Volná plocha se zelení, přístupná chodcům i autům. Koncept proměny Velkého náměstí v Hradci Králové
Město Hradec Králové představilo koncept architektonické studie, jak by po plánovaných opravách mohlo vypadat Velké náměstí. Hlavní myšlenkou je - slovy radnice - „vrátit Velké náměstí lidem a proměnit ho v dynamické a moderní místo pro setkávání lidí“. Prezentaci sledoval na hradeckém magistrátu reportér Tomáš Lörincz.
Jak by tedy mohlo náměstí vypadat, pokud by všechno dopadlo podle studie?
V první řadě by to měla být volná otevřená plocha se zelení, přístupná pro chodce, cyklisty, ale nadále i automobily.
Čtěte také
Jde o takzvanou Sdílenou zónu, kterou umožňuje od ledna letošního roku i nový zákon o pozemních komunikacích a která je už často využívaná třeba v zahraničí.
Princip je postavený na tom, že na náměstí nebudou zábrany nebo značky, auta budou po severní i jižní části náměstí jezdit obousměrně, ale to by mělo podle zkušeností ze zahraničí paradoxně přispět k větší bezpečnosti chodců. Maximální rychlost aut by měla být omezena na 20 kilometrů v hodině. Studie počítá i s parkovacími místy, těch je nově 65 místo dosavadních více než 270.
Zároveň se ale počítá s novými parkovacími plochami v ulici Víta Nejedlého za budovou soudu nebo Komenského ulici. Na náměstí by mělo být výrazně víc prostoru pro pěší a hodně se promění třeba i zahrádky restaurací na náměstí, které budou přímo na dlažbě náměstí bez nějakých obrubníků, schodů nebo podsad.
Co to vlastně znamená, že je hotová studie? Od studie k realizaci bývá obvykle ještě dost daleko.
Teď bude následovat prezentace a diskuze nad tímhle konceptem. 30. ledna budou diskutovat zastupitelé, 12. února potom v hradeckém kině Bio Centrál veřejnost. Studii bude věnováno speciální číslo Radnice, studii proberou jednotlivé odbory magistrátu i komise místních samospráv, takže zatím to neznamená, že by všechno bylo už rozhodnuté a hotové.
Dá se očekává velká diskuze především o parkovacích plochách, i proto, že se ve městě objevily petice proti snižování počtu parkovacích míst. Podle města se může stát, že najít místo na parkování na Velkém náměstí nebo v jeho okolí může být složitější nebo se to nemusí podařit vůbec, ale to je také poměrně běžná záležitost všude ve světě, pokud jde o historická centra měst.
Čtěte také
Studie počítá s tím, že by na náměstí měla jezdit i linka MHD. Ale to je vše ještě hodně daleko.
Kdy by mohla oprava Velkého náměstí v Hradci Králové začít a kdy by měla být hotová?
Zatím jde o koncept studie, čistopisná studie by měla být hotová v květnu. Vybírat projektanta by chtěla radnice v srpnu nebo září letošního roku a když všechno půjde, v příštím roce by mohl být projekt hotový a v roce 2026 by mohla být hotová nejen projektová dokumentace, ale i stavební povolení a všechny další dokumenty.
A v roce 2027 by podle představ vedení města mohly začít samotné práce i fyzicky. Snad ještě dodejme, že vedení města počítá s tím, že náklady na takovou revitalizaci Velkého náměstí by měly být do 300 milionů korun.
Související
-
Hradec Králové představuje vizi moderního evropského města z počátku 20. století
Královská věnná města patří k nejkrásnějším českým městům, která při svých toulkách českou krajinou nemůžete vynechat.
-
Nevzpomínejme už s nostalgií na salon republiky, Hradec odšpuntujme do 21. století, říká primátorka
17. listopad je Dnem boje za svobodu a demokracii. Český rozhlas Hradec Králové proto pozval svátečního hosta, kterým je primátorka Hradce Králové Pavlína Springerová.
-
Archeologové hlásí na Velkém náměstí v Hradci Králové vzácný...
Ani ne před měsícem začaly na Velkém náměstí v Hradci Králové opravy kanalizace a vodovodů a s nimi také velký archeologický výzkum. Právě ten už zaznamenal první ú...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Žádné červené tlačítko neexistuje. Putin využívá hrůzy z jaderných zbraní, míní Drábová
-
Scholz chtěl být jako Merkelová, místo toho Němci zažívají nestabilitu a stagnaci, hodnotí zpravodaj
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů
-
V srbském parlamentu vypukla rvačka. Opozice chtěla debatu o vládní odpovědnosti za tragédii na nádraží