Výdejní okénka se v krkonošských městech zavírají. Zájem lidí je minimální, náklady na provoz velké

16. březen 2021 09:16
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výdejní okénko restaurace

Minimum zákazníků, stále méně objednávek, vysoké náklady a nejistota. To jsou důvody, proč velká část provozovatelů a majitelů restaurací v Krkonoších už uzavřela výdejní okénka. Ty, co nadále fungují, hlavně v podhůří hor, drží nad vodou rozvoz jídel, ale i o tuto službu už je menší zájem.

Čtěte také

„Okénko už nefunguje, nemělo to smysl. Posledních 14 dní, tím, jak se omezil pohyb lidí po republice, tak je Špindlerův Mlýn prostě mrtvý," vysvětluje ředitel hotelu ve Špindlerově Mlýně Ondřej Leplt.

Ještě před několika dny tu bylo výdejní okénko otevřené, ale postupně zákazníků ubývalo.
„Tržby bylo opravdu 1 500 až 2 000 denně, takže na to tady mít dva zaměstnance, plus suroviny a energie, už opravdu nemá smysl."

Otevřených okének v tomto horském městě je už minimum.

„Bohužel už jedeme pouze hotová jídla pro stálé zaměstnance, jako je například městský úřad. Dál zůstalo několik jedinců ze skiareálu a dva či tři důchodci," říká provozovatelka restaurace Miroslava Kozáková.

Segedínský guláš s bramborovými noky

A dodává, že vydrží ještě do konce března. Potom i tady bude okénko mimo provoz.
„Budeme čekat, bohužel. Do dnešního dne nám ještě nepřišla podpora z loňského programu Covid nájemné, stále čekáme. Takže stát nás opravdu nechal na holičkách. Tak přemýšlíme, jednáme s majitelem a opravdu hrozí, že možná budeme muset zavřít a skončit s podnikáním."

Denně prý vaří kolem 30 obědů. Výběr jídel je pochopitelně velmi omezený.
„Teď jsme ten sortiment zúžili na dvě hotová jídla a výběr pouze jedné polévky."

Čtěte také

O několik kilometrů dál v Dolní Branné funguje jedna z restaurací především díky rozvozům obědů.

„Je to vše jen o rozvozu. Doslova 95 procent je rozvoz," říká majitel Daniel Šiftanc.

K výdejnímu okénku prý téměř nikdo nepřichází.
„Denně jsou dva nebo tři zákazníci, víc ne. Jsou to opravdu jen jednotky."

Číšník právě vyřizuje objednávku seniora ze sousední vesnice.
„Objednal si segedínský guláš a čočkovou polévku. Kuchař mu to připraví, přijede rozvoz, dají mu to do bedýnky spolu s lístkem a odveze to ke koncovému zákazníkovi."

Podle majitele restaurace by bylo zapotřebí, aby se zájem lidí zvedl alespoň o polovinu, aby byli schopni nadále fungovat.

Spustit audio

Související