Zdvojkolejnění tratě z Hradce Králové na Jaroměř přinese zrychlení dopravy i starosti obcím na trase

14. červenec 2025

Správa železnic připravuje projekt na zdvojkolejnění železniční trati z Hradce Králové do Jaroměře. Jde o část plánovaného moderního propojení Prahy, Hradce Králové, Náchodska a Polska.  Přípravy potrvají ještě několik let a nesou sebou celou řadu debat a diskuzí. Především proto, že plánované změny v počtu a podobě přejezdů mohou v některých obcích na trase působit komplikace. 

„V rámci chystané modernizace přibude mezi Hradcem Králové a Jaroměří druhá kolej a vlaky zde budou moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Plánujeme také náhradu některých železničních přejezdů,“ popisuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda projekt a plány.

Právě poslední bod - změny v podobě přejezdů - některé obce trápí. Přejezdy budou mimoúrovňové a tedy bezpečnější, ale některé se podle starostů změní jen na podjezdy pro cyklisty a podchody pro chodce. Pro auta to bude problém.

Čtěte také

Třeba nezávislý starosta Černožic Pavel Beránek upozorňuje na nepříjemnosti, které modernizace trati obyvatelům obce přinese. „Dojde k územnímu rozdělení obce, přerušení původních komunikačních tras, snížení cen nemovitostí v blízkosti tratě a zvýšení automobilové dopravy přes naši obec.

A nezávislý starosta Holohlav Jan Hovorka kolegu z Černožic doplňuje. „Problém je v tom, že tady vzniknou nové migrační trasy, protože ty stávající budou zrušeny. Budou zrušeny přejezdy, které tu jsou, dejme tomu třeba 100 let.

V Holohlavech plánují kvůli změnám na přejezdech výstavbu propojky mezi dvěma krajskými silnicemi. I/33 a silnicí mezi Smiřicemi a Černožicemi, pracovně jí nazývají obchvatem obce. Zatím není definitivně jasno, které přejezdy se budou rušit, obce si měly připravit své požadavky a stanoviska.

Čtěte také

Situaci bude řešit i nově založená pracovní skupina, říká Jan Hovorka. „Budeme mít s kým komunikovat, to je posun. Protože my, jako starostové Předměřic, Lochenic, Smiřic, Holohlav a Černožic jsme dosud v podstatě neměli partnera pro jednání.

Prostor pro kompromisy existuje, ale není neomezený. Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Jarolím z hnutí ANO připomíná význam plánovaného zdvojkolejnění trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří. „Ona vysokorychlostní trať je pro kraj vrcholně důležitá. Zdvojkolejnění trati mezi Hradcem a Jaroměří je stěžejní pro celou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji.

Přesto se zdá, že na všech stranách panuje shoda - chceme to vyřešit ke všeobecné spokojenosti, říká jak kraj, tak i starostové, kteří hájí zájmy svých občanů, ale zároveň si uvědomují význam projektu.

Čtěte také

Obce mají navíc na své na své straně jednu poměrně silnou a vlivnou osobnost - se všemi starosty se setkal a jejich připomínky si vyslechl bývalý hejtman a senátor Martin Červíček z ODS. „Rozumím některým záměrům, myslím si, že jsou proveditelné. A slíbil jsem, že z pozice předsedy správní rady Správy železnic budu usilovat o to, aby tyto nápady nezapadly někam pod stůl a aby Správa železnic o tom vážně jednala a vyšla pokud možno samosprávám vstříc.

Zapojení senátora Červíčka je znát, říká starosta Holohlav Jan Hovorka. „Minulý týden tady byli z projekční kanceláře. Nejdříve vše vypadalo dost nereálně, ale potom se do toho vložil pan senátor, a nyní to už vypadá reálně.

Práce na modernizaci železniční tratě mezi Hradcem Králové a Jaroměří by měly začít v roce 2029 a skončit v roce 2032. Opravy by se měly týkat i nádraží ve Smiřicích a Předměřicích.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat