tak jak řekl klasik, na co myslíš každý den, tím jsi.
Hezky řečeno. Moc děkuji nejúspěšnějšímu hradeckému rallyovému závodníkovu Jiřímu Hladíkovi za rozhovor. A ať to dál dobře jede.
Související
-
Na každý závod jede Jan Kopecký uspět, ale když se vrací a vidí šťastnou rodinu, tak je to ještě víc
Teď si budeme povídat o rychlých autech a závodění, protože naším hostem je Jan Kopecký, automobilový závodník z Kostelce nad Orlicí, mistr světa v rally v kategorii WRC2.
-
Ostřílený autokrosař Václav Fejfar chce ve svých šestašedesáti letech dál bojovat s těmi nejlepšími
Zkušený autokrosař Václav Fejfar přišel kvůli technickým problémům s motorem na své Fabii o domácí závod mistrovství Evropy v Nové Pace, na který se hodně těšil.
-
Jeden z nejtěžších závodů historických vozů The Winter Trial 2020 se zastavil i v Hradci Králové
Mezi 75 posádkami oblíbené mezinárodní soutěže historických automobilů The Winter Trial 2020 jsou i dvě české. Karel Mach a Jan Bláha, Michal Pavlíček a Ondřej Kroutil.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.