V Náchodě platí, že pokud starosta něco slíbí a dá na to svou ruku, tak se to prostě splnit musí

11. leden 2019

Dnes se podíváme do Náchoda a představíme vám starostu Jana Birke, kterého ale ani vlatně představovat vůbec nemusíme. Protože po komunálních volbách na podzim se už potřetí ujal své vedoucí funkce na náchodské radnici. 

Po 25 letech se do Náchoda vrací lázeňství. Stavba Malých lázní v Bělovsi začala

Model takzvaných Malých lázní v Bělovsi

Představitelé města a zástupci stavební firmy poklepali na základní kámen takzvaných Malých lázní v Bělovsi. Lidé v nich najdou nejen minerální vodu ze dvou nových vrtů ale také místo pro odpočinek. Lázeňství se tak do města vrací po 25 letech. Nejen o tom s náchodským starostou mluvil reportér Ondřej Vaňura.

Bylo to velké vítězství sociální demokracie ve volbách v Náchodě ve srovnání se zbytkem republiky, viďte?
Máte pravdu. Na jedné straně jsem si to docela užil. Na straně druhé je to obrovský závazek, ale pravda je, abych nemluvil fádně, tak jsem docílil čtvrtého nejlepšího výsledku z velkých měst. Přede mnou byl pouze Bohumín, Karviná a Frýdek-Místek. Dostat takový výsledek ve stavu, v kterém sociální demokracie dnes na celostátní úrovni je, dostat k 35 procentům hlasů, tak to je samozřejmě úžasné číslo. A na základě toho máte pocit dobře odvedené práce. Ale mnohdy, když večer přijdete domů z radnice a ptáte se, jestli má vaše práce smysl, tak to je potom odpověď na tuto otázku, kterou si jistě mnoho z mých klade.

V záležitosti obchvatu jsme se posunuli mílovými kroky. Jsem velký optimista, do tří let bychom mohli v Náchodě kopnout obchvat.
Jan Birke, starosta města Náchoda

Čím to tedy podle vás je, že se v Náchodě sociální demokracii daří? Proč to vaši kolegové jinde neumí?
Já nevím, nechci to hodnotit na mé kolegy. Já budu mluvit o nás, o Náchodu. Víte, v tomto městě se prostě za posledních 8 let, co mám tu čest řídit toto město, dělat starostu, tak se tam změnilo zásadně několik věcí. Za prvé, když se něco slíbí, tak se to splní. Jinými slovy, když se na to dá starosta ruku, tak i kdyby čert na koze jezdil, tak se to prostě splnit musí. Protože lidé si pamatují a potom vám to ve volbách spočítají. Oni vám musí věřit, že měsíc nebo dva měsíce nebo půl roku před volbami pouze něco neslibujete a neplácáte prázdnou slámu. Oni musí vědět celé čtyři roky, že se městu věnujete. A že to nejsou jen velikánské investice typu terminál nebo průtah městem. Nainvestovali jsme za 8 let 1,8 miliardy korun do Náchoda. Ono to je totiž i o tom, že když vám přijde nějaká starší dáma, která je sama, bydlí v domečku, řekne, pane starosto, prosím, mně se rozsypal chodník před mým domem, prosím, můžete mi s tím pomoci? Protože já bych se ráno zabila, když půjdu na nákup. Tak vy prostě zvednete telefon, zavoláte technické služby a ten samý den je chodník opraven. Takže je to i o takových maličkostech. Zkrátka a dobře se věnujeme lidem. A na základě toho vám to potom oni vrátí ve volbách. Není to tak složité, jak to vypadá.

Město Náchod volilo nové vedení radnice

Vy jste v Náchodě také poměrně rychle po volbách sestavili koalici. Jen připomenu, že se jedná o spolupráci ČSSD s ODS a STAN, KDU-ČSL a Patrioty města Náchoda. Jak funguje spolupráce? Už jste měli možnost si ověřit funkčnost koalice?
Je to již třetí funkční období. My jsme měli podobnou čtyřkoalici první volební období. Je to trošku složitější na řízení, ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Výhoda je v jedné věci, že se všichni lidsky známe. Já ty lidi znám osobně. A jsou to lidé, u kterých vím, co mohu čekat. Jsou to lidé, kterým věřím, a jsou to hlavně slušní lidé. Vždy se vybírám lidi. Protože komunální politika není až tak zásadně o stranách, ale o především o lidech. A ty lidi když potom dáte do koalice a do městské rady, abyste město řídil, tak to neděláte proto, abyste si způsoboval problémy, ale spíš, abyste si všichni tak nějak chemicky sedli. Já mám víceméně obrovské štěstí, že jsem se obklopil lidmi, nejen v koalici, ale i na radnici, kteří jsou schopnější než já, což asi zásadně není problém, to je skoro každý. A možná tím pádem město takto funguje. Nicméně jsme to sestavili rychleji. Když máte po volbách významných 11 mandátů, tak se to sestavuje s radostí. Pokud je situace složitější, jako v mnoha jiných městech, tak potom to měli kolegové daleko obtížnější.

Zahájena výstavba významného dopravního propojení v centru Náchoda

Propojení komunikací v ulicích Janáčkova a Poštovní a vybudování viaduktu pod železniční tratí (vizualizace)

Jednou z největších investic v letošním roce v Náchodě bude právě v tomto týdnu zahájená stavba propojení komunikací v ulicích Janáčkova a Poštovní a související vybudování viaduktu pod železniční tratí. 

Proč vy jste vůbec šel do politiky? V roce 1998 jste zkoušel první komunální volby?
To bylo úplně poprvé, kdy jsem se vrátil z nějaké pracovní fáze a zásadně jsem začal trošku inklinovat k politice, začalo mě to nesmírně zajímat. To byly takové první krůčky. Já se přiznám, že jsem se v té době oženil, přišla jsem do Náchoda, byl jsem absolutně neznámý člověk, bydlel jsem v Hronově a v podstatě mě nikdo neznal. Přihlásil jsem se do komunálních voleb a neprošel jsem, to, je potřeba říci, prohrál jsem. Ale tou urputnou prací jsem se dostal dnes na úroveň, že jsem dostal 78 procent preferenčních hlasů.

Náchodský zámek

Pane starosto, musíme také připomenout, že jste zastupitelem Královehradeckého kraje. Pořád ještě musíte vysvětlovat lidem, proč toho máte tolik?
Ano, máte pravdu, neustále. To je neustálá otázka. A pravda je ta, že jsem někde zmínil před komunálními volbami, že už nebudu přemýšlet nad tím, na co budu dál kandidovat, ale spíš o tom, na co budu rezignovat. Začal jsem tím, že jsem z časových důvodů položil funkci vedení klubu. Teď přemýšlím dál, s čím se rozloučím. A je to prostě proto, protože když toho máte hodně, tak se to dá zvládnout. Dá se to zvládnout, ale opravdu s vypětím všech sil. To znamená, škrtnete si absolutně svůj osobní soukromý život a zásadně do jisté míry i částečně rodinu. Jinými slovy věnujete se pouze své práci, ale vlastně vůbec nežijete. A to si myslím, protože mi bude tento rok 50 let, že v podzimu života by si ho už měl člověk trošku užívat. To za prvé. A za druhé to znamená, že musíte mít trošku času také na sebe a možná i na zdraví, ale hlavně na rodinu. To jsou tři aspekty, které tu dnes jsou. Tedy ano, odpovídám neustále na to, jak vše zvládám a samozřejmě i kolik za to beru, plat, a tak dále. To jsou neustále otázky, které budou bohužel v Čechách i do budoucna kladeny.

Jan Birke ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Když tedy přemýšlíte nad tím, kde rezignovat, tak už víte, co opustit?
Velmi vážně o tom teď uvažuji. Protože další post, který mě velmi zaměstnává a je pro mě docela složitý, je krajský zastupitel. Myslím, že koalice na kraji je stabilizovaná a zásadně mě nepotřebuje. Jsem řadový zastupitel. Ale toto je rozhodnutí, které musím udělat osobně po diskuzi s panem hejtmanem i s koalicí, protože to jsou mí osobní přátelé. A v neposlední řadě to proberu i s panem Hamáčkem, předsedou sociální demokracie. Já nerad dělám věci, abych kolegy překvapoval. Sám to nemám rád. Tyto věci musím dělat uvážlivě s tím, že to vždy dělám po nějaké dohodě.

Stavbě obchvatu Náchoda po 18 letech nic nebrání. Za jak dlouho by se ho lidé mohli dočkat?

Nově oteřený obchvat Velemyšlevsi

Silniční doprava v Náchodě by se během několika příštích let mohl zlepšit. Radnice totiž po dlouhých letech získala platné územní rozhodnutí potřebné ke stavbě obchvatu. Ten povede přes Vysokov, Kramolnu a Dolní Radechovou a po jeho otevření by se měla výrazně zrychlit doprava v centru Náchoda. Tím momentálně projíždí tisíce kamionů denně.

Pojďme se podívat do Náchoda, ať víme, co vám aktuálně leží na stole. Stále se mluví o obchvatu města. Protože dopravní situace v Náchodě není úplně růžová. Co s tím? Kdy bude obchvat hotový?
Obchvat. Já musím říci, že jsme se v podstatě posunuli mílovými kroky. Neříkám, že to je jen moje zásluha, je to zásluha celé řady lidí, celé řady orgánů, ať už je to Ředitelství silnic a dálnic. A musím to říci i na obhajobu ministra dopravy Ťoka. Podařilo se nám, i s celou řadou poslanců, kteří podpořili novelu zákona 416, která náchodský obchvat dostala do vládních priorit. Nikdy by se tam nedostala, pokud by neměla právoplatné územní rozhodnutí. To je vlastně první dokument, kdy se z myšlenky stává realita. V momentě, když máte toto, tak můžete teprve uvažovat o tom, že zahájíte procesy stavby. Toto vše jsme zvládli, dostali jsme to zákona 416. Tím se to stává okamžitě prioritou. A pravda je, že pokud to dobře půjde, a já předpokládám, že ano, tak na mé narozeniny, někdy v červnu, by se měly zahájit výkupy pozemků. V tuto chvíli máme geologickou práci za sebou, všichni budou vědět, kolik metrů se bude vykupovat a jaké budou případné demolice. A na základě toho se přistoupí k vlastním výkupům. Tedy někdy v polovině roku se začne vykupovat a já předpokládám, že se začne okamžitě připravovat projektová dokumentace pro stavební povolení. Pokud půjdeme literou zákona 416, kdy se nemusí čekat na jednotlivé úseky, jak je tomu dnes, bohužel například na D1, tak bychom mohli, já jsem velký optimista, do tří let kopnout obchvat v Náchodě.

Jan Birke ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové spolu s Jakubem Schmidtem

Uvidíme. Ať se daří, pane starosto. Děkuji za návštěvu v Českém rozhlase Hradec Králové. A samozřejmě se těšíme na další setkání.
Děkuji vám za pozvání a přeji hezký den všem posluchačům.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související