Finanční radioporadna s Radkem Šejvlem aneb Neschopnost splácet dluhy a spotřebitelské úvěry

19. listopad 2020

Plošné splátkové moratorium sice na konci října skončilo, klienti v nesnázích však opět mohou o odklad splátek úvěru požádat. Banky jejich žádosti řeší většinou individuálně a nabízejí možnost odkladu na další tři nebo šest měsíců. Dlužníci však musí počítat s tím, že jakákoliv změna související se změnou splácení se na rozdíl od jara už zapíše do úvěrového registru a může negativně ovlivnit jejich případné další žádosti o úvěr.

Finanční poradce Radek Šejvl v naší radioporadně hovoří nejen o spotřebitelských úvěrech.

Zájem lidí o hypotéky žene trh k rekordním číslům

Pandemie koronaviru přinesla jeden pozitivní trend, od jejího počátku totiž hypotéky prudce zlevňují a objemy poskytnutých úvěrů na bydlení rostou.

Čtěte také

Poslední data naznačují, že rekordní roky 2016 a 2017 budou nejspíš překonány.

V říjnu banky poskytly hypotéky celkem za 25,214 miliard korun, o 3,162 miliard korun více než v září. Říjen se tak stal druhým nejúspěšnějším měsícem v historii.

Banky v desátém letošním měsíci sjednaly celkem 8800 hypoték, o necelou tisícovku více než v o měsíc dříve. Roste i průměrná výše hypotečního úvěru, v říjnu dosáhla částky ve výši 2 865 189 korun.

Nový odklad splátek

Prodloužení plošného splátkového moratoria, po kterém volaly i podnikatelské asociace, se banky bránily.

Čtěte také

Měly se zavázatk tomu, že na individuální bázi budou vycházet vstříc klientům, kteří se po skončení splátkového moratoria mohou dostat do finančních problémů.

V praxi ale banky zájemce o odklad splátek upozorňují, že to bude mít za následek negativní záznam v registrech dlužníků a ovlivní tak jejich žádosti o úvěrové produkty v budoucnosti.

Ministerstvo financí s bankami dál jedná

Ministerstvo dál jedná s bankami i nebankovními poskytovateli úvěrů o vstřícném a ideálně i jednotném postupu vůči dlužníkům postiženým druhou vlnou pandemie.

Čtěte také

Jistina úvěru se stejně jako na jaře po dobu odkladu splátek úročí. Některé banky klienty s nabídkou řešení i samy oslovují.

Banky po klientech nebudou požadovat doložení nepříznivé finanční situace způsobené následky šíření nemoci covid-19. Nicméně v žádosti klient musí v čestném prohlášení odsouhlasit, že se do problémů dostal právě z tohoto důvodu.

Banky si navíc vyhrazují právo si kdykoli v průběhu odkladu splátek vyžádat dokumenty prokazující pokles příjmů.

Celou radioporadnu s Radkem Šejvlem si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Jana Kudyvejsová , baj
Spustit audio

Související