Výstava roku, Publikace roku a Instituce roku. Ocenění pro Galerii moderního umění v Hradci Králové
Ohromného úspěchu dosáhla Galerie moderního umění v Hradci Králové, když získala 3 z 10 cen udílených Českou akademií vizuálního umění. Odborníci hradeckou galerii ocenili v kategorii Výstava roku, Publikace roku a Instituce roku. Určitě z toho má ohromnou radost ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové František Zachoval.
Vy jste jednu z těch tří cen také přinesl ukázat. Asi tu pro vás nejdůležitější, což je ocenění pro Instituci roku 2024. Tak co na to říkáte?
Je to velká zpráva jak pro zaměstnance naší galerie, že pracují pro instituci, která si vybudovala renomé. Ale také je to zpráva pro zřizovatele, že investice do umění se vrací zpátky do společnosti. Domnívám se, že ocenění má velký rozměr i pro Královéhradecký kraj, protože naše galerie je regionální, lokální, naše programy směřují k lidem, kteří zde bydlí. Ale ocenění nastiňuje, že náš program má i celorepublikový dopad.
Cena je uložena v luxusním boxu a navrhl ji Rony Plesl, významný český designér, což jí dodává skvělý punc.
František Zachoval, ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové
Jak jste prožíval večer v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, kde se ceny vyhlašovaly? Vy jste věděli výsledky dopředu?
Nevěděli jsme nic dopředu. Věděli jsme, že jsme v tzv. pomyslné trojce, ale vůbec jsme tolik ocenění nečekali. Protože v kategorii Výstava roku bylo například Rudolfinum, kde byla výstava Antonyho Gormleyho a Pavly Melkové. Přišlo mi neskutečné, že naše výstava trumfla i tuhle instituci.
Čtěte také
Která vaše instalace se tedy stala Výstavou roku?
Je to výstava Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, kterou jsme otevřeli loni. Je to, řekněme, jedna z největších akvizicí v České republice po roce 1989. Zakoupili jsme ji za 12 milionů v roce 2021 a tři roky probíhal výzkum a shromažďování informací. Díla vystavujeme ve druhém a třetím patře.
Můžeme připomenout osobnost Karla Tutsche?
Karel Tutsch byl především galerista. Že byl i sběratel, o tom vědělo velmi málo lidí. Provozoval ilegální galerii od roku 1986 do roku 2008, kdy náhle a předčasně zemřel. Kupoval díla od umělců už od 70. let, pomáhal, řekněme, znevýhodněným umělcům vůbec přežít tu dobu. A také z různých prodejů institucí kupoval velice významná díla. Jeho sbírka je ceněná z toho pohledu, že se v ní nevyskytuje tzv. balast. 80 až 90 procent těch děl je velice hodnotných. Což nemůžete říci o každé sbírce, o každém sběrateli, že by měl takovou intuici.
Čtěte také
V roce 2021 proběhla tato naše akvizice, hned jsme vystavili jen část sbírky, takové malé spektrum dvaceti děl. A tři roky probíhal výzkum děl a celá kolekce byla prezentována v plné šíři loni. A ocenění jsme tedy dostali právě za tuto výstavu. S tím souvisí i publikace, která k tomu byla vyhotovena. Kniha Umění napříč generacemi získala cenu Publikace roku. Kromě toho, že přibližuje celé široké spektrum sbírky, tak se i kriticky zabývá pozicí žen v 80. letech. A proč se právě ženy v této sbírce nevyskytují. Ženy byly znevýhodňovány již vzdělávacími institucemi, nedostaly velkou možnost studovat na vysokých školách. Třeba na Slovensku, v bratislavské akademii, byla jedna umělkyně z 12 umělců v jednom ateliéru. Což je z hlediska dnešní doby velice diskriminační.
Muži tedy vládnou nebo vládli uměleckému světu?
Rád bych dodal, že za výstavou roku stojí kurátorka Petra Příkazská. A také tým, který na této výstavě pracoval, jako je produkční, grafici atd. tvoří ženy. Ale za publikací stojí muž, Tomáš Kolich, který knihu sestavil, a také další kolegyně, které redakčně pracovaly na publikaci.
2. října otvíráme velkou výstavu Umění interakce. Každý návštěvník může být zapojen do uměleckého díla. Stane se jeho součástí.
František Zachoval, ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové
Přinesl jste nám ukázat cenu za Instituci roku. Můžeme ji popsat?
Cena je uložena v luxusním boxu, sám o sobě už to je designový kousek. Víko je magnetické, aby vám neuletělo, když vytáhnete cenu. A je to taková kovová klec z nerezu a v ní jsou dvě skleněné kuličky. Jedna černá, druhá bílá. A co to může znamenat, napadá mne, že galerie je ona klec, která chrání umění, a pohybující se kuličky jsou metaforou onoho umění. To se stále proměňuje, je nové. Cenu navrhl Rony Plesl, významný český designér, což jí dodává skvělý punc. Ostatní dvě ceny jsou úplně stejné, jen mají titul Publikace roku a Výstava roku.
Čtěte také
Tak se pojďme podívat k vám do Galerie moderního umění v Hradci Králové. Na co byste nás aktuálně pozval? Funguje galerie i v létě o prázdninách?
Stále stejně, my nemáme letní prázdniny jako školáci nebo divadla. Zaměstnanci si vybírají dovolenou, ale výstavy běží dál. Teď 19. června otevíráme tři nové výstavy, na které vás zvu. Především vystavíme fotografa Zdeňka Mertu, hradeckou ikonu, který dokumentuje staré město a periferie od 70. let. A výstava bude zvláštní tím, že zahrnuje i snímky jeho otce, který fotografoval Hradec od konce 50. let. Uvidíte unikátní fotografie města, jak ho neznáme nebo už si ho nemůžeme pamatovat. A dále otvíráme výstavu Matěje Smetany v tzv. Černé kostce. to je autor, který je v našich sbírkách. A třetí je studentská výstava Univerzity Hradec Králové pod vedením paní Severové a pana Moravce.
Co plánujete do budoucnosti?
2. října otvíráme skutečně velkou výstavu Umění interakce, od které očekáváme, že by měla být úspěšná. Protože každý návštěvník může podle svého vkusu být zapojen do uměleckého díla. Stane se jeho součástí. Interaktivní prvky jsou nastaveny tak, že tam skutečně objevíte sám sebe a introspektivně můžete do sebe nahlédnout. Výstava jde napříč generacemi. Je pro děti, pro studenty, žactvo, pro rodiny, pro seniory.
Galerie moderního umění v Hradci Králové
je příspěvkovou organizací Královéhradeckého kraje. Sídlí v historickém centru města v pozdně secesní budově. Od roku 2008 má galerie ve své správě další dva soubory uměleckých děl - sbírku Galerie Vladimíra Preclíka a Křížovou cestu - cyklus sochařských děl přístupný ve volné přírodě nedaleko Kuksu.
PO zavřeno
ÚT-NE 10:00-18:00
ČT 12:00-20:00
Naším hostem byl dnes ředitel Galerie moderního umění v Hradci Králové František Zachoval. Moc děkuji za rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.