Martin Zahálka vymyslel v Hradci Králové nové letadlo. O Stream turbo má zájem naše armáda

9. listopad 2021

V Hradci Králové se vyvíjejí a konstruují nová letadla. Tím nejnovějším je například letoun, o který projevila zájem dokonce i Armáda České republiky. Jedním z těch, kteří těmto unikátním letounům pomáhají na svět, je i konstruktér a vývojář Martin Zahálka, který je naším dnešním hostem. 

Co vás přivedlo k letectví a k létání? Byla to vaše klukovská láska?
Bylo to přesně tak. Létání a zájem o něj mě provází již odmalička. Taková klasická cesta, jako kluk stavění modelů, zájem o leteckou techniku, a potom následně díky vzdělání jsem se dopracoval až k tomu, že mohu letadla tvořit.

Martin Zahálka ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Ing. Martin Zahálka, Ph.D.

pracuje v konstrukčním oddělení společnosti TL-ULTRALIGHT. Ta byla založena v roce 1989 a aktuálně patří mezi leadery výrobců UL a LSA letadel. Letouny této značky jsou provozovány po celém světě. Největším benefitem je přísně kontrolovaná výroba. Kromě moderních technologií se na vzniku letounu podílí poctivá ruční práce zkušených odborníků.

Kromě toho, že jste jako dítě modelařil, nesnil jste také o tom, že byste s těmi letadly létal?
Ze začátku tam určitě podobné sny byly, ale s postupem času mě začalo spíš zajímat, jak letadla fungují technicky, jejich mechanismus. Vnímal jsem letadla jako krásné stroje.

Co tedy musí člověk všechno vystudovat, pokud by chtěl také pracovat v nějaké vývojářské letecké kanceláři?
Po základní škole má cesta mířila na Střední průmyslovou školu do Chrudimi, kde jsem získal základy techniky. A následně jsem pokračoval na České vysoké učení technické v Praze a Ústav letadlové techniky. Tam bylo to studium už hodně zajímavé, protože po překonání prvních dvou méně záživných obecných roků jsem se mohl plně soustředit na to, co mám rád.

Když se staví nové letadlo, má člověk pokaždé nervy. Je to ale potom velká radost, když se v navrženém stroji můžete proletět.
Ing. Martin Zahálka, Ph.D., konstruktér a vývojář letadel

A pilotní průkaz jste si udělal už při škole?
Začal jsem poměrně brzy. Nevím, jestli to je možné i teď, ale systém mi umožňoval začít létat od 14 let na kluzácích a větroních v aeroklubu. První sólo let jsem mohl absolvovat v 15 letech. Pak jsem pokračoval na motorové kluzáky zase v aeroklubu a potom i na letouny. A přes ty vedla pro mě cesta zase zpět, vzhledem k mému zaměstnání a pozici jsem se přeškolil na ultralehká letadla.

Jaké jsou vaše zážitky z létání? Jaké pocity u toho zažíváte?
Je to pocit volnosti a pohybu v 3D rozměrném prostoru. Těžko se to vysvětluje, ale pokud by si to chtěl někdo vyzkoušet, tak v dnešní době má spoustu možností v různých kategoriích letectví. Pokud požádá někoho, kdo se v tom prostředí pohybuje, určitě mu bude nápomocen a vyzkouší si to na vlastní kůži.

Čtěte také

Zažil jste za kniplem nějakou kritickou situaci?

Úplně kritickou asi ne, že by šlo přímo o život. To musím zaťukat na dřevo. Ale samozřejmě nějaké věci už se mi ve vzduchu přihodily. Ono to přichází statisticky s náletem hodin, takže potom je to o tom, být na tyto situace připraven. Protože na začátku výcviku samozřejmě takové kritické situace člověk cvičí, ale nikdo neví, jak se potom v reálu při tom zachová. Takže jde o to, naučit se ten dril a být na kritickou situaci připravený.

Jako konstruktér se tedy soustředíte na ultralehká letadla. A vyvíjíte na letišti v Hradci Králové i nový typ letounu. Jaký je vůbec rozdíl mezi ultralehkým letadlem a tím běžným?
Hlavním rozdílem mezi ultralehkými letadly a těmi většími letadly z kategorie General Aviation je především to, že ultralehké letadlo je maximálně dvoumístné, nově s maximální vzletovou hmotností 600 kilogramů. A je vybavené jen jednou pohonnou jednotkou. Takže to jsou lehčí letadla určená pro nekomerční účely, k létání pro zábavu.

Je velký zájem o ultralehká letadla?
O ultralehká letadla je velký, dalo by se říct, celosvětový zájem. Protože v současné době je to asi nejjednodušší a nejlacinější cesta k tomu, jak se do vzduchu dostat.

Proč jste se rozhodli jít i do nového typu turbovrtulového letadla, tedy už ne ultralehkého, ale toho klasického?
V podstatě na to měly vliv tři věci. Měli jsme letadlo Stream, což byl moderní tandemový celokompozitový dvouplošník v kategorii ultralight. Potom jsme věděli o existenci lehké a kompaktní turbovrtulové pohonné jednotky vyráběné ve Velké Bíteši, takže český motor. A zároveň přišly ohlasy na ultralehký Stream v military prostoru, které požadovaly kombinaci turbovrtulové jednotky s naším letadlem. To stálo na začátku.

Společnost TL-ULTRALIGHT byla založena v roce 1989 a aktuálně patří mezi leadery výrobců UL a LSA letadel

Tedy kombinací všeho, co jste uměli, jste se chtěli do budoucna posunout ještě dál?
Ano. A současně to pro nás znamená, že nebudeme fixováni jen na jednu kategorii letadel. Rádi bychom se dostali i výše.

Armáda projevila o vaše letadlo zájem, na co by to používala? Jako cvičný letoun pro výcvik pilotů?
Stream turbo, tak se jmenuje to nové letadlo, je koncipován jako lehký turbovrtulový cvičný dvoumístný letoun. Je určen k základnímu výcviku a oproti pístovým letadlům, které se k tomuto účelu používají teď, má výhodu v tom, že od začátku je žák, ten budoucí pilot, cvičen s turbovrtulovou pohonnou jednotkou. Ta má samozřejmě jiné náležitosti, chová se trošku než ta pístová.

Čtěte také

A teď mi řekněte, v dobách, kdy ještě nebyly počítače a vše se vymýšlelo a tvořilo ručně na papíře, byly to velké nervy, když konstruktéři stáli na vzletové dráze a čekali, jestli letadlo poletí nebo ne? Dnes, v době počítačů, už to takové nervy nejsou?
Nervy to určitě jsou. Přál bych vám zažít na vlastní kůži funkci statika při pevnostní zkoušce, když konkrétně vidíte, jak se křídlo, které jste nadimenzoval, ohýbá při zkoušce nebo se něco klepe. Takže nervy to jsou určitě, ale je pravdou, že nové technologie a softwary nám umožňují zpřesnit, zrychlit a hlavně zdigitalizovat výrobu.

Stream turbo, ono nové letadlo, už letělo?
Ještě neletělo, v současné době je ve fázi přípravy pozemních zkoušek a jednání s legislativou. Je to standardní proces, jako u všech nových letadel, ať už se jedná o ultralehká letadla nebo o ta větší. Napřed jsou vždy pozemní zkoušky, pojíždění a potom první skoky do vzduchu.

Martin Zahálka ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Tedy u tohoto svého letadla máte ty nervy ještě před sebou?
Určitě. Těch nově vyvinutých a představených letadel bylo víc. Představili jsme nové ultralehké letadlo Sparker, tam si to prožívám teď. První prototyp má nyní za sebou nějakých prvních 40 hodin ve vzduchu, takže tam si ty nervy zrovna prožíváme. Je to ale radost, když se v letadle, které navrhnete, můžete svézt.

Celý rozhovor s leteckým konstruktérem a vývojářem Martinem Zahálkou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související