Experiment s plastovou silnicí v Hradci Králové. Silničáři zkusí při opravách vozovky nové materiály
V Hradci Králové chtějí na pár desítkách metrů opravované silnice od dopravního podniku směrem ke Skladištní oblasti silničáři vyzkoušet opravu za pomoci nové technologie a nových materiálů. K opravám, které vydrží víc, by měly pomoci recyklované plasty.
Čtěte také
Stojím na Buzulucké ulici v Hradci Králové, právě tady se má v létě povrch silnice opravovat. Je všední den dopoledne a za pět minut tady projely desítky nákladních aut.
I proto si Údržba silnic vybrala k experimentu právě tenhle úsek, vysvětluje náměstek ředitele společnosti Jiří Koutník. „Vybírali jsme úsek, který je zatížený nákladními vozidly směřujícími do Skladištní oblasti. Byl to i požadavek, abychom vybrali úsek s větším zatížením. Abychom mohli prověřit, jestli směsi s těmito pojivy budou fungovat tak, jak se předpokládá. Zda budou mít vyšší únosnost a tím pádem také životnost.“
Čtěte také
A co že tedy přesně bude na tomhle opravovaném zhruba půl kilometru dlouhém úseku tak nového?
„Je to modifikace asfaltové směsi recyklovanými plasty obecně,“ popisuje Petr Mondschein z katedry silničních staveb stavební fakulty ČVUT v Praze.
Plastem by měla být vyztužená vrstva, která může mít teď v letních měsících běžně teplotu i 55 stupňů Celsia - a to nedělá dosud používaným materiálům úplně dobře. „Cílem je zajistit vyšší tuhost této vrstvy.“
Čtěte také
Po ekonomické stránce nejde o žádný převratný vynález, nová silnice nebude levnější, na nižší cenu se ani s plasty nedostanete. Ale nebude ani dražší než dosud používané technologie. Jde především o odolnost. Podružný je i další efekt nového materiálu - recyklace plastu.
„Ono se ho tam dává, řekněme, do jednoho procenta asfaltové směsi. Takže do jedné tuny směsi dáváme deset kilogramů plastu. Nemůžete si představit, že to bude řešení pro zpracování veškerého plastového odpadu,“ vysvětluje Petr Mondschein.
Nový povrch na opravovaný úsek silnice by měli silničáři pokládat letos o prázdninách.
Související
-
Kraj chce v roce 2022 investovat především do zdravotnictví, sociálních služeb nebo silniční sítě
Vedení Královéhradeckého kraje má jasno v prioritách na příští rok. Investovat chce do zdravotní a sociální péče a hodlá se také věnovat opravám silnic.
-
Kamiony se po otevření nového úseku dálnice na Jaroměř zase vrátily na souběžnou silnici první třídy
Lidé v obcích, ležících na silnici I. třídy mezi Hradcem Králové a Jaroměří, si od kamionů oddechli jen na pár týdnů. Řidiči těžké dopravy se vrací na bývalý hlavní tah.
-
Kamiony budou Věkoše a Pouchov v Hradci Králové trápit i dál. Chybí totiž severní obchvat města
Obyvatele královéhradeckých částí Pouchov a Věkoše dál trápí nárůst nákladní dopravy. Ulicemi Pouchovská a Velká míří do Skladištní oblasti denně stovky aut.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
OVĚŘOVNA: Výbuch munice na Ukrajině jako druhý Černobyl, lže e-mail. ‚Nehorázná blbost,‘ říká Drábová
-
Úředníci řeší, jak potrestat senátora Nwelatiho z ODS. Podle expertů by mohl dostat až tři roky natvrdo
-
Kolumbus nebyl Ital, jak se vědci domnívali. Nejspíš byl žid z území dnešního Španělska, tvrdí dokument
-
Na VŠE nastoupili první studenti, kteří nebudou psát ‚bakalářku‘. Čeká je více praxe a tvorba projektů