Volná plocha se zelení, přístupná chodcům i autům. Koncept proměny Velkého náměstí v Hradci Králové
Město Hradec Králové představilo koncept architektonické studie, jak by po plánovaných opravách mohlo vypadat Velké náměstí. Hlavní myšlenkou je - slovy radnice - „vrátit Velké náměstí lidem a proměnit ho v dynamické a moderní místo pro setkávání lidí“. Prezentaci sledoval na hradeckém magistrátu reportér Tomáš Lörincz.
Jak by tedy mohlo náměstí vypadat, pokud by všechno dopadlo podle studie?
V první řadě by to měla být volná otevřená plocha se zelení, přístupná pro chodce, cyklisty, ale nadále i automobily.
Čtěte také
Jde o takzvanou Sdílenou zónu, kterou umožňuje od ledna letošního roku i nový zákon o pozemních komunikacích a která je už často využívaná třeba v zahraničí.
Princip je postavený na tom, že na náměstí nebudou zábrany nebo značky, auta budou po severní i jižní části náměstí jezdit obousměrně, ale to by mělo podle zkušeností ze zahraničí paradoxně přispět k větší bezpečnosti chodců. Maximální rychlost aut by měla být omezena na 20 kilometrů v hodině. Studie počítá i s parkovacími místy, těch je nově 65 místo dosavadních více než 270.
Zároveň se ale počítá s novými parkovacími plochami v ulici Víta Nejedlého za budovou soudu nebo Komenského ulici. Na náměstí by mělo být výrazně víc prostoru pro pěší a hodně se promění třeba i zahrádky restaurací na náměstí, které budou přímo na dlažbě náměstí bez nějakých obrubníků, schodů nebo podsad.
Co to vlastně znamená, že je hotová studie? Od studie k realizaci bývá obvykle ještě dost daleko.
Teď bude následovat prezentace a diskuze nad tímhle konceptem. 30. ledna budou diskutovat zastupitelé, 12. února potom v hradeckém kině Bio Centrál veřejnost. Studii bude věnováno speciální číslo Radnice, studii proberou jednotlivé odbory magistrátu i komise místních samospráv, takže zatím to neznamená, že by všechno bylo už rozhodnuté a hotové.
Dá se očekává velká diskuze především o parkovacích plochách, i proto, že se ve městě objevily petice proti snižování počtu parkovacích míst. Podle města se může stát, že najít místo na parkování na Velkém náměstí nebo v jeho okolí může být složitější nebo se to nemusí podařit vůbec, ale to je také poměrně běžná záležitost všude ve světě, pokud jde o historická centra měst.
Čtěte také
Studie počítá s tím, že by na náměstí měla jezdit i linka MHD. Ale to je vše ještě hodně daleko.
Kdy by mohla oprava Velkého náměstí v Hradci Králové začít a kdy by měla být hotová?
Zatím jde o koncept studie, čistopisná studie by měla být hotová v květnu. Vybírat projektanta by chtěla radnice v srpnu nebo září letošního roku a když všechno půjde, v příštím roce by mohl být projekt hotový a v roce 2026 by mohla být hotová nejen projektová dokumentace, ale i stavební povolení a všechny další dokumenty.
A v roce 2027 by podle představ vedení města mohly začít samotné práce i fyzicky. Snad ještě dodejme, že vedení města počítá s tím, že náklady na takovou revitalizaci Velkého náměstí by měly být do 300 milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Turek nedorazí na jednání s prezidentem Pavlem. Omluvil se ze zdravotních důvodů
-
Maminko, budu tě milovat, i když jsi ve vězení, řekla jí dcerka. Odsouzená popisuje, jak se nezbaví strachu
-
Rusko financuje svou válku africkým zlatem. Nebojí se pro něj i vraždit
-
Člen naší vlády má mít určité postavení a autoritu. U Turka je s tím velký problém, hodnotí politoložka








