V autokrosu už dokázal vyhrát skoro všechno. Teď je pro Václava Fejfara snem i výzvou slavný Dakar

31. leden 2022

Václav Fejfar,  matador českého i evropského autokrosového sportu, žije v Lužanech na Jičínsku. Tam vyrůstal, tam  poprvé lítal na malém motocyklu v bahně ve  vypuštěném  rybníku. Už od útlého mládí chtěl být závodníkem. Cestu mu ukázal jeho táta. I na něj zavzpomínáme v rozhlasové Návštěvě, která začíná v jičínském aquacentru a končí v legendární  Štikovské rokli na Novopacku.

Kromě rodinného zázemí je pro Václava Fejfara (roč. 1958) autokros jeho celoživotní láskou. Držitel ocenění Zlatý volant 2011-2014 a 2016, čtyřnásobný Mistr České republiky, pětinásobný Mistr Evropy, vítěz 48 závodů Mistrovství Evropy je v počtu vítězství čtvrtým nejúspěšnějším jezdcem historie.

Za zdánlivě obyčejnými číselnými údaji se ukrývá sympaťák a velký bojovník, který si vždy každý start užíval a užívá. A pořád platí, že by si rád vyzkoušel i jízdu na Rallye Dakar.

Čtěte také

„V roce 2019 jsem se byl s týmem MRG Orion podívat na Rallye Paříž -Dakar. Měli jsme takovou vizi, že další rok pojedeme SxS, malý bugginy. Bohužel, ten nápad jsme nemohli dotáhnout do konce. Máme tady sice hotové nápravy a další základní komponenty, ale situace tomu nepomohla: kvůli koronakrizi řada sponzorů od našeho projektu odstoupila. Dodnes se nám nepovedlo dotáhnout přípravy do konce.

Mrzí mě to i proto, že nám pomáhalo hodně zajímavých firem. Moc bych si přál tu výzvu naplnit. Jak Dakar sleduji, myslím, že jsme chystali dobré auto, určitě jsme nešli špatnou cestou. Uvidíme, jaký bude letošní rok a jestli se nám v něm podaří nějakou finanční podporu zajistit,“ doufá Václav Fejfar, který se nevzdává a dobře ví, že dakarský závod chce nejen kvalitní techniku, ale taky hodně chladnou hlavu.

V autokrosu už totiž dosáhl prakticky všeho, čeho je možné dosáhnout, proto pro něj Dakar zůstává velkou výzvou. Přistupuje k ní s pokorou: písek je podle něj krásným, ale taky hodně záludným autokrosovým terénem.

Václav je výborný závodník, i člověk

V osmnácti letech přesedlal Václav Fejfar z motocyklů k autokrosu. Poprvé v tomto sportu startoval v oblastních závodech v Boskovicích v roce 1977. Do roku 2001 jezdil třídu šestnáctistovek, pak přestoupil do čtyřlitrů.

Čtěte také

V roce 2007 zvítězil v závodech OFF ROAD v Sedlčanech a se svým týmem mechaniků začal stavět vůz Škoda Fabia pro divizi 1. V dalších letech (do roku 2012) startoval v divizi Touring Autocross (D1) právě se Škodou Fabia. Období završil mistrovským titulem v této kategorii.

Pokračoval tituly vicemistrů Evropy, sezóna v roce 2015 pro něj však po vážné nehodě v Saint Georges ve Francii skončila rekonvalescencí. V lužanských dílnách na Jičínsku se ale zároveň začala psát nová kapitola budoucích úspěchu nezdolného Václava Fejfara a jeho šikovného týmu.

Čtěte také

Z facebooku lužanského reprezentanta autokrosového sportu si dovolujeme zveřejnit jeden z ohlasů jeho fanoušků: „Prostě Borec, není co dodat! Václav je stejně výborný závodník, tak i člověk. Dokáže vyhrát, sednout na tribunu mezi lidi a povídat si, jako by se nic nestalo.

Bojovnost a nezlomnost prokázal Václav Fejfar v roce 2020, kdy mu zdraví nevyšlo naproti. Nedal se a silou vůle se mu vydal naproti sám. „Zdravotní komplikace se mi podařilo překonat a s týmem jsme se shodli, že se pokusíme o návrat do královské disciplíny Super Buggy.

Uvidíme, jak bude po koronavirových situacích vypadat situace dál. A start na Dakaru je stále otevřený.

Kdo nejel Paku, nejel autokros!

S Václavem Fejfarem stojíme u tribuny a depa nad legendární Štikovskou roklí na Novopacku. Podkrkonošská krajina tone v lednové mlze, na trati leží sníh, zebou nás ruce, přesto z nadhledu cítíme mimořádnost zdejšího autokrosového terénu.

Čtěte také

Václav ani letos nevynechal tradiční pěší novoroční procházku tímto kultovním místem, kde se při závodním klání potkává a potkával s dalšími autokrosovými legendami a s přáteli, s Vaškem Uhrem, Aloisem Havlem, Jaroslavem Hoškem, s Petrem a Jiřím Bartošovými, nebo třeba s Petrem Nikodémem.

První autokros se tu jel 21. listopadu 1971, tehdy už v zimních podmínkách. Zlom v historii Štikovské rokle nastal v roce 1978 s prvním mezinárodním závodem, který měl být předzvěstí závodů Mistrovství Evropy. K tomuto účelu byla trať přestavěna a na svou dobu dokonale připravený terén a zázemí lákaly zahraniční jezdce.

Václav se už řadu let snaží přispívat svými zkušenostmi v rámci Auto klubu Nová Paka k udržení a vylepšení podmínek štikovské trati: má ji pod kůží, ale zároveň respektuje její náročnost. Hlinitopísčitý terén je specifický svými zatáčkami přes horizont a nejprudším stoupáním a klesáním v celém seriálu ME. Atmosféru štikovského areálu ještě umocňuje stálý zájem jezdců, ale pochopitelně i diváků - fanoušků autokrosového sportu.

Při dalším poměřování sil s konkurencí a technických i jiných vychytávkách přejeme lužanskému matadorovi autokrosového sportu Václavu Fejfarovi i jeho týmu nejen hodně sil, ale i nezbytného štěstí.

Pořad připravila Vlaďka Wildová.

Spustit audio

Související