Stavbě obchvatu Náchoda po 18 letech nic nebrání. Za jak dlouho by se ho lidé mohli dočkat?

Nově oteřený obchvat Velemyšlevsi
Nově oteřený obchvat Velemyšlevsi
Silniční doprava v Náchodě by se během několika příštích let mohl zlepšit. Radnice totiž po dlouhých letech získala platné územní rozhodnutí potřebné ke stavbě obchvatu. Ten povede přes Vysokov, Kramolnu a Dolní Radechovou a po jeho otevření by se měla výrazně zrychlit doprava v centru Náchoda. Tím momentálně projíždí tisíce kamionů denně.

Státu se dlouhá léta nedařilo domluvit s různými odpůrci, kteří proti stavbě silničního obchvatu protestovali. Hradecký krajský úřad tak buď připravované územní rozhodnutí zrušil, a nebo nařídil jeho přepracování.

Teprve teď úředníci všechny podaná odvolání zamítli a to znamená, že samotné stavbě nic nebrání.

Nyní je nutné zajistit peníze na výkup pozemků

„To je neuvěřitelný. Pro celý Náchod a možná i pro celou Českou republiku," říká starosta Náchoda Jan Birke z ČSSD.

Právě on a další zástupci náchodské radnice chtějí co nejdříve začít jednat s vlastníky dotčených pozemků, přes které má nová silnice vést. Nejdřív je ale nutné zajistit stovky milionů korun na výkup pozemků.

Čtěte také

„V nejbližších dnech se sejdeme s vicepremiérem Bělobrádkem a premiérem Sobotkou a domluvíme se na taktice tak, abychom sehnali peníze na výkupy. A současně zařadili do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury tuto stavbu jako klíčovou," říká Jan Birke.

Začnou jednání s majiteli potřebných pozemků

Jednat o odprodeji pozemků bude potřeba se zhruba pěti stovkami lidí. Některým z nich povede silnice třeba přes zahradu, někteří dokonce přijdou o svoje domy.

Lidé by měli dostat násobky toho, jakou mají pozemky odhadní cenu, částku od státu v některých případech navýší i peníze přímo z rozpočtu města Náchod.

„Protože město Náchod hospodaří s poměrně velkými finančními prostředky. tak jim můžeme dát varianty, že v té věci přispějeme i z rozpočtu města Náchoda. Zárověň jim můžeme dát třeba i variantu, že jim nabídneme třeba pozemek a podobně," doplňuje Jan Birke.

Samotná stavba začne v ideálním případě nejdříve za tři roky

Klíčové přitom bude nedopustit podobný scénář, jako při budování dálnice z Prahy do Hradce Králové, kdy farmářka Ludmila Havránková prodala své pozemky až po dlouhých letech.

Podle místopředsedy vlády České republiky a zastupitele Náchoda Pavla Bělobrádka z KDU - ČSL je nutné takové situaci předejít osobním jednáním: „Domnívám se, že je třeba s těmi lidmi komunikovat a nabídnout jim třeba i nestandartní řešení. Tak, aby to pro ně bylo co nejkomfortnější. Protože přeci jen, jedná se o jejich soukromý majetek a ten by měl být nedotknutelný. A pokud už je tady vyšší zájem, tak si myslím, že je lepší se s těmi lidmi pobavit a zkusit jim nabídnout i něco, co je nad rámec zákona."

Přesto se dá očekávat, že jednání budou hodně dlouhá a stavba samotná tak v ideálním případě začne nejdříve za tři roky.