Vitamíny a suplementy jako pomocníci pro zvýšení imunity při prevenci zvládnutí onemocnění covid-19

23. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vitamín C je nejvíc populárním a také nejvíce potřebným vitamínem (ilustrační foto)

Pandemie COVID-19 vedla k dramatickým změnám v našem každodenním životě. Lidé hledají prostředky, které by jim mohly pomoci překonat pandemii a posílit jejich tělo. 

Doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D. ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

doc. PharmDr. Miloslav Hronek, Ph.D.

Narozen 10.8.1962 v Pardubicích. Fyziolog, práce z fyziologie výživy. Zástupce vedoucího Katedry biologických a lékařských věd Farmaceutické fakulty v Hradci Králové.

Doc. PharmDr. Miloslav Hronek hovoří v naší radioporadně na téma: vitamíny a suplementy jako pomocné prostředky v prevenci zvládnutí pandemie covid-19.

Čtěte také

Lidé používají doplňky, o kterých se dočetli na internetu, že jim mohou pomoci. Na druhou stranu slyšíme a čteme kontraverzní zprávy, že jejich účinnost je nevýznamná a že nemá vliv např. na rychlejší uzdravení.

Kde je tedy pravda, může nám věda pomoci dát odpověď na otázku, zda má nějaký a jaký konkrétní smyl používat různé doplňky?

Které nutrienty nám chybí a má smysl je doplňovat? A co vitamin D? Jaké další prostředky lze použít na zvýšení činnosti imunitního systému?

Vitamin D, imunita a koronavirus

Výzkumy potvrzují, že doplňování vitaminu D je účinným preventivním prostředkem proti akutním onemocněním dýchacích cest, mezi které patří například chřipka.

Čtěte také

Vitamin D sám o sobě není lékem, ale dostatek vitaminu D je důležitým předpokladem pro správné fungování imunitního systému.

Podle nejnovějších výzkumů, u lidí s dostatečnou hladinou vitaminu D v krvi je výrazně nižší riziko závažného průběhu onemocnění COVID-19, a také nižší riziko úmrtí na toto onemocnění.

COVID-19 totiž u některých pacientů způsobuje nadměrnou zánětlivou reakci organismu, která přispívá k poškozování orgánů napadených virem a zhoršuje tak průběh onemocnění. Vitamín D pomáhá regulovat zánětlivou reakci organismu a snižuje hladinu prozánětlivých faktorů.

Jak vitamin D získat

Ve střední Evropě je však možné získat dostatek vitaminu D ze slunečního záření pouze v období od dubna do konce září. V chladnější části roku totiž velká část UV-B záření neproniká vrstvou atmosféry a vitamin D se tak v pokožce nemůže vytvořit. UV-B záření blokují také mraky, oblečení, sklo, opalovací krémy a kožní pigment.

Vitamin D obsahuje jen malé množství potravin, a tak se ve stravě ve významném množství téměř nevyskytuje. Výjimku tvoří obohacené potraviny, rybí olej a houby, které byly cíleně ozářeny UV-B zářením. Pro získání dostatečného množství vitamínu D v zimním období jsou proto nejspolehlivějším zdrojem výživové doplňky.

Potraviny bohaté na vitamin D:
tučné ryby - losos, pstruh, makrela, tuňák, slaneček či úhoř, čerstvé či konzervované (šproty, sardinky, tuňák)
rybí olej
plnotučné kravské mléko a tvrdé sýry
vepřové sádlo a slanina
hovězí játra jsou také vynikající zásobárnou vitaminu D i jiných živin, jako jsou vitamin A, železo nebo bílkoviny
vejce (od slepic z volného chovu obsahují až 5x více vitaminu D než ta od slepic chovaných v kleci)

Přes podzimní a zimní měsíce se tak většina Čechů neobejde bez doplnění tohoto vitaminu pomocí doplňků stravy.

Také u zinku, selenu, vitamínech B12 a B6, česneku, lékořici, bezinkách, kurkumě, echinacei a propolisu byly ve studiích prokázány účinky na imunitní zdraví proti virům a bakteriím.

Miloslav Hronek ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou radioporadnu s doc. PharmDr. Miloslavem Hronkem si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související