Výuková videa pro prvňáky natáčí učitel Miloš Novotný v obýváku. Denně je sledují tisíce lidí

15. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Miloš Novotný ještě při své učitelské praxi v nemyčeveské škole

Učitel na volné noze a youtouber Miloš Novotný z Jičína pokračuje v časech distanční výuky v natáčení videí pro první stupeň základních škol.  

„Začal jsem už téměř před sedmi lety s Matýskovou matematikou, teď pokračuji Živou abecedou, konkrétně učebnicí Čteme a píšeme s Agátou,“ říká spoluautor učebnic.

Čtěte také

A jedním dechem dodává, že když začínal, netušil ani náhodou, že přijde nějaká koronakrize, s ní dočasné uzavření škol a že jeho videa vhodně doplní možnosti alternativní výuky.

Na jaře letošního roku se ukázalo, jak hodně nosné je využívání výukových videí. Miloš Novotný si všiml, jak „šla“ sledovanost videí Matýskovy matematiky strmě nahoru.

„Vyšplhala se až k číslu 55 tisíc shlédnutí za jeden den! V tu chvíli jsem pochopil, k čemu byla moje práce dobrá. V našem portfóliu učebnic, pod kterými jsem také podepsaný, byl i materiál pro výuku čtení prvních ročníků. Nevěděl jsem, jestli se na podzim bude něco zavírat nebo ne, ale chtěl jsem udělat něco i pro prvňáčky, kdyby náhodou.“

Videa natáčí doma v obýváku

Model je v podstatě stejný jako byl u Matýskovy matematiky. Podkladem jsou interaktivní učebnice, na jejichž bázi výuková videa vznikají. Pak jsou uložena na Youtube a zdarma k využití.

Miloš Novotný je sice v obývacím pokoji sám, ale jako by tam školáci byli. Umí si je představit, protože děti učil 25 let. Ve výkladu nechává pauzy, kdy stejně jako ve třídě kantor čeká, až se děti seznámí se zadáním.

U malých školáků, třeba právně u prvňáčků, předpokládá, že u sledování videa nejsou sami. Že je přítomen jeden z rodičů nebo prarodičů, který vzdělávání koriguje.

Matýskova matematika
Naleznete zde výuková videa, která vás provedou výukou matematiky od 1. do 5. ročníku základní školy.

„Vloni na jaře jsem vyučoval na dálku podle učebnice Čteme a píšeme s Agátou. Fungovalo to, výsledky byly dobré, rodiče spokojení, děti uměly to, co umět měly. Byl to ale spíš přiklad, že to může fungovat i ve třídě, v žádném případě jsem nechtěl a nechci, aby taková výuka nahrazovala učitele,“ zdůrazňuje Miloš Novotný a své další youtuberské plány pro školství zatím nechce prozrazovat.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová