Dejte dětem možnost v bezpečí prožívat své emoce. Zvládnou pak líp agresivitu i žárlivost
Emoce jsou přirozené. Každý člověk je v sobě nosí. Proto je důležité naučit se s nimi pracovat a rozvíjet je. Martin Drnek ze vzdělávací společnosti Scio v naší radioporadně na téma: emoční inteligence aneb schopnost zvládat své city a emoce. Důležitá je empatie a umění práce s vlastní psychikou.
Děti nemají zkušenosti s filtrováním informací. Pomozte jim zvládat nebezpečí internetu

Bc. Aleš Mentberger v naší radioporadně na téma: Nástrahy internetu. Víte, čím se baví na sociálních sítích vaše děti? Nebojte se zabezpečit internetové účty. Jde o bezpečnost celé rodiny.
Pojem emoční inteligence uvedli poprvé v roce 1990 P. Salovey a J. D. Mayer, zpopularizoval jej potom ve své knize z roku 1995 Daniel Goleman. Lze ji chápat jako schopnost zvládání emocí a umění vcítit se do emocí ostatních jedinců.
Tento konstrukt je používán zejména v oborech blízkých psychologii, jako je personalistika či management, které používají například i „emoční kvocient“ jako číselný ukazatel, hodnotící schopnost zacházet s vlastními emocemi a také schopnost spolupráce se sociálním okolím.
Když se poprvé objevil termín emoční inteligence, přišlo se současně na zajímavou věc - průměrně inteligentní lidé mají často vyšší emoční inteligenci než lidé nadprůměrně inteligentní s vysokým IQ. Tato anomálie zcela překroutila dosavadní předpoklad, že vysoké IQ je jediným zdrojem úspěchu.
Více emočně inteligentní manažeři dokáží řídit nejen sebe, ale také ostatní, mnohem efektivněji. Silné emoční propojení manažerů a ostatních lidí v organizaci zapříčiňuje lepší povědomí podřízených o tom, co je po nich požadováno a tím zvyšuje výkonnost organizace.
Lidé s vysokou emoční inteligencí zvládají své emoce, protože jim rozumějí, umějí je pojmenovat a zajímají se o ostatní. Nezáleží na tom, jestli jste introvert, nebo extrovert - emočně inteligentní jedinci se zajímají o všechny ve svém okolí. Tato zvědavost je vyvolána empatií.
Emoce jsou sice člověku jistým způsobem dány, ovšem můžeme je rozvíjet. Můžeme se naučit na nich pracovat. Děti často učíme emoce úplně přirozeně. Radost a smutek vnímáme již od malička. A tím, že přehráváme, ukazujeme dětem, že nějaké emoce vlastníme. A ony se naučí na ně reagovat.
Aby se dítě naučilo s emocí pracovat, musí si ji několikrát odžít a prožít. A například agresivita je přirozená emoce.
Celou radioporadnu s Martinem Drnkem ze vzdělávací společnosti Scio si můžete poslechnout v našem audio-archivu:
Související
-
Při sportovním akrobatickém rock and rollu se děti učí tomu nejdůležitějšímu - důvěře
Dnes to bude u nás v rozhlasovém studiu jednak o tanci, ale hodně také o akrobacii a sportu. Protože to vše do sebe zahrnuje sportovní rock and roll.
-
Šest tipů jak nejlépe spořit svým dětem má pro vás finanční expert Ing. Jindřich Nováček
Finanční expert Ing. Jindřich Nováček v radioporadně na téma: Jak nejlépe spořit dětem? Až se budou chtít vaši potomci osamostatnit, budou vám vděční, že jste jim spořili.
-
Senioři se učí angličtinu spolu s dětmi. O takové lekce je v Hradci Králové ohromný zájem
Několik desítek seniorů se před několika týdny začalo v Hradci Králové učit anglicky. Lekce jsou přitom hodně netradiční. Kromě lektorky totiž penzistům pomáhají i školáci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.