Královéhradecký kraj počítá pro příští rok s investicemi do oprav silniční sítě za 2 miliardy korun

12. září 2024 08:07

Královéhradecký kraj zaplatí i v příštím roce téměř dvě miliardy korun za opravy silnic. Konečný seznam staveb kraj teprve zveřejní, ale první data už obsahuje důvodová zpráva, kterou mělo k dispozici zastupitelstvo. To hlasovalo o příslibu 800 milionů korun na tyto stavby. Detaily zjišťoval reportér Tomáš Lörincz.

Čtěte také

Znamená schválený příslib, že kraj bude tyto práce platit z vlastních peněz?
Ne, přesněji řečeno zdaleka ne všechny. Královéhradecký kraj počítá s tím, že stejně jako v minulých letech dokáže podstatnou část nákladů na silniční infrastrukturu pokrýt z dotací, ale ty nemusí být v době zahájení stavby nebo dokonce přípravy projektu ještě k dispozici.

A protože stavební sezóna začne na jaře současně s příznivým počasím a nepočká, až se vyřídí dotační administrativa, musí mít vedení kraje jistotu, že peníze na úhrady potřebných faktur prostě bude mít. A to nejde udělat bez souhlasu zastupitelů, který teď tedy přišel. No a tento finanční příslib se bude snižovat podle objemu už získaných dotací.

Čtěte také

Které klíčové stavby jsou na seznamu?
V první řadě připomeňme, že se kraje týkají pouze silnice II. a III. třídy, dálnice a silnice první třídy jsou záležitostí Ředitelství silnic a dálnic. Takže i když v přehledu nenajdeme ani dálnice ani hlavní tahy, třeba frekventované trasy od Jaroměře do Náchoda, z Trutnova na Jičín nebo z Hradce Králové přes Týniště nad Orlicí dál na východ, neznamená to, že se tady nic dít nebude.

Pokud jde o krajské silnice, najdeme v seznamu nových plánovaných staveb například část silnice II/501 v Lázních Bělohrad, opravy silnice II/567 ve Rtyni v Podkrkonoší nebo křižovatku silnice II/304 se silnicí I/33 v České Skalici.

Čtěte také

Na seznamu je i řada mostů, třeba v Železnici, Starých Bukách, Pilníkově nebo Krňovicích, jsou tam samozřejmě i silnice III. třídy, třeba z Bohuslavic do Velkých Svatoňovic nebo silnice ve Světí, nebo také opravy opěrných zdí ve Skuhrově nad Bělou nebo v Horním Maršově. A řada dalších akcí.

Jak moc kraj a jeho rozpočet zatěžují náklady na opravy silnic, používaných jako objízdné trasy třeba v souvislosti s výstavbou dálnice?
I tyto práce se dají obvykle z podstatné části zaplatit z dotací. Typickým příkladem mohou být opravy objízdných tras po výstavbě dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, kde už byla schválena více než stomiliónová dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury. A právě tyhle opravy jsou v plánu na rok 2025.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související