Zdvojkolejnění tratě z Hradce Králové na Jaroměř přinese zrychlení dopravy i starosti obcím na trase
Správa železnic připravuje projekt na zdvojkolejnění železniční trati z Hradce Králové do Jaroměře. Jde o část plánovaného moderního propojení Prahy, Hradce Králové, Náchodska a Polska. Přípravy potrvají ještě několik let a nesou sebou celou řadu debat a diskuzí. Především proto, že plánované změny v počtu a podobě přejezdů mohou v některých obcích na trase působit komplikace.
„V rámci chystané modernizace přibude mezi Hradcem Králové a Jaroměří druhá kolej a vlaky zde budou moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Plánujeme také náhradu některých železničních přejezdů,“ popisuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda projekt a plány.
Právě poslední bod - změny v podobě přejezdů - některé obce trápí. Přejezdy budou mimoúrovňové a tedy bezpečnější, ale některé se podle starostů změní jen na podjezdy pro cyklisty a podchody pro chodce. Pro auta to bude problém.
Čtěte také
Třeba nezávislý starosta Černožic Pavel Beránek upozorňuje na nepříjemnosti, které modernizace trati obyvatelům obce přinese. „Dojde k územnímu rozdělení obce, přerušení původních komunikačních tras, snížení cen nemovitostí v blízkosti tratě a zvýšení automobilové dopravy přes naši obec.“
A nezávislý starosta Holohlav Jan Hovorka kolegu z Černožic doplňuje. „Problém je v tom, že tady vzniknou nové migrační trasy, protože ty stávající budou zrušeny. Budou zrušeny přejezdy, které tu jsou, dejme tomu třeba 100 let.“
V Holohlavech plánují kvůli změnám na přejezdech výstavbu propojky mezi dvěma krajskými silnicemi. I/33 a silnicí mezi Smiřicemi a Černožicemi, pracovně jí nazývají obchvatem obce. Zatím není definitivně jasno, které přejezdy se budou rušit, obce si měly připravit své požadavky a stanoviska.
Čtěte také
Situaci bude řešit i nově založená pracovní skupina, říká Jan Hovorka. „Budeme mít s kým komunikovat, to je posun. Protože my, jako starostové Předměřic, Lochenic, Smiřic, Holohlav a Černožic jsme dosud v podstatě neměli partnera pro jednání.“
Prostor pro kompromisy existuje, ale není neomezený. Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Jarolím z hnutí ANO připomíná význam plánovaného zdvojkolejnění trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří. „Ona vysokorychlostní trať je pro kraj vrcholně důležitá. Zdvojkolejnění trati mezi Hradcem a Jaroměří je stěžejní pro celou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji.“
Přesto se zdá, že na všech stranách panuje shoda - chceme to vyřešit ke všeobecné spokojenosti, říká jak kraj, tak i starostové, kteří hájí zájmy svých občanů, ale zároveň si uvědomují význam projektu.
Čtěte také
Obce mají navíc na své na své straně jednu poměrně silnou a vlivnou osobnost - se všemi starosty se setkal a jejich připomínky si vyslechl bývalý hejtman a senátor Martin Červíček z ODS. „Rozumím některým záměrům, myslím si, že jsou proveditelné. A slíbil jsem, že z pozice předsedy správní rady Správy železnic budu usilovat o to, aby tyto nápady nezapadly někam pod stůl a aby Správa železnic o tom vážně jednala a vyšla pokud možno samosprávám vstříc.“
Zapojení senátora Červíčka je znát, říká starosta Holohlav Jan Hovorka. „Minulý týden tady byli z projekční kanceláře. Nejdříve vše vypadalo dost nereálně, ale potom se do toho vložil pan senátor, a nyní to už vypadá reálně.“
Práce na modernizaci železniční tratě mezi Hradcem Králové a Jaroměří by měly začít v roce 2029 a skončit v roce 2032. Opravy by se měly týkat i nádraží ve Smiřicích a Předměřicích.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Turek nedorazí na jednání s prezidentem Pavlem. Omluvil se ze zdravotních důvodů
-
Maminko, budu tě milovat, i když jsi ve vězení, řekla jí dcerka. Odsouzená popisuje, jak se nezbaví strachu
-
Rusko financuje svou válku africkým zlatem. Nebojí se pro něj i vraždit
-
Prouza: Cena másla klesá, protože zlevňují energie a mléko. Výrok o rozmražených zásobách je pomluva


